Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 53 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.2031 #390261 (#390260) Vist 1559 ganger Lik innlegget
 

Bremsene, altså. Det er interessant når man leser avisarkivene, så konfronteres NSB jevnlig om bremseproblemene av journalistene, men NSB velger å tone ned problemstillingen. Men kanskje var de mer alvorlige enn hva NSB ville gi inntrykk av.

(Og i forhold til i dag er det jo befriende å lese den tidens jernbanejournalistikk. Det er journalister som kan jernbane, og de snakker med sjefene i distriktene og maskinavdelingen).

      Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Erik W J 28. feb. 2024 kl.2035 #390262 (#390261) Vist 1603 ganger Lik innlegget
 

Bremseproblemet ble greit håndtert, men det ble omstendelig og dyrt for NSB.

        Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Morten Tranøy 28. feb. 2024 kl.2143 #390276 (#390262) Vist 1650 ganger Lik innlegget
 

Det var også et helt annet problem som hittil ikke er nevnt her - nemlig plass for å skifte bremseklosser. Jeg jobbet i lokstallen på Filipstad på begynnelsen av 1970-tallet og var med på alt dette.

Det ble først overført et vognsett type 69 for prøving. Først var det forutsatt å bytte klosser på spor 4 ute(dengang) Der var det en smøregrav (som lå i kurve) og der skulle klosser byttes. Det gikk jo ikke fordi ingen hadde målt opp avstand mellom porten og lengden på smøregraven. Det gjorde at porten måtte åpnes for å få skiftet klosser på vogn nr 2.

Så ble det foreslått å skifte klosser på spor 6 inne i lokstallen, men det resulterte i at revisjoner på 3-vogns motorvognsett (kII osv) måtte avbrytes - og det gikk jo heller ikke.

Så ble det bestemt å bygge en grav i spor 21, sporet inntil lokstallen ned mot Oslo V. Den graven er sannsynligvis Norges minst dype grav og hadde en utrolig lang byggetid. For å skifte klosser måtte du ned på knærne under klossbytte. I tillegg måtte motorvognsettet flyttes mange ganger (4 boggier) for hver boggi. Og var ikke dette nok så var det ikke noe "trekk" over skruen der du måtte tre inn håndtaket for å få løst ut bremsene. Denne skruen satt som oftest som bein var alt annet enn enkelt å løsne. Håndtaket er en liten jernstang med en påsveiset liten bøyle. Å løsne denne skruen var et felles problem for Lodalen og Oslo V - og ble løst ved at det ble laget et trekk over gjengepartiet.

Men alt dette gjorde at driften med BM 69 nok kom senere igang på Drammenbanen enn ønsket.

          Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 29. feb. 2024 kl.1008* #390286 (#390276) Vist 1658 ganger Lik innlegget
 

Takk, Morten, dette er en viktig og helt ny side av saken.

            Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Thor Bjerke 29. feb. 2024 kl.1713 #390309 (#390286) Vist 1653 ganger Lik innlegget
 

Det ser ut til at de fem settene 06-10 ble overført til Drammen distrikt i 1973, antakelig fra ruteskiftet. Jeg vil tro at alle settene på Østlandet senere ble samlet i Oslo distrikt ved åpningen av Oslo-tunnelen i 1980.

              Drammensettene Dag Christian Halvorsen 29. feb. 2024 kl.1726 #390311 (#390309) Vist 1691 ganger Lik innlegget
 

De A-settene du nevner er også listeført på Drammen i NLM 1978. Da har distriktet i tillegg 9 B-sett; 69-16 - 69-23 og 69-27. C-sett kom kanskje aldri til Drammen distrikt?

                Drammensettene Hans-Ole Sveia 29. feb. 2024 kl.1755* #390313 (#390311) Vist 1674 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Drammen distrikt fikk ett C-sett. Dette var 69-41. Dette settet kolliderte med godsvogner i rampesporet rett øst for det tidligere godshuset/velferdsbygget på Drammen stasjon. I dette sporet hadde ofte El 10-loket på Drammen stasjon sitt tilhold.

Av 69B-sett tilhørte 69-24 en tid Drammen distrikt.

BS 69.632 gikk en tid koblet sammen med BM 69.009 i Drammen distrikt.

                  Drammensettene Hans-Ole Sveia 29. feb. 2024 kl.2140 #390322 (#390313) Vist 1610 ganger Lik innlegget
 

Tog 919 med BM 69.024 og BS 69.624 rev ned kontaktledningen ved Eriksrud i Liertunnelen den 24. mars 1977. Lok Di 2.823 trakk settet fra Eriksrud til Drammen etter at tog 555 hadde stoppet ved settet og så passerte forbi dette i uriktig spor.

                  Drammensettene Hans-Ole Sveia 1. mars 2024 kl.2347* #390414 (#390313) Vist 1552 ganger Lik innlegget
 

Første gang jeg så 69-41 i bruk i Drammen distrikt var i lt. 929/934 onsdag 30. mars 1977.

Ellers kan jeg nevne at 69B-settet 69-34 også gikk i Drammen distrikt en stund, trolig ikke i så lang tid. Dette så jeg første gang i bruk i Drammen distrikt den 18. mars 1976.

                    Drammensettene Thor Bjerke 2. mars 2024 kl.1257 #390425 (#390414) Vist 1513 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

NSB sendte årlig ut oversikter over distriktstilhørigheten på lok og motorvogner. Mange av disse er referert i Siden sist i PS. Jeg har fotografert mange av oversiktene, men mangler enkelte år.

Når det gjelder type 69 står disse med tilhørighet Drammen:

I oversikten 2.1.1974: 69-06 til og med 10
2.1.1976: også 69-16 til og med –21
2.1.1978: også 69-22, 23 og 27
1.1.1981: Alle er i Oslo distrikt

                      Drammensettene Hans-Ole Sveia 6. mars 2024 kl.2310* #390677 (#390425) Vist 1214 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Første gang jeg så disse settene i tog på Drammenbanen:

69-22: August og september 1976.
69-23: Fredag 10. desember 1976.
69-27: Onsdag 3. november 1976.

69-24 så jeg første gang på Oslo V torsdag 10. februar 1977, men jeg så dette i bruk på Østbanenettet søndag 8. mai 1977, trolig i tog 115 Oslo Ø-Moss. Det kom siden tilbake til Drammen distrikt. Blant annet gikk det i tog 557/537 den 11. oktober 1979.

                Drammensettene Roar 29. feb. 2024 kl.1829* #390316 (#390311) Vist 1720 ganger Lik innlegget
 

Oslo sine 69-sett gikk normalt orientert med motorvogna mot øst, Drammen sine med motorvogna mot vest. Da gjennomkjøring begynte ble Drammen sine etter hvert snudd slik at alle gikk orientert samme vei.
Sånn har det vært helt opp til nå. Men de siste årene har man ikke vært like raske som man var før til å tørne tilbake togsett som er blitt feilvendt. 69-55 har feks. nå gått i trafikk i mange måneder feiltørnet.

                  Drammensettene Roar 7. mars 2024 kl.0150* #390683 (#390316) Vist 1195 ganger Lik innlegget
 

De opprinnelige dørene på 69A hadde en tendens til å blåse opp under fart bl.a. i Liertunnelen. Dette pga. trykkforskjellene når to tog møttes. Derfor brukte man helst 69B med en langt bedre dørpatent til Drammen og 69A til Spilkestad.

Lenke: Digitaltmuseum

                    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0211* #390684 (#390683) Vist 1281 ganger Lik innlegget
 

69A-sett i 1980. Bemerk nye dører. Kjennes lett igjen ved at de har vinkelformet avslutning på toppen. De opprinnelige dørene var avrundet øverst.

Motstander for motstandsbremsing er også kommet på plass.
For 69A ble motstandsramnene montert på taket av kupé 3, dvs. foran strømavtakeren. Dette fordi plassen på taket over førerrommet ogvkupé 1 ikke var ledig. 69B, C og D fikk motstandsbremser allerede fra leveringen.

Destinasjonsskiltene av metall med rød slrift på hvit bunn og til å henge på midt på vogna forsvant da Oslo-tunnelen ble tatt i bruk.

69A hadde røyking tillatt i motorvognene da de var nye. Dette ble endret til røyking ulovlig etter ganske kort tid. Men skruehullene etter askebegrene forblecsynlige etterpå.

Lenke: Digitaltmuseum

                      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0218 #390685 (#390684) Vist 1255 ganger Lik innlegget
 

Opprinnelige dører på en 69A styrevogn. Bemerk de grå stengene som er festet til dørbladet og som vrir seg når døra lukkes. Bemerk også teksten Ikke röykere.

Lenke: Digitaltmuseum

                        Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.0224 #390686 (#390685) Vist 1342 ganger Lik innlegget
 

Og her motorvogn med dører merket Röykere.

Lenke: Digitaltmuseum

                          Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Ø.K.Faye 7. mars 2024 kl.0614* #390687 (#390686) Vist 1340 ganger Lik innlegget
 

Flotte innlegg med linker til flotte bilder Roar legger ut her!

Varme og ventilasjonsanleggene var opprinnelig veldig standardiserte og veldig like det man finner på type 3 og type 5, uten at jeg har noen forutsetning til å si noe om de to siste vogntyper. Uansett skal type 69 sine varme og ventilasjonsanlegg opprinnelig hatt det som heter omluftspjeld. Dette var spjeld som kunne åpnes, slik at ventilasjonsanlegget sugde inn oppvarmet luft fra kupeén, og varmet den opp ytterligere ved å blåse den gjennom varmebatteriene flere ganger. Noe som gav en raskere oppvarming ved kald vogn, men dårligere luftkvalitet. I dag kalles dette gjerne resirkulasjonsluft.

Omluftspjeldene ble på ett tidspunkt fjernet fra type 69, noen opplysninger om dette?

Endring:
Kommentar til bildet av de opprinnelige dørene på type 69A: Nederste stigtrinn ser også ut til å ha avrundede og buede kanter opp mot veggen på hver side.

                            Ventilasjonsanlegg Roar 7. mars 2024 kl.1123* #390691 (#390687) Vist 1330 ganger Lik innlegget
 

Her kjenner jeg ikke alle detaljer. Men på A, B og C var det to bryterinnstillinger, Sommer og Vinter samt Av. Dessuten spjeld som slo om automatisk. Tror dette bare skjedde i stilling Vinter. Man hørte det godt når spjeldene slo om. Særlig ved utetemperatur rundt null slo de ganske ofte om. Man hørte et klakk, og deretter ble det enten sterkere eller svakere ventilasjonslyd etterpå.

Togsettene hadde lett for å bli altfor varme innventig på varme sommerdager. Særlig B-styrevognene. Etter noen år fikk alle A, B og C også innstillingen Sterk Sommervarme.

Særlig styrevognene av B-serien ble som sagt ofte veldig varme om sommeren fordi disse bare hadde to ventilasjonsmotorer mot tre i alle andre vogner.

Settene fikk ellers etter hvert montert flere vinduer med lufteklaffer til å åpne. Fra fire vinduer med luftemulighet i hver kupé økt til lufteklaff i alle vinduer. Se bilde.

69D hadde et annet opplegg. Her er bryterinnstillingene bare Drift og Hensatt.

Lenke: NJK Materielldatabasen

                              69B Roar 7. mars 2024 kl.1121* #390694 (#390691) Vist 1390 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Etter å ha fått 15 togsett i trafikk skulle det bestilles flere. Neste serie, 69B, utgjorde hele 20 togsett, nr. 16 - 35. Det smarteste sett i etterpåklokskapens klare lys ville naturligvis vært å fortsette med det samme og vellykkede konseptet.
I stedet valgte man som kjent å bestille B-serien med styrevogner med bare én utgangsdør på hver side. På denne måten fikk man plass til 15 ekstra sitteplasser, 108, mot 93 i de andre. Planen var at disse 20 skulle brukes på ytterstrekningene, til Mysen og Sarpsborg, Moss, Eidsvoll og Årnes. Strekninger med mindre passasjerutveksling underveis og flere sitteplasser til folk som reiste lengre.

Fotografier av disse settene i trafikk den første tiden viser også at de ble brukt nettopp på denne måten. Men det tok ikke lang tid før alle måtte brukes om hverandre på østnettet og B-settene til Drammen på vestsiden.

Daværende direktør Heiberg er blitt tillagt ansvaret for denne avgjørelsen. Jeg har hørt uttrykket "Heiberg-vogna". Men et mer vanlig uttrykk var nok Haugenstu-vogna. Dette fordi Haugenstua holdeplass etter hvert fikk stor trafikk som følge av utbygging og holdeplassen retning Lillestrøm var lagt sånn at de fleste ble fristet til å velge den bakerste vogna. Dermed ble togene stående der i mange minutter når mer en halve vogna skulle ut gjennom den ene døra i B-styrevogna.
Se bilde.

Da man begynte med gjennomkjøring i 1980 fikk man tilsvarende utfordringer på Oslo S og Nationaltheatret fordi man nå fikk mye av både av- og påstigning ved samme stasjon.

Endørs-løsningen må ha vært en av dest ukloke avgjørelsene ved noen materiellbestilling i nyere tid. Førte til unødig lange stasjonsopphold i den travle Oslo-trafikken.
Da Bergen og Stavanger etter hvert fikk tp. 69 var det lett å avgjøre at B-sett skulle sendes dit. Men likevel ble de fleste gående i Oslo hele sin tid.

Lenke: Digitaltmuseum

                              Ventilasjonsanlegg, type 69 Ø.K.Faye 8. mars 2024 kl.1127 #390773 (#390691) Vist 1300 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det stemmer at varme og ventilasjonsanleggene også hadde spjeld som skiftet stilling avhengig av bryterstilling og reguleringen. Spjeldene satt i taket over veggen mellom hver kupé og plattform, hvor også ventilasjonskanalene for tak eller gulv delte seg, og spjeldene skiftet mellom hvilken kanal luften skulle tilføres. For oppvarming ble luften tilført gulvkanalene slik at varmluften også oppvarmet veggene under vinduene. Kanalene i tak var kun for tilførsel av "friskluft", og det var forriglet mot oppvarming så lenge friskluft ble tilført kanalene i tak. Spjeldene ble lagt om ved hjelp av trykkluft, hvor et lite stempel beveget seg i en dobbeltvirkende sylinder. Gjennom stempelet gikk det en aksel utformet som en skrue med svært grov gjengestigning, slik at når stempelet beveget seg opp eller ned, roterte akselen ca. 90° og skiftet stillingen til spjeldene med en hørbar lyd.

Styringen av spjeldene var ikke individuell for hver kupé, men la seg over likt for alle kupéer i hver vogn. Sto bryteren i stilling "sommer" lå spjeldene alltid mot ventilasjon til gulv, og de ulike termostatene kunne regulere en jevnest mulig kupétemperatur. Sto bryteren på "Sterk sommervarme" lå spjeldene alltid mot ventilasjon av friskluft i tak, og det var forriglet mot innkobling av varme. Men luften som ble tilført ble hverken kaldere eller tilført i større volum da viftene kun gikk i to hastigheter, som ikke ble påvirket av ventilasjonsanlegget. Akkurat som Roar nevner, var anleggene konstruert slik at det var når bryteren sto i stilling "vinter", at spjeldene kunne skifte stilling automatisk. Det var fortsatt forriglet mot innkobling av varme så lenge spjeldene lå mot ventilasjon i tak, også i vintertemperaturer. Det var en egen termostat pr. kupé som sto for denne omleggingen hvis temperaturen i en kupé ble noen grader høyere enn det det som var målverdien. Hver kupé blir nummerert fra front på motorvogn og fortløpende bakover, slik at f.eks. BS69A endte opp med kupé 4, 5 og 6. Termostatstyringen for varmebatteriet (varmeelementene) til hver kupé, var individuelt styrt med flere termostater. Ulike årsaker kunne påvirke at f.eks. kupé 4 fikk lavere temperatur, og kunne føles noe kald for de reisende som satt der, samtidig som kupé 6 kunne være noe varmere enn det ideelle i et tenkt eksempel her. Sørget den noe høye temperaturen i kupé 6 at denne termostaten la seg over, medførte det at spjeldene la seg over til ventilasjon i tak, samt at all varme via ventilasjonen ble forriglet fra å bli innkoblet, for å få temperaturen ned igjen, fremfor å la varmen sige ut. Dette medførte at samtlige kupéer i vognen ble nedkjølt med friskluft i tak, og kupé 4 som var kald fra før av, ble ytterligere nedkjølt sammen med de reisende som satt der. Jeg har alltid undret på om anleggene hadde fungert noe bedre om det ble benyttet stilling "sommer" om vinteren, og stilling "vinter" om sommeren.


Disse omluftspjeldene skal ha vært slik at de tok inn luft fra himlingslukene i taket på plattformene, og sørget for gjentatt oppvarming av luften i vognen for raskere oppvarming av hver vogn fra kald vogn. Skal vi tolke det Hovedadministrasjonen skrev om saken i 1980, måtte disse legges om ved hjelp av håndtak som skal ha vært plassert over noen av inngangsdørene, men bak dekselet over disse som skjuler dørsylindre og etc. Altså noe tungvint å betjene.

forstørrt251235-20240307_204516.jpg

7. mar. 2024

forstørrt251236-20240307_204737.jpg

7. mar. 2024
                          Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 7. mars 2024 kl.0955 #390692 (#390686) Vist 1299 ganger Lik innlegget
 

Hvilken serie av 69A var det som hadde røde skaiseter - var det 6-10 eller var det 11-15? De andre hadde sorte skaiseter.

                            Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1007 #390695 (#390692) Vist 1329 ganger Lik innlegget
 

Dette var det ulike varianter av. Flere sett hadde én vogn med hver farge.

                              Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Per H 7. mars 2024 kl.1013 #390697 (#390695) Vist 1360 ganger Lik innlegget
 

Variantene må ha kommet etterhvert. 06-10 hadde i alle fall sorte seter da de kom til Drammen distrikt i 1973.

                                Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1019 #390698 (#390697) Vist 1361 ganger Lik innlegget
 

De fleste som hadde en vogn av hver farge hadde rødt i styrevogna og svart i motorvogna. Eneste som hadde motsatt var 69-08.

Jeg vil gjette på at 11 - 15 kan ha hatt bare røde. Men her er jeg ikke så sikker.

                                  Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 7. mars 2024 kl.1036 #390704 (#390698) Vist 1413 ganger Lik innlegget
 

Da er jeg ganske sikker på hvordan det var med seter:

Settene 01-10 ble levert med sorte seter.
Settene 11-15 ble levert med røde seter.

Det var en del seter som ble skåret i stykker, og etter hvert fikk en vogn eller to med sorte seter byttet ut alle sine med røde seter, og de sorte setene ble reserve for vogner med slike seter.

                                    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1048 #390705 (#390704) Vist 1394 ganger Lik innlegget
 

Mulig.

Men de røde setene hadde ikke samme fargenyanse som B og C-settene. A-settene hadde en mørkere nyanse. De senere var mer knallrøde.

                                      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 7. mars 2024 kl.1759 #390733 (#390705) Vist 1403 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Fint bilde i Materielldatabasen av vogn med svarte seter. Førerrommets bakvegg er også den originale. Helt tett og med store vinduer. Ble en annerledes løsning da togsettene mange år senere fikk ATC-utrustning.
Interiørbilde av 69A med de røde setene har jeg foreløpig ikke funnet.

                                    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Hans-Ole Sveia 7. mars 2024 kl.1050 #390706 (#390704) Vist 1401 ganger Lik innlegget
 

Du har all grunn til å holde fast på din sikkerhet. Du har rett med tanke på hvordan det var med setene som settene var levert med.

                    Drammenssettene Per H 7. mars 2024 kl.0845 #390690 (#390683) Vist 1179 ganger Lik innlegget
 

Det kunne flagre godt i dørene på 69a i tunnelene ved Hvalstad og Billingstad også. Forholdsvis snart (1974-75?) ble det montert elektrisk styrte låsehaker på dørbladene, men det var tydeligvis ikke nok.

              Distriktsinndeling Roar 29. feb. 2024 kl.1749 #390312 (#390309) Vist 1638 ganger Lik innlegget
 

Distriktsinbdelingen før Oslotunnelen kom fremgår av NLM 1978. Oslo og Drammen distrikt hadde hver sine 69A- og 69B-sett. Alle 69C var tilhørende Oslo distrikt.

                Distriktsinndeling Per H 29. feb. 2024 kl.2223 #390324 (#390312) Vist 1543 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det stemmer nok. 69-41 mener jeg var utlånt til Drammen distrikt mens 69a-settene ble bygget om med bl.a. nye dører. Det må ha vært i 1977/78.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.86 sek
I dag 2575 treff på forum10, og 72580976 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.