Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Exit elbuss?" i Bussen

Hele tråden har 37 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Elbusser i Trondheim Morten W 14. jan. 2024 kl.1709 #387074 (#387053) Vist 1623 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Elbussene i Trondheim ble tatt i bruk i 2019 med det nye anbudet. Det har vel i stor grad gått greit, men Tide angrer nok bittert på at de kjøpte leddbusser fra franske Heuliez.

Disse betjener linje 12 (fra St. Olav/Marienborg til Dragvoll) og her har det vært veldig mye problemer. Massevis av innstillinger og kjøring av dieselbusser istedet. Hva som er hovedproblemet er jeg usikker på, men er nok en kombinasjon av elendig kvalitet og utfordringer med pantograflading (uavhengig av værforhold) og her skylder alle på hverandre...
Sjåfører som ikke får det til og klager på opplæring. Pantografer som ikke virker og sånn går no dagene. Litt for mange kokker her. Og etter nesten 5 år i drift er det fortsatt omtrent like mye problem på denne linja. El-bussene fra Volvo virker mer stabile, men det har jo vært pantograftrøbbel der også.

    Elbusser og batteritog Dag Christian Halvorsen 14. jan. 2024 kl.1836 #387091 (#387074) Vist 1577 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror det har vært litt for lett for politikere å bestemme at kollektivtrafikken skal være utslippsfri uten at de helt har forstått om teknologien er god nok. Det er fin symbolpolitikk, men til syvende og sist sitter skattebetalerne igjen med ekstraregningen og de reisende med ulempene.

Jeg har ikke hørt noen klager på elbussene her i Bergen, men fylket har bestilt elektriske hurtigbåter til sunnhordland-, sogne- og nordfjordtrafikken og sitter nå med en mulig utgift på en milliard kroner de ikke har dekning til. De trodde staten ville stille opp.

I Tyskland satses det på både batteri- og hydrogendrevne lokaltog. Det går sånn passe, for å si det mildt. På en strekning hadde de kalkulert rekkevidde, men i farten glemt at strekningen har en god del stigninger, og da ble jo den reelle rekkevidden deretter.

På den andre siden er dette en teknologi under utvikling og alt blir bedre. Husker på en fergetur her på Vestlandet for 15 år siden at en gjeng yrkessjåfører stod i ring rundt en liten Think-bil og lo og laget vitser over en sånn pinglete dustebil. For det jeg vet kjører kanskje noen av de samme sjåførene store, glinsende elbiler selv nå.

      Elbusser og batteritog Erik W J 14. jan. 2024 kl.2213 #387108 (#387091) Vist 1558 ganger Lik innlegget
 

Teknisk direktør i Unibuss uttaler i dag til Aftenposten at selskapet la på 40-50 % feilmargin på bussfabrikantenes (MAN og Solaris) oppgaver om rekkevidde ved lave temperaturer, men at den virkelige rekkevidden viste seg å være langt lavere.

      Elbusser og batteritog Morten Tranøy 15. jan. 2024 kl.0922 #387118 (#387091) Vist 1522 ganger Lik innlegget
 

Etter siste opplysninger jeg har fått fra Tyskland er prøveprosjektene med hydrogendrift helt innstilt. Dette var langt unna vellykket og hydrogen heller ikke så billig som forutsatt. Flere av togsettene er sendt til verksted for å bli ombygd til batteridrift.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 17638 treff på forum10, og 72577947 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.