Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Budapests skinneløse sporvei" i Bussen

Hele tråden har 4 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Litt mer presisering Eyolf Berg 29. mai 2023 kl.1251 #372939 (#372920) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

Mnja, men da glemmer du 79 eksemplarer av type 280T, satt i drift i perioden 1976-78.

Av de 84 280T-vognene som du nevner, og som ble levert i perioden 1987-1990, er de fleste fremdeles i drift. De er per i dag den vogntypen som er representert med flest eksemplarer i Budapest. (Det finnes 1 Ikarus 411T, 15 412T og 15 435T, samt totalt 52 Solaris-vogner og 15 MAN/Gräf&Stift-vogner som er kjøpt brukt fra Eberswalde. De siste så vi ikke noe til i september i fjor). ZiU-vognene er for lengst historie. De siste ble vel utrangert i 1984? Vi observerte én ZiU museumsvogn som tydeligvis ble brukt på et charteroppdrag.

Og foruten DDR fantes det Ikarus trolleybusser i Bulgaria, Sovjetunionen, Polen og Nord-Korea. Noen av disse ble riktignok ombygget fra dieselbuss til trolleybuss lokalt og da med el-komponenter fra andre leverandører enn Ganz.

Og ja, jeg er klar over "arbeidsfordelingen" innen COMECON. Den medførte bl.a. at Ungarns tidligere blomstrende trikkeproduksjon ble nedlagt.

    Litt mer presisering Nils Carl Aspenberg 1. juni 2023 kl.0134 #373091 (#372939) Vist 491 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Personlig tror jeg at Ikarus/Ganz var en meget bra trolleybuss. Ikke på langt nær så skranglete som dagens Solaris-busser. Det som forundre meg er hvor lenge ZiU-9-bueene fortsette å gå rundt i verden. Jeg har nettopp skrevet en lang artikkel om trolleybussene i Bakhmut. Da trafikken stoppet i 2022 var die eldste ZiU-9 34 år.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 4738 treff på forum10, og 72583139 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.