Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "DRIVVERK SYNKRONISERING" i MJ-rommet

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.1807 #381982 (#381981) Vist 851 ganger Lik innlegget
 

Er du medlem av den amerikanske MJ-organisasjonen NMRA? I medlemsbladet har det gått en artikkelserie om synkronisering av motorer.
I NMRA-s tilfelle gjelder det flere lok som skal kjøres sammenkoblet. Slik jeg oppfatter deg er det sammenlignbart med din situasjon.
Ettersom det er en stund siden jeg leste om det minnes jeg at lokene ikke er elektrisk sammenkoblet men at de er justert individuelt slik at
de kjører synkront.

  DRIVVERK SYNKRONISERING Gunnar Holm 23. okt. 2023 kl.1833 #381983 (#381982) Vist 870 ganger Lik innlegget
 

Jeg er ikke medlem av NMRA, men jeg vil prøve å finne noe om emnet. Driverkene i mitt BM88 sett er ikke elektrisk sammenkoblede, men kan kjøre individuelt, hvis man kobler settet fra hverandre. Felles adresse er 88, individuelle adresser er 87 og 89. I settet er det gjennomgående DCC-ledere og gjennomgående lysforsyning. Dette gir et meget robust strømopptak fra samtlige aksler. I prinsippet kan rullefeltet brukes universelt. Det er jo bare et måleverktøy til å måle drivhjulenes periferihastighet som en elektrisk spenningsverdi [Volt]. Resten er å lage et tabellverk, som kan brukes sammen med det systemet man har, slik at dekoderne kan programmeres så de gir tilnærmet samme hastighetsspektrum på alle aktuelle traksjonsenheter. Erfaringsmessig krever det en tålmodig kone og mye kaffe...!

    DRIVVERK SYNKRONISERING Jan Arne Rødland 23. okt. 2023 kl.2106 #381989 (#381983) Vist 907 ganger Lik innlegget
 

Ville det ha noe for seg å justere hver av drivenhetene og så justere den ene til å
matche den andre? Slik jeg oppfatter deg har du en DCC dekoder i hver enhet.

      Drivverk-synkronisering Per H 24. okt. 2023 kl.0649 #381995 (#381989) Vist 911 ganger Lik innlegget
 

Du har to individuelle hastighetsregulatorer som vil kjempe mot hverandre og systemet blir dermed lett ustabilt. Flere løsninger:

1. Koble motorene i parallell og styr dem fra én dekoder. Sikkert ikke særlig aktuelt.

2. Eksperimentér med regulatorparameterne slik at de blir mindre aggressive. Se dekodermanualen kapittel 3.6 under "Tweaking the motor regulation".

3. Gi dekoderne hver sin adresse og bruk "consist"-funksjonen (CV19) for å kjøre dem fra én adresse. Da kan du med CV151 begrense hvor aggresiv den lokale hastighetsregulatoren blir i "consist"-modus.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 10764 treff på forum10, og 72401774 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12838 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.