Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Forumverkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Hva med et rom for simulatorer?" i Forumverkstedet

Hele tråden har 7 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Hva med et rom for simulatorer? Kanskje senere Svein Sando 3. jan. 2024 kl.0726 #386272 (#386230) Vist 571 ganger Lik innlegget
 

Hvis det er stor interesse for det, kan vi vurder eget rom. For å teste det er det bare å skrive innlegg i f.eks. Plattformen (det mest generelle rommet).

  Hva med et rom for simulatorer? Tja om vi tenker bredt? Ø.K.Faye 3. jan. 2024 kl.1535 #386300 (#386272) Vist 596 ganger Lik innlegget
 

Interessen er nok generelt ganske stor for simulatorer, siden det finnes et marked for det som softwareutviklere retter seg mot, med egentlig ganske mange produkter. Spørsmålet er jo om hvor mange av de som har interesse for ulike simulatorer vil finne veien til et slikt rom her på forumet, siden det fra før av finnes flere andre forum og utallige facebook grupper som er rettet akkurat mot dette med simulatorer. Eller om tema i det hele tatt er jernbanerelatert nok, siden det som oftest er mer relatert til datamaskinvare. Mange svært unge entusiaster finner sin vei inn i simulatorverden, både innen Fly og Togsimulatorer, siden det gir et innblikk i hva det dreier seg om, og ikke minst man får prøve og lære selv. Sånn sett kunne det rekruttere flere unge entusiaster inn i NJK, men forumet vil måtte konkurrere med andre spill-samfunn, og risikere å bli et relativt stille rom.

 

Men når vi først er inne på dette med simulatorer, så tror jeg man egentlig kan se ganske så bredt på det, og dermed fenge en større interesse enn om man bare ser på det som å simulere at man kjører tog. Innen flysimulator har nøyaktig simulering av systemer stor status, legger man f.eks. ut en automatsikring skal tilsvarende systemer slutte å fungere. Tilsvarende status har bruken av simulatoren online opp mot servere, som gjør at "pilotene" må forholde seg til påloggede "flygeledere" og andre "piloter". Noen slik detaljert systemsimulering eller tilsvarende online bruk for togsimulatorer har jeg ikke sett. Men er interessert om det finnes.

 

Men man trenger heller ikke nødvendig vis å simulere at man sitter inne i toget heller. Her kommer nok den generelle jernbanekunnskap til større anvendelse og glede. Min påstand er at de beste jernbanesimulatorene, er de hvor man ikke kjører selve toget selv, men heller forholder seg til simulering av mye annet rundt. Det som er kjedelig i virkeligheten blir ikke noe mer spennende av å gjøre det på simulator. Det er også slik med simulatorer innen både fly og tog, at de etter en stund blir kjedelig å bare bruke, da det ikke gir nok utfordring. Man går dermed heller over til å tilpasse, endre, eller utvikle ting man har lyst på selv. Dette gir et godt læringsutbytte innen både det som simuleres, samt hvordan datamaskinen og simulatoren som programvare behandler ulike filtyper, databaser, konfigurasjoner, inn og ut verdier fra USB-enheter og hvordan mye begrenses i hvordan simulatoren som program i bunn er bygget opp. Her på forumet er kunnskapen om programering og databehandling stor, og jeg ville tippe at et slikt utviklernivå vil kunne fenge på ett eller annet vis, eller kunne dra glede av andre sine kunnskaper og erfaringer.

 

 

Noen eksempler på hva simulator kan innebefatte om man ser veldig bredt på det:

Simulatoren Jbss Bahn:

Denne simulatoren har fulgt meg siden den ble presentert som en liten spalte i PS på midten av 90-tallet. Den gang var det et DOS-basert program, men det kommer stadig nye versjoner og utvikleren jobber svært flittig og entusiastisk. Skjermbilder fra Bahn har jeg tidligere sett her på forumet, så at det finnes enkelte Bahn brukere her inne er jeg sikker på. Baksiden med denne simulatoren er grafikken sett i den tid vi lever i, og den virker i første øyekast svært enkel, noe den også er hvis ikke brukeren ønsker å gjøre den til noe mer. Er brukeren derimot veldig perfeksjonist, har den muligheter for å lage mer avanserte simuleringer. For den som elsker diverse ruteopplegg, materiellturneringer, tognummer, bruk av sidespor, tidsepoker og glad i å løse en tankenøtt som forriglinger i sikringsanlegg med mange logiske funksjoner, operatorer og operander, ser jeg for meg simulatoren muligens kan være noe. Den er også laget for å kunne tilpasse simulatoren til hvordan du som bruker vil ha det. Det å lage sitt eget materiell og grafikk er relativt enket. I senere utgaver kan man også tegne om diverse signaler til å se ut slik man vil ha det, uten at jeg har rukket å prøve det. Men jeg har fått til preliminær gjennomsignalisering på baner med høy hastighet med realistisk retardasjonstall, men man kan også få det til å stoppe fra 200-0 på 0m. Nå har jeg ikke brukt bahn stort de siste 10-15 årene, men er tidvis aktiv på den ene facebook gruppen som finnes hvor man deler noen triks og knep, og filer man har laget som yngre entusiast.

 

 

Hjemmelaget simulator for ulike systemer:

Her er det kun fantasien, kreativiteten, tiden og interessen som setter begrensningene. Men læringsutbyttet kan være stort. Excel kan benyttes til så mangt annet enn å lage regnskap. Noe jeg liker å utforske, er å gjøre ulike beregningsmodeller jeg har laget mer simulator aktige. Ofte ønsker man å regne ut flere verdier enn bare en sluttsum, og hvordan summen kan endre seg ved endring av flere verdier, også logiske som kun er SANN/ USANN. For eksempel innen elektro: Med eller uten belastning eller endring av logiske signaler. Derfor foretrekker jeg å heller gjøre Excelark styrt av macrofunksjoner enn å nøste sammen mange HVIS setninger i paranteser på en linje. Man ser også dermed hvordan datamaskinen leser setningene, og hvordan den behandler ulike typer data ut i fra hva man har valgt, som string, integer, eller noe annet. 

 

Et prosjekt er utviklingen Relebasert fjernstyring slik det fungerte når det kom på 60-tallet. Dette prosjektet er mest et datanerd prosjekt enn et jernbanehobby prosjekt, da hovedmålet er å bli kjent med hvordan en simulator kan bygges opp og bruke data som både er logiske verdier, tallverdier og komme frem til hva som skal skje. F. eks. må simulatoren jobbe dobbelt sett data for enkelte verdier, skal man ta høyde for å simulere diverse oppståtte feil som brudd i indikeringen. En dataverdi må være hvor et tog er simulert at det er, en annen dataverdi som tilsvarer hvor toget vises at det er, når indikeringen er feilaktig. Jeg ser at det blir helt bak mål og utvikle dette videre som en simulator basert på macrofunksjoner i Excel. Drømmen er å kunne lese seg opp såpass mye på programerspråk som C eller C++ at simulatorene med tiden kan fungere som egne programmer. Det blir bak mål å drasse med seg Excel i egentlige enkle beregninger. Men fordelen er at man kan enkelt se resultatet som en verdi på skjermen og hvordan denne har blitt behandlet i et stadium hvor man eksperimenterer fra bar bakke.

 

Idemyldring:

Til slutt legger jeg ved noen illustrasjoner jeg har laget som er høyst jernbanerelaterte systemer. Disse er nå laget som Power Point presentasjoner hvor man blar frem og tilbake mellom ulike tilstander. Men det hadde igrunn vært mest artig om de heller fungerte som en en slags simulator. Sånn sett kan brukeren velge hvilken tilstand man ønsker å simulere til, uten å måtte bla gjennom andre ikke relevante tilstander for å komme dit. Muligheter for å kunne stille inne påvirkende verdier må også være der. En slik simulator som heller sirkler rundt systemet med ulike problemer og tilstander, kan muligens fenge andre mer enn heftig grafikk som fordrer kostbar maskinvare. Nå ser jo de fleste at dette dreier seg om pneumatikk og bremser, noe som ikke fenger meg, og jeg kommer nok heller ikke til å lage noe slikt. Men mulig heller for noen elektrobaserte systemer. En slik simulator tror jeg også kan benyttes i opplæringssammenheng for ulike aktører innen jernbane som bransje. Skal utviklingen innen jernbane foregå slik jeg ønsker, vil det i fremtiden være flere aktører som bedriver opplæring innen slike systemer, for ulike nvåer av godkjenninger, enn de ytterst få som vi kjenner i dag. 

 

ØKF

 

 

 

forstørrt250161-Stortorvet1.jpg

forstørrt250162-Sagene.jpg

forstørrt250163-RCTCsim1.jpg

forstørrt250164-HDPanlegg.jpg

forstørrt250165-KE0somsimulator.jpg

    Hva med et rom for simulatorer? Tore Haugen 3. jan. 2024 kl.1636* #386301 (#386300) Vist 598 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Artig å se at Bahn som jeg skrev om i På Sporet nr 9x en gang på slutten av 90-tallet dukker opp igjen. Jeg selv bruker fortsatt Bahn og ser at jeg har brukt 571 timer på det siden jeg begynte å føre inn spilltid i ett Excel-ark i oktober 2020. I det siste har jeg funnet igjen en del gamle data-filer fra omkring 2000 som jeg prøver å oppdatere til siste versjon (beta 4.00) av Bahn, men det blir en del jobb med konverteringer.

For de som liker mer avansert/moderne grafikkspill med lokførersimuleringer så har jeg vært innom Zusi og EEP. To opprinnelig tyskutviklede spill som gir mulighet for å lage sine egne strekninger deretter å kjøre togene på disse strekningene.

Nå blir det imidlertid mest action-spill, men jernbaneinteressen får noen utslag her og så senest i dag satte jeg hesten min i full galopp for å få med noen bilder av et tog som startet fra en stasjon i Red Dead Redemption 2. (Prøvde her å legge inn to bilder av dette men det ender bare i en melding om Feil i sql)

forstørrt250166-20240103160227-1.jpg

Lite utsnitt av en simulering i Bahn 4.00 fra Oslo
      Hva med et rom for simulatorer? Halvard Hovtun 3. jan. 2024 kl.1710 #386302 (#386301) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

Jeg var ganske aktiv i togsimulatormiljøet for 10-20 år siden. Det som var utslagsgivende var at jeg så en kort omtale av Microsoft Train Simulator i På Sporet, jeg trur det var i nr. 104.

Opprinnelig var ønsket mitt å simulere hvordan det er å arbeide som lokfører, helst på jernbanestrekninger i nærmiljøet, men også i stor grad i USA.

Senere har jeg innsett at programvare kan brukes til å gjenskape og simulere miljøer, for eksempel historiske jernbaner, på en måte man ikke kan gjøre på våre nåværende museumsjernbaner.

Jeg fikk også mange gode venner gjennom dette miljøet. Noen har jeg fremdeles kontakt med. Noen har engasjert seg i andre deler av jernbanemiljøet også.

forstørrt250167-221205_hell_286.jpg

Screenshot fra Microsoft Train Simulator i 2005, Hell stasjon på Meråkerbanen. Jeg bygget denne ruten på kveldstid gjennom ungdomsskolen og publiserte den 22.02.2006 for gratis nedlasting. Jeg lærte mye om jernbane, EDB og knyttet mange verdifulle kontakter gjennom dette arbeidet.
foto: Halvard Hovtun

forstørrt250168-080111_orkanger_10_orts.jpg

Screenshot fra OpenRails, Orkanger stasjon på Thamshavnbanen, Sammen med Atle Bergkvist rekonstruerte jeg hele Thamshavnbanen virtuelt rundt 2010 basert på original dokumentasjon fra Orkla Industrimuseum. Dette ruteprosjektet ble aldri publisert, kun den nedre delen - der det ikke er mulig å kjøre tog nå - ble tilnærmet ferdigstilt.
foto: Halvard Hovtun
        Hva med et rom for simulatorer? Hyggelig gjennsyn! Ø.K.Faye 4. jan. 2024 kl.2137 #386415 (#386302) Vist 587 ganger Lik innlegget
 

Disse skjermbildene fra Meråkerbanen gav noen minner fra ungdommen! Husker jeg også hadde Microsoft Train Simulator denne tiden, men ble ikke helt venn med den, samt at det også var artig å fly 737 til Innsbruck.

Lastet ned scenery med Meråkerbanen, og husker at det var et av de virkelig bedre som var laget! Samt fint å kjøre på det lille jeg kjørte der, (eller, kjørte og kjørte fru Blom). Hele Trondheim S og Marienborg fremsto som komplett og man kunne skifte seg opp og ned derfra. Man satt også å prøvde å lage flere forskjellige kjøringer, med kryssinger av forskjellige tog. Stor honør til Halvard som laget alt dette i editoren fra Microsoft, som jeg minnes at jeg fant usedvanlig lite brukervennlig.

Ellers var et scenery med Danmark fra Fredrikshavn til Aarhus temmelig bra, men man måtte bytte for å komme videre til København. Innlandsbananen fantes også hvor man kjørte hardt, virkelig hardt, med Y7. Huff... hvor mye rart gjorde man ikke som ung... Angrer på at jeg ikke tok skjermbilder og sparte på de når programmene gikk inn i tiden. En av tingene som Microsoft bommet på, var dette med å kunne snu et tog ved å kjøre rundt stammen, eller bytte ende. Det ble aldri perfekt uansett hvor godt de som hadde modellert materiellet prøvde. En begrensning i simulatoren som platform.


Fra en nettbutikk som handlet mye til flysimulator kjøpte jeg simulatoren World of Subway U7 Berlin. Den koster ikke stort, har brukbar bra grafikk, men er like nitrist å bruke som et dårlig dagsverk. Man undres på om utviklerne har tenkt over hvor lenge det er spennende å lyse med lommelykt i en tunnel. Forsignalavstandene passer heller ikke med tillatt hastighet, så man får noen heftige rødlyspasseringer. Men min sønn på 6 år finner den gøy å knotte med. Versjonen fra London er ikke bedre, der får man signalfall...

Lenke: World of Subway - U7 Berlin på Youtube

          Hva med et rom for simulatorer? Knut Randa 6. jan. 2024 kl.1131 #386502 (#386415) Vist 554 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det nyutviklede "early access" på steam, er utviklet av jernbanefolk i usa og tidsepoken satt til 50 tallet. Banestrekningen som er inkludert er nokså nøyaktig hentet fra en av streknningene til Southern. I company mode er det en historie.
Man overtar en konkursrammet bane med 1,5 lokomotiver etter en vårflom som har skylt vekk alle broene og man må bygge seg opp igjen. Bestille vogner med materialer og utstyr til å reparere broene og utvide banen gradvis. Til å begynne med har man kun en kort strekning og een sidebane til connelly creek, der man henter tømmer og pulpwood. Lokomotivene trenger kull og vann og dette må man passe på å etterfylle. Spillet er lagt opp for multiplayer og er ganske realistisk. Med mange utfordrende skifteoppgaver og industrier som skal betjenes.
Etter hvert kan nman også bygge ut CTC med signaler og fjernstyring slik det ville sett ut på 50-tallet.
Det er langt ifra ferdig men har allerede et stort modding community.
Grafikken er god nok men ikke så god at det krever en kjempekraftig pc for å kjøre.
Dette er et spill jeg kan anbefale på det varmeste.

Lenke: Steam store

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Forumverkstedet»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.63 sek
I dag 3972 treff på forum10, og 72657066 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.