Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 53 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1858 #390249 (#390242) Vist 1458 ganger Lik innlegget
 

Type 69 var nok det første personvognmateriellet ved NSB med skivebremser. Det kan vel ha vært skivebremser på noe internmateriell før det?

Første på skinner i Norge med skivebremser tror jeg var TBO 55 - Høka-tilhengerne fra 1956.

  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.1920 #390252 (#390249) Vist 1496 ganger Lik innlegget
 

tusen takk for svar. En annen sak var jo at disse skivebremsene ikke fungerte så veldig bra fra begynnelsen av. Strømmen hadde visstnok også tilbudt elektrisk motstandsbremse på A-settene fra levering av, men av en eller annen grunn valgte NSB vekk den muligheten. Senere fikk jo settene elektrisk motstandsbremse ettermontert.

    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1934 #390254 (#390252) Vist 1486 ganger Lik innlegget
 

Det må vel ha vært NEBB som tilbød motstandsbrems - det var deres del av leveransen? På den tiden var det vel fortsatt slik at materiellets elektriske del sorterte under elektroavdelingen, mens den mekaniske tilhørte maskinavdelingen.

Skivebremsene fungerte som de skulle, men de fikk for mye å gjøre med de mange og kraftige nedbremsingene. For å holde de stramme rutene på lokalstrekningene til Lillestrøm, Ski og Asker ble settene kjørt opp i 120 km/h mellom enkelte av stasjonene, og de nedbremsingene ble heftige. Etter to ganger tur-retur Oslo-Lillestrøm måtte det byttes skivebremseklosser. Før settene fikk motstandsbrems fikk motorvognene ettermontert klossbremser som tillegg til skivebremsene, og da skal det ha fungert langt bedre.

      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1941 #390256 (#390254) Vist 1513 ganger Lik innlegget
 

Fartsetappene er Bryn - Alna - Nyland.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 5614 treff på forum10, og 72584015 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.