Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Hafslundbanen ·14 Heine Pedersen 3. des. 2009 kl.1417* #38222 Vist 689 ganger Lik innlegget
 

Hei!
Vi i Gleng Modelljernbaneklubb planlegger for tiden å bygge et anlegg med Hafslundbanen som forbilde. Vi har samlet en del bilder og info som vi har funnet på nettet, og ut i fra de bildene vi har funnet har vi også tegnet hele sporplanen (inkludert alle sidespor) inn på et kart. Nå kan det være at vi har tegnet noe feil, for det er ikke alle områder vi har funnet like gode bilder av. Så vi vil gjerne ha hjelp til å kvalitetssikre dette. Kartet ligger her.

Og vi vil gjerne ha mer bilder og info om det rullende materiellet som gikk på Hafslundbanen. b.l.a Vitale mål på lokene må vi ha. Det er kanskje noen som har målt opp H3 som står på Kløftefoss?
Vi har laget en linksamling til alt vi har funnet på nettet her: Hafslundbanen (egentlig bare til internt bruk i klubben, så den er ikke så veldig fancy).

De fleste av oss i klubben var bare så vidt født da banen ble nedlagt, så vi har ikke så mye førstehåndskunnskap, til tross for at de fleste av oss har vokst opp i området. Så all informasjon om Hafslundbanen mottas med takk!

Mvh Heine
heine.a.pedersen@gmail.com

Hafslundbanen Jan Arne Rødland 3. des. 2009 kl.1955 #38282 (#38222) Vist 550 ganger Lik innlegget
 

Jeg var med på en NJK-tur til Hafslundbanen en gang. Jeg innbiller meg at det var en
"switchback" der vi tok av fra Østfoldbanen, at vi måtte frem og tilbake, før vi var ute på
linjen ned langs sørsiden av fossen.

  Switchback Heine Pedersen 3. des. 2009 kl.2211 #38316 (#38282) Vist 503 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer. Vi har kalt den for "saksing" i bilde/linksamlingen vår. Den er tegnet inn på kartet jeg henviste til i første innlegg. Overgangen mellom Østre linje og Hafslundbanen er markert med rødt, helt øverst i høyre hjørne av kartet.

imponerende Torje Braadland 3. des. 2009 kl.2027 #38289 (#38222) Vist 540 ganger Lik innlegget
 

Imponerende hva dere har samlet sammen. En rekke av bildene har jeg ikke sett tidligere. Jeg kan bidra med en artikkel og en rekke bilder fra driften på 70 tallet. Ta kontakt på e-post: torje@sarpsborg.net

  Hafslundbanen Thor Bjerke 3. des. 2009 kl.2032 #38291 (#38289) Vist 534 ganger Lik innlegget
 

Se også kart i Banedata 2004 side 353. Det er ikke på detaljnivå, men kanskje til hjelp.

  Takk Heine Pedersen 3. des. 2009 kl.2212 #38318 (#38289) Vist 496 ganger Lik innlegget
 

Takk for det! Mail sendt. :)

    Hafslundbanen Henrik B. Backer 4. des. 2009 kl.0020 #38341 (#38318) Vist 467 ganger Lik innlegget
 

Jeg har bestandig vært fasinert av dette banesystemet, men har savnet informasjon. Her har dere samlet mye som bidrar til å kaste lys over hva Hafslundbanen egentlig var. Det synes jeg er kjempeflott - mange takk for det.

Beste hilsen Henrik B

      Hafslundbanen Årum Teglverk Christian Berg 4. des. 2009 kl.0857 #38358 (#38341) Vist 447 ganger Lik innlegget
 

Veldig mange artige bilder dere har funnet. Var vel ca 10-12 år (midten av 60 tallet) da jeg sammen med en kamerat lekte ved tegleverket som da ble benyttet som lager. Mener å huske at sidesporet der var et kryssnings spor. Om det ble benyttet til kryssning er vel tvilsomt, men at en kunne gå rundt med loket er vel ikke umulig en gjorde da en skulle sette ut og inn vogner.

Men på en annen side, med fire lokomotiver på banen var det vel perioder med stor trafikk og kanskje behov for kryssinger?

Christian

        Årum teglverk Heine Pedersen 4. des. 2009 kl.0911 #38368 (#38358) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

Det var interessant! Vi har også lurt på om det var mulighet for kryssning der, men har ikke klart å finne noe bilde som viser det. Det beste vi har funnet er dette. Hvis det er en sporveksel i nordre ende må den være i skyggen av bygget før den lille kulverten som er der.

          Årum teglverk - neppe kryssingspor H. Lindholm 4. des. 2009 kl.1018 #38373 (#38368) Vist 412 ganger Lik innlegget
 

Sporet på bildet ligger ved en industribedrift og har rampe, så det var nok beregnet for lasting av vogner med bedriftens produkter, og neppe tenkt brukt til kryssinger i den forstand man vanligvis bruker dette begrepet. Om det var sporveksel i begge ender var det nok bare fordi det var ansett som praktisk i forbindelse med utveksling av vogner.
På en bane som Hafslundbanen er det forøvrig ikke noe problem å møtes med to tog ved et spor som bare har sporveksel i den ene enden, eller om det står vogner i det ene sporet, så lenge det er plass til hele det ene toget inne på sporet.

Hvordan var forresten trafikken styrt på Hafslundbanen? På det meste var det jo relativt store avstander og mye aktivitet, og med flere lokomotiver i bruk ville det jo kunne oppstå trafikkmessige utfordringer. Selv om hastighetene var lave ville det jo vært svært upraktisk om to tog møttes på et sted hvor de ikke kunne krysse, så en eller annen form for "togledelse" eller annen styring av trafikken må de jo ha hatt. Var det noe slags signalanlegg på banen?

        Speilvendt bilde Heine Pedersen 9. des. 2009 kl.1202 #39097 (#38358) Vist 297 ganger Lik innlegget
 

I går kveld fant vi ut at dette bildet av Årum teglverk er speilvendt:

Slik skal det være:

Her er et bilde fra motsatt side, og det var det som avslørte at det andre var speilvendt.

      Hafslundbanen Rune Kjenstad 4. des. 2009 kl.1139 #38382 (#38341) Vist 398 ganger Lik innlegget
 

Fint å få lære mer om denne banen. Faktisk finnes det en link til Trondheim Sporvei også. Driftsingeniør Arvid Skaugstad begynte i Trondheim Sporvei i 1958, og kom fra Hafslundbanen. Bakgrunn fra en bane drevet med likestrøm var jo slett ikke dumt å ha med seg i bagasjen. Skaugstad ble værende i stillingen helt til nedleggelsen i 1988.

  Hafslundbanen i PS 126 Svein Sando 5. des. 2009 kl.0111 #38512 (#38289) Vist 349 ganger Lik innlegget
 

Braadland skrev også en utmerket artikkel om Hafslundbanen i På Sporet nr. 126 i 2006. Men jeg regner med at det er stoff der som han tilbyr i innlegget over. Men for oss andre som synes denne banen er interessant, så minner jeg altså om denne artikkelen.

Bukkran ved saksesporene på Hafslund Heine Pedersen 4. des. 2009 kl.0903 #38367 (#38222) Vist 438 ganger Lik innlegget
 

På slutten av 80-tallet, da jeg syklet til videregående på gangveien som følger traséen mellom Hafslund hpl og sporvekselen i vendespissen til Hafslundbanen, stod det en bukkran over traséen. Den er fjernet nå, men fundamentene står igjen. Men jeg har ikke klart å finne denne på noen av bildene fra den gang det var drift på banen. Er det noen som vet hva den ble benyttet til? Jeg har sett bilder fra slutten av 30-tallet hvor den ikke er der, så den må være av nyere opprinnelse.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.41 sek
I dag 5162 treff på forum10, og 72021089 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12805 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.