Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 10. nivå av toppinnlegget "SE-quiz 1" i Quistværelset

Hele tråden har 30 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                  Lok nr 30a.272 Terje Andersen 2. des. 2009 kl.0918* #38026 (#37903) Vist 209 ganger Lik innlegget
 

Dette var min bestefar, Trygve Tollins lokomotiv. Loket var i mange år, i alle fall siste halvdel av 1950-tallet, stasjonert på Oppdal og brukt til assistansekjøring Oppdal - Hjerkinn. I alle fall i slutten av perioden tror jeg min bestefar var eneste lokfører stasjonert der og han ble der fram til pensjoneringtidspunkt. Deretter tror jeg Oppdal ble nedlagt som lokstasjon.

Loket var kjent for å være et godt lok med gode gangegenskaper, men det ble ikke brukt så mye heller. I alle fall ikke i de senere år. Etter at det kom Di 3 i de fleste togene var det sjelden de hadde bruk for assistanse. Enkelte ganger måtte han ut å assistere Dovreekspressen Type 88 opp til Hjerkinn hvis de hadde kun 1 motor.

Terje Andersen

                    Hjelpelok her og der m.m. Hans-Ole Sveia 2. des. 2009 kl.1650* 040 750 #38096 (#38026) Vist 193 ganger Lik innlegget
 

I et udatert notat om lokturnus (som var festet til et annet notat om motorvognturnus datert 23.7.42) står følgende om hjelpelok på enkelte utvalgte steder:
Hj.lok Oppdal: Antall lok: 1 : 272,362,366.

Hj.lok Støren: Antall lok: 1 : 280.

Hj.lok Marienborg: Antall lok: 1 : 1376, type 30 272, 346

Hj.lok Gudå: Antall lok: 1: 389 tank.

Dessuten:

Tog 499/498: Antall lok: 2: 346, 360, 362, 364, 366 - 419 lørdag, søndag Trondheim-Grong

Lok 1223 var oppsatt i grustogene Trondheim-Melhus. Både dette og 1376 var lok fra SJ. Lok 1367 og 1376 (begge fra SJ) ble nyttet mellom Trondheim og Storlien. Det siste loket kunne også gå i gt. 5726/5727 Trondheim-Støren, der også lok nr. 393, 1594, 2031 og 2500 kunne nyttes.

På samme tid som notatet er fra hadde Trondheinm distrikt 33-lokene nr. 343, 391, 393 og 394 og 39-loket nr. 309 (!).

Notatet må trolig være fra 1942, men trolig fra før september 1942.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.37 sek
I dag 6415 treff på forum10, og 72418659 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12839 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.