Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 53 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Hans-Ole Sveia 28. feb. 2024 kl.2121* #390267 (#390258) Vist 1474 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ikke helt fullstendig ser jeg. Før ruteskiftet i 1973 ble 69-05 og 69-14 utlånt til Drammen distrikt for opplæring og prøving, men disse kjørte ikke for egen maskin mellom Asker og Drammen/Sundland. 69-14 ble en gang trukket av et lok type El 1. Se "Siden sist" i PS den perioden. Jeg er kilden for den nyhetsnotisen der. Jeg så ekvipasjen selv.

69-sett som skulle til/fra Sundland i den perioden ble trukket av lok av typene El 8, El 11, El 13 eller El 10 til/fra Drammen/Sundland. Se "Siden sist" og også Yngvar Hansens bilde i Digitalt museum av El 8.2060 med 69-10 på slep i Lieråsen.

Jeg tror dette ble gjort av hensyn til signalsystemet.

Så seint som i juni 1975 ble et 69-sett som skulle til Sundland slept fra Drammen stasjon til Sundland. Det var lok El 13.2142 som den 7. juni 1975 trakk BM 69.010 + BS 69.610 fra Drammen stasjon til Sundland. Settet hadde gått som forreste sett i tog 557 til Drammen (BM 69.010 + BS 69.610 + BM 69.017 + BS 69.617).

Til ruteskiftet i 1973 ble 69-06-69-10 overført til Drammen distrikt.

I mai 1974 ble et dobbelt 69-sett (69-14 og 69-18) prøvekjørt på Vestfoldbanen.

NSB beholdt ikke alt 65-materiell da 69-settene kom. BM 65.13 skulle ha hatt en større revisjon i 1970, men ble utrangert i stedet. BM 65.21 fikk imidlertid en mer ordinær revisjon, som den kom fra 13. mai 1970 (ikke puss). BFS 65 18604 ble kassert etter en kollisjon i 1970. Utrangeringene av BM 65A som ble beholdt skjøt fart i 1975-1976. BM 65.10 dog etter buttkjøring på Nesbyen stasjon.

Noen 65-motorvogner ble beholdt, men overført til bruk i Bergen distrikt, som BM 65.09, BM 65.11 og etter en liten stund BM 65.27.

BM 65.25 fikk HR og HP i 1973 (13. november 1973) og fikk da byttet til 65C-vinduer. BM 65.28 fikk HP 1971 (ferdig 26. august 1971), men ble totalskadet etter kollisjon og brann på Gjøvikbanen og ble utrangert noen uker etter at den kom fin og blank fra HP på Sundland. BM 65. 23 fikk HP i 1970 (men fikk ikke 65C-vinduer, selv om en NLM hardnakket påstår dette). BM 65.24 fikk HP i 1975 eller 1976. BM 65.31 fikk HP i 1976. BM 65.33 fikk HP i 1970. BM 65.34 fikk HP i 1972.

    Nytt spørsmål: type 69 og Drammenbanen Dag Christian Halvorsen 28. feb. 2024 kl.2119 #390272 (#390267) Vist 1502 ganger Lik innlegget
 

Veldig bra, Hans-Ole. Tusen takk!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 9482 treff på forum10, og 72587883 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.