Snø i Oslo stoppet trafikken. Kjetil Ryen 16. jan. 2024 kl.0737* #387178 (#387053) Vist 1483 ganger
Lik innlegget |
| Det var et år, på 60-tallet tror jeg, der store megnder snø stoppet trafikken i Oslo. De gamle vognene med store hjul og høyt akseltrykk og klossbremser kom seg fram, men HØKA-togene stoppt opp og måtte trekkes inn til Grefsen. Gamle vogner ble kjørt på motspor ned i byen og trakk opp de HØKA-togene som stod fast. Garden ble utkommandert for å spa snø på Ekebergbanen og det skal finnes bilder fra strekningen overfor Sjømannskolen der kun pantografene ses på passerende EB-vogner grunnet en enorm mengde snø. EB gikk hele tida og stanset vel aldri på grunn av snø i hvert fall. Noen som vet hvilket år det er snakk om? |
|
Snø i Oslo stoppet trafikken. Roar 16. jan. 2024 kl.0913 #387184 (#387178) Vist 1469 ganger
Lik innlegget |
| Vinteren 1967-1968 regnes for den verste i Oslo i vår tid. Lenke: Vær og vind |
|
Snø Roar 16. jan. 2024 kl.1202* #387196 (#387184) Vist 1444 ganger
Lik innlegget |
|
Snø i Oslo stoppet trafikken Erik W J 16. jan. 2024 kl.1153* #387192 (#387178) Vist 1418 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
|
Vogn 301 - tidligere Kristiania Sporveisselskap nr. 32 fra 1899. Vognen står i dag i tilbakført tilstand i Sporveismuseet. Sagene- og Korsvollinjene1967-1968foto: Erik W. Johansson
Vinteren 1967-68 stod vogn 301 fra 1899 i Bentsebrugt. klar for å samle inn strandede Høka-tog i Vogts gt. En gammel 'ringrev' i NSBs maskinavdeling mente at selve hjuldiameteren ikke spilte så stor rolle mht. friksjonen, men at derimot de store roterende massene virket som en rykkbegrenser. Klossbremser er kjent for å holde hjulene rene og varme. Et eksempel: Med et tosifret antall års erfaring fra Kolsåsbanens C-vogner har jeg aldri hatt behov for å bruke sand, mens en med det røde T-banemateriellet ble lett avhengig av det på høsten.
|
|
Kjetting Haakon Espe 18. jan. 2024 kl.1343 #387370 (#387178) Vist 1301 ganger
Lik innlegget |
| Tidligere brukte busser og lastebil en oppfinnelse som heter piggkjetting. Kan ikke huske å ha sett det på flere år. Det var en innretning for å holde kjøretø på veien ved mye snø og glatt føre. |
|
Elbusser, neste runde Jan Arne Rødland 7. feb. 2024 kl.2138 #388783 (#387370) Vist 1018 ganger
Lik innlegget |
| Toakslede elbusser har drift på bakerste aksel og det går forhåpentlig ikke aller verst i kulda. Batterikapasitet er en annen affære. Ved neste innhenting av tilbud på leddbusser går det vel an å spesifisere at drift skal være på andre aksel, eventuelt på andre og tredje aksel. Tilbud som bare har drift på tredje aksel vil ikke bli vurdert. Videre, det må være plass i hjulbrønnene til å legge på piggkjetting. Og så blir det opp til produsentene å få til dette. |
|
Kjetting og hjulbue Knut Andvord 8. feb. 2024 kl.1315 #388830 (#387370) Vist 1084 ganger
Lik innlegget |
| God gammeldags piggkjetting er det ikke plass til i hjulbuen på en moderne lavgulvbuss. Det er nok mulig å bygge hjulbuen slik at det vil værevplass til piggkjetting, men dette vil igjen påvirke interiøret. Og det er vel feilkonstruerte sitteplasser nok i disse som det er. Hylekoret fra visse kundegrupper blir nok høylydt om seter heves eller fremkomlighet inne i kjøretøy blir redusert. Men ja, sikkerhet og kjørbarhet bør trumfe sitteplasser |
|
Kjetting og hjulbue Herman 8. feb. 2024 kl.1329* #388832 (#388830) Vist 1118 ganger
Lik innlegget |
| Når bussen kan senkes, og det er vel et krav i anbudene, så er det også mulig å få til at bussen kan heves nok til at det blir plass til kjetting. Da burde det være tilstrekkelig å gjøre hjulbuene litt lengre, og beholde dagens høyde på hjulbuene. resten handler om å skrive anbud som gjør at man får busser som kan brukes i Norge. |
|
Kjetting og hjulbue Jan Arne Rødland 8. feb. 2024 kl.1824 #388849 (#388832) Vist 1098 ganger
Lik innlegget |
| resten handler om å skrive anbud som gjør at man får busser som kan brukes i Norge. Nettopp. Kjøper må jo definere hvilken vare han ønsker levert. |
|
Kjetting og hjulbue Knut Andvord 8. feb. 2024 kl.1943* #388853 (#388832) Vist 1102 ganger
Lik innlegget |
| Kjøre med hevet buss er ikke det mest behagelige og mange busser senkes om hastighet går over ca gangfart. Heve buss er fir å forsere et hinder som en snøkant, ikke noe å kjøre med. Kan kjapt få pute problemer også ved heving og kjøring |
|
Kjetting og hjulbue Jan Arne Rødland 9. feb. 2024 kl.1005 #388883 (#388853) Vist 1061 ganger
Lik innlegget |
| For meg står dette som et designproblem. Når det neste gang skal kjøpes inn nye busser bør man vel ta med det som skal til for at bussene kan brukes som forutsatt. |
|
Kjetting og hjulbue Erik W J 9. feb. 2024 kl.1034* #388890 (#388883) Vist 1094 ganger
Lik innlegget |
| Busser er i dag hyllevare. Spørs om den hyllen er der... |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |