Visning av en hel tråd i MJ-rommet
Jeg lager FREMO- modul med Ørmen stoppested, og er kommet til sporvekselen og sporsperra for lastesporet. De skal manøvreres for hånd, men det bør jo være en etterligning av låsing når sporet brukes. Hvordan var det med låser hos NSB i 1955? Jeg går ut fra at hvis lastesporet på Ørmen skulle brukes, måtte toget ha med seg nøkkel fra Onsøy st til bruk i sporvekselen, og at nøkkelen ble med til Råde st etterpå, for deretter å sendes tilbake til Onsøy st så fort det lot seg gjøre. Men hvordan var det med sporsperra? Hadde den egen nøkkel som også måtte tas med fra Onsøy st.?
Jeg vet ikke om dette sidesporet hadde A, B- eller D-lås. Svaret finner du i en gammel driftshåndbok, fra før det kom fjernstyring.Men uansett var opplegget vanligvis at nøkkelen man har går til sporsperra. Når denne er låst opp og lagt av, finner man en ny nøkkel der som går til sporvekselen. Altså ikke mulig å legge om sporvekselen uten at sperra er lagt av. Og heller ikke mulig å legge sperra på igjen uten at sporvekselen er lagt tilbake i normalstilling, og nøkkelen derfra er tatt ut og satt tilbake i nøkkelhullet dens i sperra.
Bilde av sporsperre.Som du ser, er det to låser med hvert sitt deksel. Den ene er normalt tom, i den andre sitter nøkkelen til sporvekselen. Både sperra og sporveksen er låst i normalstilling og kan ikke betjenes/legges om.
Når det skal utføres skifting på dette sidesporet, setter man den kontrollåsnøkklene man har med seg inn i den tomme låsen og vrir om. Deretter legges sperra av. Så tar man ut nøkkelen som hører til den tilhørende sporvekselen fra den andre holderen. Sporsperra er nå låst i avlagt stilling og kan ikke uten videre legges på igjen. Til slutt tar man med sporvekselnøkkelen og låser opp sporvekselen.
Motsatt prosess når skiftingen er ferdig.Til slutt leveres eller plasseres sporsperrenøkkelen der dette skal gjøres.
A-lås: Nøkkelholder lokalt ved sporvekselen.B-lås: Tilbake til den stasjonen der man fikk den utlevert.D-lås: Enten tilbake til der man fikk den eller videre til neste stasjon.
S-lås: Sporveksler inne på en stasjon. Frigis av togekspedidør på betjent stasjon eller av togleder på fjernstyrt stasjon. Se filmen, fea ca. 1 minutt og 15 sekunder fra start.A-, B og D-lås gjelder sidespir på linjen.Nyeste låstype er E-lås. Elektrisk sikret lås.
Lenke: Youtube
Se avsnitt 5:
Lenke: Bane Nor
Bildet må være sp.I Auma sidespor siden det er to kontrollåser som lås 2 i sporsperra? Da er den venstre til sporveksel 1 og den andre til sperrene på oversiden av planovergangen i tømmersporene. Jeg kan ikke komme på andre plasser vi har denne varianten. Bjørn Steinar
Bildet kom opp ved nettsøk på Google, uten opplysninger om sted eller fotograf. Bare at det var fra NJKs fotosamling. .Nå søkte jeg opp bildet også i NJKs fotosamling. Det viste seg at det tatt av John Oddvar Hauge. Intet stedsnavn.
Jeg har også søkt opp Auma i Stasjonsdatabasen. Der finnes det bilde av sporsperre der. Den er ganske ulik. Altså ikke Auma.
Lenke: NJK Stasjonsdatabasen
Bildet av Hauge er sperrene oppe i tømmersporene. Legg merke til at disse har bare lås 1, kun for å få låst opp sporsperra, å ikke noen kontrollås til sporveksel. Bjørn Steinar
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.