Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Ekstratog på Bergensbanen med A4 i morgen og torsdag." i Plattformen Rutetips

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Elbuss for tog Jon-Andreas Sognnæs 18. feb. 2024 kl.1237 #389412 (#389397) Vist 947 ganger Lik innlegget
 

Men ikke som leddbuss.

      Elbuss for tog Jan Arne Rødland 18. feb. 2024 kl.1241 #389413 (#389412) Vist 991 ganger Lik innlegget
 

Flytoget har nok lært. Leddbuss med drift på 3. aksel må være konstruert av skrivebordsteoretikere.

        Elbuss for tog Herman 18. feb. 2024 kl.1320 #389415 (#389413) Vist 996 ganger Lik innlegget
 

Vi har hatt dieselbusser med drift på bakre aksel i mange år i Oslo, så ruter vet nøyaktig hvor mye problemer det skaper.

Det er firma som produserer elbusser beregnet på skikkelig vinter, men de blir servert med kameler.
(Kameler kan her være enten at produsenten av bussene eies av noen som også driver med slavearbeid (som den kinesiske stat), eller at de blir vesentlig dyrere i innkjøp.)
Elbusser beregnet på skikkelig vinter har firehjulstrekk, varmeveksler, og oppvarming av batteriene før lading.

Ruter valgte først å signere kontrakten, for så å fortelle operatøren at de kinesiske bussene var et problem.
Nå prøver Ruter å påstå at de ikke stilte krav om at operatøren ikke kunne bruke kinesiske busser, men når man ser på hvordan Ruter ellers hevder at de samarbeider med operatørene blir det en heller tynn unnskyldning.

          Elbuss for tog Lars Byman 18. feb. 2024 kl.1608 #389421 (#389415) Vist 974 ganger Lik innlegget
 

Mens andre steder bestilte man bussene med strøkasser. Så lur var ikke ruter.

            Elbuss for tog Herman 18. feb. 2024 kl.2029* #389423 (#389421) Vist 984 ganger Lik innlegget
 

Ruter har valgt å bruke veldig runde vendinger.

Eksempler på formuleringer:
" [ ...] Det skal brukes vinterdekk i vintersesong h.t. norsk lovgivning. Dekkene skal være tilpasset nordiske vinterforhold."
"Operatøren har i sitt tilbud beskrevet hvilken standard på vinterutrustning de mener i best mulig grad ivaretar klimatiske forhold for linjenes geografiske område og traseens veistandard, hvordan egenskapene opprettholdes gjennom vintersesongen, og evt. andre forhold som sikrer best mulig veggrep på vinterføre. Effekten av valgt(e) løsning(er) bør dokumenteres. Dette kan for eksempel være (listen er ikke uttømmende):
• Driv på flere aksler
• Renholdsrutiner av dekk
• Seiping av dekkbane
• Automatkjetting og sandstrøere [...]"

Lenke: Krav til bussmateriell.

              Elbusser (og andre busser) Jan Arne Rødland 18. feb. 2024 kl.2242 #389441 (#389423) Vist 916 ganger Lik innlegget
 

Slik jeg leser formuleringene er drift på mer enn en aksel på leddbuss ikke påbudt.
Vinterens erfaringer kan tyde på at det burde det ha vært. Det som står er at
"Driv på flere aksler" er opp til leverandør, ikke påbudt.

Ved senere utlysninger kan det kanskje være aktuelt å spesifisere drift på aksel 2
hvis leddbussen bare har drift på en aksel (men det bør være drift på 2 aksler).

På min rute, 45, ser det ut til å ha gått forholdsvis greit. Her er det singelbusser.
En dag i januar var det full stopp, ikke bare på rute 45.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.53 sek
I dag 2771 treff på forum10, og 72680981 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12857 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.