Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Exit elbuss?" i Bussen

Hele tråden har 37 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Snø i Oslo stoppet trafikken. Kjetil Ryen 16. jan. 2024 kl.0737* #387178 (#387053) Vist 1483 ganger Lik innlegget
 

Det var et år, på 60-tallet tror jeg, der store megnder snø stoppet trafikken i Oslo. De gamle vognene med store hjul og høyt akseltrykk og klossbremser kom seg fram, men HØKA-togene stoppt opp og måtte trekkes inn til Grefsen. Gamle vogner ble kjørt på motspor ned i byen og trakk opp de HØKA-togene som stod fast.

Garden ble utkommandert for å spa snø på Ekebergbanen og det skal finnes bilder fra strekningen overfor Sjømannskolen der kun pantografene ses på passerende EB-vogner grunnet en enorm mengde snø. EB gikk hele tida og stanset vel aldri på grunn av snø i hvert fall.

Noen som vet hvilket år det er snakk om?

    Snø i Oslo stoppet trafikken. Roar 16. jan. 2024 kl.0913 #387184 (#387178) Vist 1469 ganger Lik innlegget
 

Vinteren 1967-1968 regnes for den verste i Oslo i vår tid.

Lenke: Vær og vind

      Snø Roar 16. jan. 2024 kl.1202* #387196 (#387184) Vist 1444 ganger Lik innlegget
 

De hadde snø for hundre år siden også.

Lenke: Digitaltmuseum

    Snø i Oslo stoppet trafikken Erik W J 16. jan. 2024 kl.1153* #387192 (#387178) Vist 1418 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

forstørrt250415-Oslotrikk-301-Bentsebrugt-vinteren1967-68_3000b-fotoEWJohansson.jpg

Vogn 301 - tidligere Kristiania Sporveisselskap nr. 32 fra 1899. Vognen står i dag i tilbakført tilstand i Sporveismuseet.
Sagene- og Korsvollinjene
1967-1968
foto: Erik W. Johansson


Vinteren 1967-68 stod vogn 301 fra 1899 i Bentsebrugt. klar for å samle inn strandede Høka-tog i Vogts gt.

En gammel 'ringrev' i NSBs maskinavdeling mente at selve hjuldiameteren ikke spilte så stor rolle mht. friksjonen, men at derimot de store roterende massene virket som en rykkbegrenser. Klossbremser er kjent for å holde hjulene rene og varme.

Et eksempel: Med et tosifret antall års erfaring fra Kolsåsbanens C-vogner har jeg aldri hatt behov for å bruke sand, mens en med det røde T-banemateriellet ble lett avhengig av det på høsten.

    Kjetting Haakon Espe 18. jan. 2024 kl.1343 #387370 (#387178) Vist 1301 ganger Lik innlegget
 

Tidligere brukte busser og lastebil en oppfinnelse som heter piggkjetting. Kan ikke huske å ha sett det på flere år. Det var en innretning for å holde kjøretø på veien ved mye snø og glatt føre.

      Elbusser, neste runde Jan Arne Rødland 7. feb. 2024 kl.2138 #388783 (#387370) Vist 1018 ganger Lik innlegget
 

Toakslede elbusser har drift på bakerste aksel og det går forhåpentlig ikke aller verst i kulda. Batterikapasitet er en annen affære.
Ved neste innhenting av tilbud på leddbusser går det vel an å spesifisere at drift skal være på andre aksel, eventuelt på andre og
tredje aksel. Tilbud som bare har drift på tredje aksel vil ikke bli vurdert. Videre, det må være plass i hjulbrønnene til å legge på
piggkjetting. Og så blir det opp til produsentene å få til dette.

      Kjetting og hjulbue Knut Andvord 8. feb. 2024 kl.1315 #388830 (#387370) Vist 1084 ganger Lik innlegget
 

God gammeldags piggkjetting er det ikke plass til i hjulbuen på en moderne lavgulvbuss. Det er nok mulig å bygge hjulbuen slik at det vil værevplass til piggkjetting, men dette vil igjen påvirke interiøret. Og det er vel feilkonstruerte sitteplasser nok i disse som det er. Hylekoret fra visse kundegrupper blir nok høylydt om seter heves eller fremkomlighet inne i kjøretøy blir redusert. Men ja, sikkerhet og kjørbarhet bør trumfe sitteplasser

        Kjetting og hjulbue Herman 8. feb. 2024 kl.1329* #388832 (#388830) Vist 1118 ganger Lik innlegget
 

Når bussen kan senkes, og det er vel et krav i anbudene, så er det også mulig å få til at bussen kan heves nok til at det blir plass til kjetting. Da burde det være tilstrekkelig å gjøre hjulbuene litt lengre, og beholde dagens høyde på hjulbuene.

resten handler om å skrive anbud som gjør at man får busser som kan brukes i Norge.

          Kjetting og hjulbue Jan Arne Rødland 8. feb. 2024 kl.1824 #388849 (#388832) Vist 1098 ganger Lik innlegget
 

resten handler om å skrive anbud som gjør at man får busser som kan brukes i Norge.

Nettopp. Kjøper må jo definere hvilken vare han ønsker levert.

          Kjetting og hjulbue Knut Andvord 8. feb. 2024 kl.1943* #388853 (#388832) Vist 1102 ganger Lik innlegget
 

Kjøre med hevet buss er ikke det mest behagelige og mange busser senkes om hastighet går over ca gangfart. Heve buss er fir å forsere et hinder som en snøkant, ikke noe å kjøre med. Kan kjapt få pute problemer også ved heving og kjøring

            Kjetting og hjulbue Jan Arne Rødland 9. feb. 2024 kl.1005 #388883 (#388853) Vist 1061 ganger Lik innlegget
 

For meg står dette som et designproblem. Når det neste gang skal kjøpes inn nye
busser bør man vel ta med det som skal til for at bussene kan brukes som forutsatt.

              Kjetting og hjulbue Erik W J 9. feb. 2024 kl.1034* #388890 (#388883) Vist 1094 ganger Lik innlegget
 

Busser er i dag hyllevare. Spørs om den hyllen er der...

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Bussen»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 5280 treff på forum10, og 72583681 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.