Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Sjåførmangelen i Bergen og årsaken bak den" i Bussen

Hele tråden har 6 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Sjåførmangelen i Bergen og årsaken bak den Stein Olav Hohle 9. sep. 2022 kl.2151 #359333 (#359330) Vist 797 ganger Lik innlegget
 

Folk flest skjønner ikke hvor krevende bussjåføryrket er, og det forundrer meg at det aldri har fått noen status. Jeg tillater meg en sammenligning under vinterforhold. Da må en bussjåfør holde bussen på veien under krevende og glatte forhold. De som kjører skinnegående transport slipper å tenke på det, for det ordner skinnene.

    Sjåførmangelen i Bergen og årsaken bak den Svein Sando 10. sep. 2022 kl.1702 #359355 (#359333) Vist 773 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Og lokførere aner det meg er mye bedre lønnet.

Ellers har vi det samme problemet i Trondheim og AtB med kansellering av avganger pga manglende sjåfører.

      Ukrainerne kommer Nils Carl Aspenberg 18. mars 2023 kl.0118 #369556 (#359355) Vist 582 ganger Lik innlegget
 

I Ukraina er det å kjøre trikk og buss tradisjonelt et kvinneyrke. 30-40.000 ukrainere, mest kvinner har kommet til Norge. Sannsynligvis finnes det en del sjåfører blant dem. Når litt mer språk er på plass kommer de til å kjøre buss og trikk. I hjemlandet er mange sporveier og trollybussystemer nedlagt. I byer hvor innbyggertallet er brøkdelen av hva det var, er heller ikke behovet for førere særlig stort. Mange sjåfører kommer i dag fra 3.verden med førerkort betalt av NAV. Ukrainske sjåfører med lang kjøreerfaring vil trolig være langt bedre sjåfører. Så bare vent, de kommer helt sikkert.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 19752 treff på forum10, og 72598153 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.