Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Verdensarven" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Verdensarven, filmkjøretøy Svein Julton 26. feb. 2024 kl.1638 #390040 (#389974) Vist 837 ganger Lik innlegget
 

Dessverre var det ikke en Robel, men en svenskregistrert Volvo med EVN 99 74 9900 561-8 S-INFRA.

forstørrt251068-P9298420.jpg

Reparasjon av kjøreledning. Man benytter galvanisert wire, ikke kobber.
Årlifoss–Grønvollfoss
29. sep. 2018
foto: Svein Julton

Kamera ble montert bak frontvinduet.

      Hva nå? Nils Chr Hagen 26. feb. 2024 kl.2336 #390088 (#390040) Vist 866 ganger Lik innlegget
 

Kom det noen penger i statsbudsjettet for 2024? Mye å gjøre, ikke bare med kjøretråden. Det var bare tresviller på den nederste delen så det ut som. Når tresviller passerer 40 års alder, pleier de fleste å være modne for utskifting. Og nå er det over 30 år siden de sluttet å kjøre ammoniumnitrat i storsekk her og da var svillene neppe nye. Ref Numedalsbanen og DVVJ i Sverige.

        Hva nå? Svein Julton 27. feb. 2024 kl.0853 #390101 (#390088) Vist 857 ganger Lik innlegget
 

Det ble bevilget 5 mill i 2023 for "vedhogst" langs banen og det er nå ryddet for vegetasjon mellom gjerdene hele veien fra Notodden til Tinnoset.

For 2024 og 2025 er det tilsammen bevilget 45 mill for opprusting av banen til kjørbar stand med kjørestrøm. Hvor langt man kommer vet enda ingen helt sikkert.

I tillegg er ikke arbeidet med å få en tømmerterminal ved Gransherad oppgitt. Kommer stadig noen drypp om dette i avisa Telen.

Lenke: NJK-Tinnnosbanen

        Hva nå? Bjørn Halling 27. feb. 2024 kl.1550* #390132 (#390088) Vist 821 ganger Lik innlegget
 

Hvor lang levetid kreosotimpregnerte tresviller har, avhenger veldig av dreneringen. Hvis dreneringen er dårlig, tar det lang tid før svillene tørker opp etter at snøen har gått, eller etter regnvær. Med god drenering tørker svillene opp mye fortere, og aldringen reduseres. Hvis sporet og områdene langs sporet er svært gjengrodd, forsinker dette opptørringen av sviller og ballast.
Slik det så ut på disse opptakene, så lå sporet relativt tørt og godt drenert. Og i det siste er tydeligvis uønsket vegetasjon fjernet.
Trafikken på Rjukanbanen og Tinnosbanen ble innstilt samtidig. Rjukanbanen ble tatt i bruk som museumsbane uten de store investeringene i sporvedlikehold som Bane Nor har anslått for Tinnosbanen. Det ble utført en del arbeider før oppstart, og lagt opp et vedlikeholdspårogram over noen år etter oppstart. Noe tilsvarende burde det være mulig å få til på Tinnosbanen.
Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

          Hva nå? Svein Julton 28. feb. 2024 kl.0938 #390187 (#390132) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

Så langt man kan lese i Telen, er det interesse både fra Kommunen og NiA at det blir mer drift enn et museumstog år om annet.

Nå rustes banen opp til elektrisk drift og det blir et spørsmål om dispensasjon fra forbudet mot kreosotsviller eller å bruke betongsviller, som også må avgjøres.

Videre er det snakk om mulighet for togføreropplæring på strekningen, siden det ikke blir konflikt med trafikk fra annen aktivitet.

            Hva nå? Olaf Bjerknes 28. feb. 2024 kl.1717 #390243 (#390187) Vist 725 ganger Lik innlegget
 

Trafikk er vel ingen trussel mehellen velsignelse. Se på Rhätische Bahn sine strekninger som står på den samme listen. Det er moderne jernbaner.

            Hva nå? Bjørn Halling 28. feb. 2024 kl.2044 #390264 (#390187) Vist 719 ganger Lik innlegget
 

Poenget mitt var at den investeringen som skal til for å oppgradere banen til å tåle tømmertrafikk, noe som blandt annet krever økning av akseltrykket, blir veldig mye større enn den som kreves for å sette banen i stand som museumsbane med nåværende tekniske standard.
Interressen lokalt er nok utvilsomt til stede.
Om og eventuelt når stortingspolitikerne finner plass til en slik investering i Nasjonal Transportplan, er en helt annen sak. Det kan føre til full stans i prosjektet - i lang tid.

              Verdensarven, kommentar i avisa Telen Svein Julton 29. feb. 2024 kl.1459 #390300 (#390264) Vist 666 ganger Lik innlegget
 

For de som har tilgang på stoff i AID-aviser, står det litt i Telen i dag

Lenke: Kreosot sviller

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 562 treff på forum10, og 72578963 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.