Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Hafslundbanen" i Plattformen

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Årum teglverk Heine Pedersen 4. des. 2009 kl.0911 #38368 (#38358) Vist 477 ganger Lik innlegget
 

Det var interessant! Vi har også lurt på om det var mulighet for kryssning der, men har ikke klart å finne noe bilde som viser det. Det beste vi har funnet er dette. Hvis det er en sporveksel i nordre ende må den være i skyggen av bygget før den lille kulverten som er der.

          Årum teglverk - neppe kryssingspor H. Lindholm 4. des. 2009 kl.1018 #38373 (#38368) Vist 453 ganger Lik innlegget
 

Sporet på bildet ligger ved en industribedrift og har rampe, så det var nok beregnet for lasting av vogner med bedriftens produkter, og neppe tenkt brukt til kryssinger i den forstand man vanligvis bruker dette begrepet. Om det var sporveksel i begge ender var det nok bare fordi det var ansett som praktisk i forbindelse med utveksling av vogner.
På en bane som Hafslundbanen er det forøvrig ikke noe problem å møtes med to tog ved et spor som bare har sporveksel i den ene enden, eller om det står vogner i det ene sporet, så lenge det er plass til hele det ene toget inne på sporet.

Hvordan var forresten trafikken styrt på Hafslundbanen? På det meste var det jo relativt store avstander og mye aktivitet, og med flere lokomotiver i bruk ville det jo kunne oppstå trafikkmessige utfordringer. Selv om hastighetene var lave ville det jo vært svært upraktisk om to tog møttes på et sted hvor de ikke kunne krysse, så en eller annen form for "togledelse" eller annen styring av trafikken må de jo ha hatt. Var det noe slags signalanlegg på banen?

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.