Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Verdensarven" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Hva nå? Svein Julton 28. feb. 2024 kl.0938 #390187 (#390132) Vist 738 ganger Lik innlegget
 

Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

Så langt man kan lese i Telen, er det interesse både fra Kommunen og NiA at det blir mer drift enn et museumstog år om annet.

Nå rustes banen opp til elektrisk drift og det blir et spørsmål om dispensasjon fra forbudet mot kreosotsviller eller å bruke betongsviller, som også må avgjøres.

Videre er det snakk om mulighet for togføreropplæring på strekningen, siden det ikke blir konflikt med trafikk fra annen aktivitet.

            Hva nå? Olaf Bjerknes 28. feb. 2024 kl.1717 #390243 (#390187) Vist 730 ganger Lik innlegget
 

Trafikk er vel ingen trussel mehellen velsignelse. Se på Rhätische Bahn sine strekninger som står på den samme listen. Det er moderne jernbaner.

            Hva nå? Bjørn Halling 28. feb. 2024 kl.2044 #390264 (#390187) Vist 725 ganger Lik innlegget
 

Poenget mitt var at den investeringen som skal til for å oppgradere banen til å tåle tømmertrafikk, noe som blandt annet krever økning av akseltrykket, blir veldig mye større enn den som kreves for å sette banen i stand som museumsbane med nåværende tekniske standard.
Interressen lokalt er nok utvilsomt til stede.
Om og eventuelt når stortingspolitikerne finner plass til en slik investering i Nasjonal Transportplan, er en helt annen sak. Det kan føre til full stans i prosjektet - i lang tid.

              Verdensarven, kommentar i avisa Telen Svein Julton 29. feb. 2024 kl.1459 #390300 (#390264) Vist 673 ganger Lik innlegget
 

For de som har tilgang på stoff i AID-aviser, står det litt i Telen i dag

Lenke: Kreosot sviller

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 12010 treff på forum10, og 72590411 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.