Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Batteribussene tåler ikke kulden" i Bussen

Hele tråden har 24 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Dag Christian Halvorsen 9. jan. 2024 kl.1631 #386717 (#386714) Vist 692 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke så godt å spå om framtiden, men jeg leser nå jevnt og trutt internasjonale luftfartsmagasiner om moderne luftfart. Ennå har ingen funnet fullgode løsninger. Den enkleste, trodde de, var å blande inn nok biofuel i drivstoffet til tradisjonelle gassturbinmotorer. Men hvis den biofuelen egentlig stammer fra saker som kunne vært brukt til menneskemat eller dyrefor, er det ikke særlig bærekraftig.

Ellers følger utviklingen samme fotspor som bilindustrien har fulgt:

- hybrid
- hydrogen
- batteri

Og det er stadig flere fly som er på vingene med disse løsningene. Kommersielle bestillinger kommer også, se lenke. Man overlater gjerne til start-up-firmaer og særskilte teknologiske forskningsmiljøer å utvikle teknologien. Men straks noen av de har funnet gode nok løsninger, blir de kjøpt opp av storindustrien.

Skal man henge med i dette, må man lese utenlandsk fagpresse, og på et jernbaneforum med dels høy damp- og dieselnostalgi finner vi neppe kjerneleserne. (Selv koser jeg meg med å lese om ny teknologi og smartere løsninger overalt i samferdselssektoren).

Lenke: Amerikanske JSX bestiller inntil 330 hybrid-elektriske fly for regionaltrafikk

        Teknologi-optimisme (og -pessimisme) Jan Arne Rødland 9. jan. 2024 kl.2027 #386733 (#386717) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Det skjer ellers ganske mye rundt det å gjøre jernbanen mer miljøvennlig, ikke bare ved å elektrifisere.
Og, strømmen må jo også genereres. Ett eksempel er Australia hvor gruveselskapet Rio Tinto bytter ut
et av tre diesellok med et batteridrevet. De lastede malmtogene skal stort sett nedover fra gruvene til
havneanlegget mens tomme malmtog oppover også trekker kraft også fra batteriloket. Nedover lader
det seg selv ved bruk av motstandsbrems. Ikke utslippsfritt men redusert utslipp for malmtoget.

I Canada bl.a. eksperimenteres det med hydrogendrevet lok. Helt utslippsfritt men hvordan produseres
hydrogenet? Om det skjer ved elektrolyse kan det være blligere enn å elektrifisere den aktuelle jernbane-
strekning. Igjen, hvordan produseres strømmen?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 7079 treff på forum10, og 72585480 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.