|
Interessen er nok generelt ganske stor for simulatorer, siden det finnes et marked for det som softwareutviklere retter seg mot, med egentlig ganske mange produkter. Spørsmålet er jo om hvor mange av de som har interesse for ulike simulatorer vil finne veien til et slikt rom her på forumet, siden det fra før av finnes flere andre forum og utallige facebook grupper som er rettet akkurat mot dette med simulatorer. Eller om tema i det hele tatt er jernbanerelatert nok, siden det som oftest er mer relatert til datamaskinvare. Mange svært unge entusiaster finner sin vei inn i simulatorverden, både innen Fly og Togsimulatorer, siden det gir et innblikk i hva det dreier seg om, og ikke minst man får prøve og lære selv. Sånn sett kunne det rekruttere flere unge entusiaster inn i NJK, men forumet vil måtte konkurrere med andre spill-samfunn, og risikere å bli et relativt stille rom.
Men når vi først er inne på dette med simulatorer, så tror jeg man egentlig kan se ganske så bredt på det, og dermed fenge en større interesse enn om man bare ser på det som å simulere at man kjører tog. Innen flysimulator har nøyaktig simulering av systemer stor status, legger man f.eks. ut en automatsikring skal tilsvarende systemer slutte å fungere. Tilsvarende status har bruken av simulatoren online opp mot servere, som gjør at "pilotene" må forholde seg til påloggede "flygeledere" og andre "piloter". Noen slik detaljert systemsimulering eller tilsvarende online bruk for togsimulatorer har jeg ikke sett. Men er interessert om det finnes.
Men man trenger heller ikke nødvendig vis å simulere at man sitter inne i toget heller. Her kommer nok den generelle jernbanekunnskap til større anvendelse og glede. Min påstand er at de beste jernbanesimulatorene, er de hvor man ikke kjører selve toget selv, men heller forholder seg til simulering av mye annet rundt. Det som er kjedelig i virkeligheten blir ikke noe mer spennende av å gjøre det på simulator. Det er også slik med simulatorer innen både fly og tog, at de etter en stund blir kjedelig å bare bruke, da det ikke gir nok utfordring. Man går dermed heller over til å tilpasse, endre, eller utvikle ting man har lyst på selv. Dette gir et godt læringsutbytte innen både det som simuleres, samt hvordan datamaskinen og simulatoren som programvare behandler ulike filtyper, databaser, konfigurasjoner, inn og ut verdier fra USB-enheter og hvordan mye begrenses i hvordan simulatoren som program i bunn er bygget opp. Her på forumet er kunnskapen om programering og databehandling stor, og jeg ville tippe at et slikt utviklernivå vil kunne fenge på ett eller annet vis, eller kunne dra glede av andre sine kunnskaper og erfaringer.
Noen eksempler på hva simulator kan innebefatte om man ser veldig bredt på det:
Simulatoren Jbss Bahn:
Denne simulatoren har fulgt meg siden den ble presentert som en liten spalte i PS på midten av 90-tallet. Den gang var det et DOS-basert program, men det kommer stadig nye versjoner og utvikleren jobber svært flittig og entusiastisk. Skjermbilder fra Bahn har jeg tidligere sett her på forumet, så at det finnes enkelte Bahn brukere her inne er jeg sikker på. Baksiden med denne simulatoren er grafikken sett i den tid vi lever i, og den virker i første øyekast svært enkel, noe den også er hvis ikke brukeren ønsker å gjøre den til noe mer. Er brukeren derimot veldig perfeksjonist, har den muligheter for å lage mer avanserte simuleringer. For den som elsker diverse ruteopplegg, materiellturneringer, tognummer, bruk av sidespor, tidsepoker og glad i å løse en tankenøtt som forriglinger i sikringsanlegg med mange logiske funksjoner, operatorer og operander, ser jeg for meg simulatoren muligens kan være noe. Den er også laget for å kunne tilpasse simulatoren til hvordan du som bruker vil ha det. Det å lage sitt eget materiell og grafikk er relativt enket. I senere utgaver kan man også tegne om diverse signaler til å se ut slik man vil ha det, uten at jeg har rukket å prøve det. Men jeg har fått til preliminær gjennomsignalisering på baner med høy hastighet med realistisk retardasjonstall, men man kan også få det til å stoppe fra 200-0 på 0m. Nå har jeg ikke brukt bahn stort de siste 10-15 årene, men er tidvis aktiv på den ene facebook gruppen som finnes hvor man deler noen triks og knep, og filer man har laget som yngre entusiast.
Hjemmelaget simulator for ulike systemer:
Her er det kun fantasien, kreativiteten, tiden og interessen som setter begrensningene. Men læringsutbyttet kan være stort. Excel kan benyttes til så mangt annet enn å lage regnskap. Noe jeg liker å utforske, er å gjøre ulike beregningsmodeller jeg har laget mer simulator aktige. Ofte ønsker man å regne ut flere verdier enn bare en sluttsum, og hvordan summen kan endre seg ved endring av flere verdier, også logiske som kun er SANN/ USANN. For eksempel innen elektro: Med eller uten belastning eller endring av logiske signaler. Derfor foretrekker jeg å heller gjøre Excelark styrt av macrofunksjoner enn å nøste sammen mange HVIS setninger i paranteser på en linje. Man ser også dermed hvordan datamaskinen leser setningene, og hvordan den behandler ulike typer data ut i fra hva man har valgt, som string, integer, eller noe annet.
Et prosjekt er utviklingen Relebasert fjernstyring slik det fungerte når det kom på 60-tallet. Dette prosjektet er mest et datanerd prosjekt enn et jernbanehobby prosjekt, da hovedmålet er å bli kjent med hvordan en simulator kan bygges opp og bruke data som både er logiske verdier, tallverdier og komme frem til hva som skal skje. F. eks. må simulatoren jobbe dobbelt sett data for enkelte verdier, skal man ta høyde for å simulere diverse oppståtte feil som brudd i indikeringen. En dataverdi må være hvor et tog er simulert at det er, en annen dataverdi som tilsvarer hvor toget vises at det er, når indikeringen er feilaktig. Jeg ser at det blir helt bak mål og utvikle dette videre som en simulator basert på macrofunksjoner i Excel. Drømmen er å kunne lese seg opp såpass mye på programerspråk som C eller C++ at simulatorene med tiden kan fungere som egne programmer. Det blir bak mål å drasse med seg Excel i egentlige enkle beregninger. Men fordelen er at man kan enkelt se resultatet som en verdi på skjermen og hvordan denne har blitt behandlet i et stadium hvor man eksperimenterer fra bar bakke.
Idemyldring:
Til slutt legger jeg ved noen illustrasjoner jeg har laget som er høyst jernbanerelaterte systemer. Disse er nå laget som Power Point presentasjoner hvor man blar frem og tilbake mellom ulike tilstander. Men det hadde igrunn vært mest artig om de heller fungerte som en en slags simulator. Sånn sett kan brukeren velge hvilken tilstand man ønsker å simulere til, uten å måtte bla gjennom andre ikke relevante tilstander for å komme dit. Muligheter for å kunne stille inne påvirkende verdier må også være der. En slik simulator som heller sirkler rundt systemet med ulike problemer og tilstander, kan muligens fenge andre mer enn heftig grafikk som fordrer kostbar maskinvare. Nå ser jo de fleste at dette dreier seg om pneumatikk og bremser, noe som ikke fenger meg, og jeg kommer nok heller ikke til å lage noe slikt. Men mulig heller for noen elektrobaserte systemer. En slik simulator tror jeg også kan benyttes i opplæringssammenheng for ulike aktører innen jernbane som bransje. Skal utviklingen innen jernbane foregå slik jeg ønsker, vil det i fremtiden være flere aktører som bedriver opplæring innen slike systemer, for ulike nvåer av godkjenninger, enn de ytterst få som vi kjenner i dag.
ØKF
|