Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Batteribussene tåler ikke kulden" i Bussen

Hele tråden har 24 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Batteribussene tåler ikke kulden Svein Sando 6. des. 2023 kl.2011 #384659 (#384650) Vist 1041 ganger Lik innlegget
 

Nå har vi mange års erfaringer medrekkevidden for elbiler i sommervær og kulde, og vet at rekkevidden omtrent halveres i -10 og slikt. Så hvorfor har ikke busselskapene som bruker elbusser tatt høyde for det? Dette kan da ikke komme som noen overraskelse på de som drifter disse?

  Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2124 #384671 (#384659) Vist 1101 ganger Lik innlegget
 

Når jeg ser hvordan bussene står på kryss og tvers når den første snøen kommer, virker det som om det kommer like overraskende på busselskapene hvert år at det overhodet er vinter i Norge.

    Vinter i Norge? Thor Bjerke 6. des. 2023 kl.2136* #384675 (#384671) Vist 1082 ganger Lik innlegget
 

Her i Lillehammer ser det ut til at el-bussene går uten store problemer, de fleste er Volvo men et par Golden dragon. Gradestokken har ligget mellom 18 og 22 de siste dagene.

      Vinter i Norge? Svein Julton 14. des. 2023 kl.1622 #385185 (#384675) Vist 914 ganger Lik innlegget
 

"Her i Lillehammer ser det ut til at el-bussene går uten store problemer" samme kan sies om el-busser i Drammen-Mjøndalen området og Kongsberg. Man kjører også el-buss til Rødberg, fra Kongsberg.

    Vinter i Norge? Åge Lybekbråten 6. des. 2023 kl.2151 #384677 (#384671) Vist 1100 ganger Lik innlegget
 

Har ikke de nye leddbussene drift på bakerste aksel, altså bakerste ledd, som da dytter resten av bussen foran seg? Det kan jo gå litt dårlig på glatt føre, dersom det medfører riktighet.

      Vinter i Norge? Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2213 #384679 (#384677) Vist 1063 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer nok det, ja. Det blir omtrent som om jeg skulle hatt drivakselen på tilhengeren når jeg kjører med denslags (hvilket jeg rett som det er, gjør).

      Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Øyvind Berg 6. des. 2023 kl.2241* #384680 (#384677) Vist 1167 ganger Lik innlegget
 

Alle lavgulv leddbusser i Norge har drivakselen "på tilhengeren". Drivaksel foran leddet er noe som tilhører fortiden på leddbusser med forbrenningsmotor, da man fortsatt hadde front- eller midtmotor.

Men nå som man etter hvert har elektrisk framdrift på bussene så kommer det løsninger med drivakselen på rett plass, fordi man ikke lenger er avhengig av en mekanisk kraftoverføring fra motor til hjul. Det første eksemplet er Van Hool metrobussene i Trondheim fra 2019 som har en elektrisk motor på hver av 2. og 3. aksel (8x4*4). Disse er riktignok ikke batteribusser, men de er seriellhybrider, som vil si at dieselmotoren i hekken kun fungerer som generator for elmotorene (i motsetning til parallellhybrid, der den også driver direkte via en girkasse).
MAN leverer også med dobbel drivaksel på batteriutgaven av sin nyeste leddbussmodell. Siden i fjor sommer har Tide Buss én i trafikk i Trondheim med drift på både 2. og 3. aksel (6x4). Og om få dager setter Unibuss 17 stykker av akkurat samme modell i drift på et nytt anbud i Ruterland. Disse bør ha god sjanse til å unngå å sakse.

        Et problem på diesel, som kan forsvinne med elektrisitet Knut Andvord 6. des. 2023 kl.2244 #384681 (#384680) Vist 1146 ganger Lik innlegget
 

I utg pkt kan en el-buss ha drift på alle akslinger. Også styrende foraksel er det mulig med nav motorer. Da kan mye av trøblet med fremdrift utelukkes

        Akselrekkefølgebetegnelse for busser? Svein Sando 7. des. 2023 kl.2216 #384750 (#384680) Vist 1091 ganger Lik innlegget
 

Du skriver "8x4*4" og "6x4". Er dette bussenes tilsvar til slikt som 2'C og Bo'Bo'?

          Akselrekkefølgebetegnelse for busser Øyvind Berg 27. des. 2023 kl.1553* #385827 (#384750) Vist 934 ganger Lik innlegget
 

Ja, man kan absolutt si at det er tilsvarende, og forøvrig gjelder det for veigående kjøretøyer generelt, uten at jeg vet helt hvem som har definert det eller hvilke avgrensninger som finnes. Jeg har satt meg litt inn i det, men er ikke akkurat noen ekspert.
Det mest grunnleggende som alle produsenter bruker er tallet før x'en som definerer antall hjul, og tallet etter som definerer antall drivhjul. Men i tillegg har man noen mer detaljerte som bare enkelte produsenter i det hele tatt bruker, og i så måte er Scania en av de flinkeste til å bruke detaljerte betegnelser. Hverken Van Hool eller MAN bruker de betegnelsene som jeg nevnte i forrige innlegg.
Tallet etter gangetegnet (stjerne) angir totalt antall aksligner som svinges (inkludert framaksel) når sjåføren vrir på rattet, eller som i leddbussenes tilfelle som en direkte konsekvens av svingen på leddet. Når det gjelder vanlige 3-akslede busser (boggibusser), så gjør man forskjell på 6x2 der den bakerste akslingen er stiv eller bare følger med som en svingbar løpeaksel, og 6x2*4 der den bakerste akslingen blir styrt hydraulisk basert på rattutslag. Men det er mange produsenter som aldri har med dette i betegnelsene.
Man har i tillegg skråstrek, og tallet etter dette angir hvor mange løpeaksler som finnes mellom framaksel og drivaksel. De fleste moderne leddbusser med motor og drivaksel på "tilhengeren" er dermed 6x2/2.
Tvillinghjul, der to hjul står felg mot felg utenpå hverandre, har ingen egen betegnelse, så en vanlig 2-akslet personbil og buss vil begge være 4x2 eller 4x4. Jeg vet heller ikke om det finnes noe egen betegnelse for framhjlsdrift.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.46 sek
I dag 22001 treff på forum10, og 72600402 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.