Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Exit elbuss?" i Bussen

Hele tråden har 37 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Kjøre forbi hverandre på batteriet? Kjetil Ryen 16. jan. 2024 kl.0728* #387177 (#387005) Vist 1485 ganger Lik innlegget
 

Dette skjønner jeg ikke, er ikke poenget med trolleybusser med "store" batterier nettoppa t de kan kjøres utover dekningsområdet for trolleystengene? Selv i Oslo kunne trolleybussene kjøres litt på batteriet (var det to batterier som ble seriekoblet?) for nettopp å hjelpe seg i vanskelige trafikksituasjoner.

Konduktøren måtte ut og først trekke ned og deretter spore på igjen trolleystengene, men med moderne enpersons (henbetjent?) trolleybusser sporer vel stengene på selv. Jeg vet ikke om det er slik i Bergen?

Bergens løsning gjør vel også at anlegget unngår mange kryss med trikken og en reduksjon av "spagettien"i lufta, noe som i sin tid jo gjorde at flere byer fikk trykkluftrikker og "Märklin-systemer" med spenningssatte metallpunkter under vogna som et slepestykke tok strømmen med (eksemplene er fra Paris). Dette systemet med spenningsatte punkter mener jeg har dukket opp igjen, men jeg husker ikke hvor.

Trykklufttrikkene hadde lange ladetider (trykkluft!) på endestasjonene og vognene frøs helt ned også om sommerne da ekspanderende luft jo tar energi fra omgivelsene. Systemet med de elektriserte punktene var komplisert med et stort hjul med kontakter som ble , drevet fram et hakk hver gang slepestykket under vogna spenningssatte neste punkt. Systemet ble framvist på utstilling i Lyons i 1894 og innført i Paris på én linje i 1896.

Av og til stoppet hjulet og elektriserte punkter var åpne for dyr og menensker... og vogna måtte så dyttes tilbake av passasjerene... Systemet var funnet opp av ingeniør Olivier Vuilleumier og punktene var plassert i 2,5 meters avstand, 5 mm over gata. Lenken nedenfor viser til en side som litt nede på siden omtaler systemet med overskriften: The Romainville tramway.

I 1925 var det 1111 (!) kilometer trikkespor i Paris med 122 liner, men 14. august 1938 var alt borte, ofret for at bilene skulle komme fram. Den nye trikken i Paris er en helt annen historie.

Lenke: Beskrivelse av trikken i Romainville.

    Påsporingspunkter i Bergen Eyolf Berg 16. jan. 2024 kl.1631 #387203 (#387177) Vist 1419 ganger Lik innlegget
 

Påsporingen i Bergen skjer på bestemte påsporingspunkter som her i Kalfarveien ved Stadsporten:


Stengene hever av sjåføren med et tastetrykk og glir inn på kontaktledningene under de to "takene" som ses over ledningene. Bildet viser prosessen like før kontakt oppnås.


Samme løsning finner du også i Roma:

      Påsporingspunkter i Bergen Roar 16. jan. 2024 kl.1638* #387204 (#387203) Vist 1425 ganger Lik innlegget
 

Spol fram til 1 minutt fra start.

Lenke: Youtube

        Påsporingspunkter i Bergen Eyolf Berg 16. jan. 2024 kl.1859 #387212 (#387204) Vist 1399 ganger Lik innlegget
 

Det var da voldsomt som den bommet på målet, da! Det har jeg aldri sett før. De gangene jeg har observert denne prosessen, både i Bergen og i Roma, har de alltid truffet rett på ledningen på første forsøket.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 1705 treff på forum10, og 72580106 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.