Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Hafslundbanen" i Plattformen

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Hafslundbanen Årum Teglverk Christian Berg 4. des. 2009 kl.0857 #38358 (#38341) Vist 461 ganger Lik innlegget
 

Veldig mange artige bilder dere har funnet. Var vel ca 10-12 år (midten av 60 tallet) da jeg sammen med en kamerat lekte ved tegleverket som da ble benyttet som lager. Mener å huske at sidesporet der var et kryssnings spor. Om det ble benyttet til kryssning er vel tvilsomt, men at en kunne gå rundt med loket er vel ikke umulig en gjorde da en skulle sette ut og inn vogner.

Men på en annen side, med fire lokomotiver på banen var det vel perioder med stor trafikk og kanskje behov for kryssinger?

Christian

        Årum teglverk Heine Pedersen 4. des. 2009 kl.0911 #38368 (#38358) Vist 449 ganger Lik innlegget
 

Det var interessant! Vi har også lurt på om det var mulighet for kryssning der, men har ikke klart å finne noe bilde som viser det. Det beste vi har funnet er dette. Hvis det er en sporveksel i nordre ende må den være i skyggen av bygget før den lille kulverten som er der.

          Årum teglverk - neppe kryssingspor H. Lindholm 4. des. 2009 kl.1018 #38373 (#38368) Vist 426 ganger Lik innlegget
 

Sporet på bildet ligger ved en industribedrift og har rampe, så det var nok beregnet for lasting av vogner med bedriftens produkter, og neppe tenkt brukt til kryssinger i den forstand man vanligvis bruker dette begrepet. Om det var sporveksel i begge ender var det nok bare fordi det var ansett som praktisk i forbindelse med utveksling av vogner.
På en bane som Hafslundbanen er det forøvrig ikke noe problem å møtes med to tog ved et spor som bare har sporveksel i den ene enden, eller om det står vogner i det ene sporet, så lenge det er plass til hele det ene toget inne på sporet.

Hvordan var forresten trafikken styrt på Hafslundbanen? På det meste var det jo relativt store avstander og mye aktivitet, og med flere lokomotiver i bruk ville det jo kunne oppstå trafikkmessige utfordringer. Selv om hastighetene var lave ville det jo vært svært upraktisk om to tog møttes på et sted hvor de ikke kunne krysse, så en eller annen form for "togledelse" eller annen styring av trafikken må de jo ha hatt. Var det noe slags signalanlegg på banen?

        Speilvendt bilde Heine Pedersen 9. des. 2009 kl.1202 #39097 (#38358) Vist 311 ganger Lik innlegget
 

I går kveld fant vi ut at dette bildet av Årum teglverk er speilvendt:

Slik skal det være:

Her er et bilde fra motsatt side, og det var det som avslørte at det andre var speilvendt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.23 sek
I dag 914 treff på forum10, og 72328593 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12831 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.