Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

kontaktledning ·14 Jan Erik Hole 5. mars 2024 kl.1219 #390612 Vist 753 ganger Lik innlegget
 

de er noe jeg har lurt på nå de gjelde dette med jording av kjøretråden nå de skal arbeides med kjøretråden eller annet

kan de et tog med strømavtageren som da ikke stopper ved stolpen rødt og hvit da kommer slik at den tråden som er jordet blir strømførene?

jan erik

kontaktledning H. Lindholm 5. mars 2024 kl.1233 #390615 (#390612) Vist 780 ganger Lik innlegget
 

Ja, det kan skje. Det er nettopp derfor det er viktig at jordingen blir utført riktig, slik at strømmen i et sånt tilfelle blir ført rett til jord uten å skade noen. Strømavtager, skilleisolator og kontaktledning kan imidlertid bli skadet fordi det oppstår en kortslutning.

  Kontaktledning Erik W J 5. mars 2024 kl.1237 #390617 (#390615) Vist 734 ganger Lik innlegget
 

Dessverre har det også skjedd ulykker fordi det var feil på selve jordingsutstyret. Det var en dødsulykke med det i Göteborg for en god del år siden.

    Kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1302 #390619 (#390617) Vist 778 ganger Lik innlegget
 

De tyske jernbanene har laget instruktive opplæringsfilmer om risikoen ved kontaktledninger og høyspenning. Om disse er gamle, er de fortsatt høyst aktuelle.
Flere ervå finne på nettet.

Lenke: Youtube

      Kontaktledning H. Lindholm 12. mars 2024 kl.1400* #390624 (#390619) Vist 741 ganger Lik innlegget
 

Denne filmen er vist flere ganger på medlemsmøter i NJK for mange år tilbake. Den er like bra i dag som da den ble laget for 70-75 år siden. Man trenger ikke moderne filmeffekter for å vise hva som kan skje hvis man ikke gjør ting riktig.
Særlig scenen med fyrbøteren i kullhaugen er heftig.

        Godsvognskifting Roar 12. mars 2024 kl.1340 #391085 (#390624) Vist 264 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Denne filmen om godsvognskifting er også bra. Omtrent som å oppleve Loenga for noen tiår siden.

Lenke: Youtube

          Godsvognskifting Olaf Bjerknes 12. mars 2024 kl.1626 #391092 (#391085) Vist 252 ganger Lik innlegget
 

Mye morsomt der. Den første delen var nok fra begynnelsen av 1950-årene. Så et par vogner merket Us-sone. Mange fine vogner med KK-bremser og glidelager. Den siste delen var nok fra midten av 1960-årene. Så er revisjondato på lokomotivet merker 1963. Noen vogner var RIV-merket og noen var EUROP-merket.

Jeg ser at det var en del risiko med slik arbeid

      Kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1613* #390626 (#390619) Vist 704 ganger Lik innlegget
 

Helt på slutten av denne filmen vises hva som i verste fall skjer ved det tilfellet du spurte om. Et tog passerer skillet mellom to ledningsstrekk som i utgangspunktet er isolert fra hverandre. Det ene er spenningsførende, det andre ikke. Det dannes i noen sekunder forbindelse mellom dem med toppstykket på strømavtakeren. I samme øyeblikk er en arbeider i ferd med å fjerne en jordingsstang på feil måte. Han har begynt med å løsne skinneklemma uten å ta ned stanga først. Det sier pang og arbeideren omkommer.

Dersom jordingen fortsatt hadde vært intakt da toget kom, ville det bare sagt Pang.

Lenke: Youtube

        Kontaktledning Erik W J 5. mars 2024 kl.1616 #390627 (#390626) Vist 695 ganger Lik innlegget
 

Tilsvarende jording er også regelen på sporvei og T-bane. Etter en avsporing på Blindern for mange år siden var strømskinnene jordet mens vognen ble påsporet.

Da viste det seg at en kort strømskinnebit - såkalt 'voggemeie' - nedenfor Frøen på Holmenkollbanen feilaktig var knyttet til strekningen mot Blindern. Strømgapet var imidlertid så stort at togene ikke kunne trekke med seg strøm inn på den, men etter hvert dukket det opp en T2000 som tilbakematet strøm opp til 900 V DC. Om jordingen på Blindern var slik den skulle være, ville ikke T2000 ha matet strøm inn på den jordede strekningen. Imidlertid viste det seg også å være en feil på jordingsapparatet. Det eksploderte, forsvant 20-30 meter opp i luften og kom ned i småbiter. Heldigvis ble ingen skadet.

    Ulykker og uhell ved strøm på avveie Knut Andvord 5. mars 2024 kl.1332* #390620 (#390617) Vist 726 ganger Lik innlegget
 

På 90 tallet var det en i fra strømforsyningen på Østfoldbanen som ble sterkt forbrent ved Ljan stasjon og. Fikk strømgjennomgang. Var betydelig regnvær og han var bløt på ryggen. Hva som forårsaket strømgjennomgangen husker jeg ikke men han jobbet på en LM. I Lodalen har det vært noen tilfeller foran spor 1 i Toghallen der Flirt er blitt parkert litt langt inne og noen har glemt å isolere panto i den enden. Når settet da parkeres så går panto opp og strøm rett til jord. Ved ene tilfellet måtte vi bytte bege pantoene, ved et annet kun kullstykene. Samme skifter ved begge tilfeller mens jeg jobbet der. Etter siste hendelsen så fikk vi vaktmester til å male en strek, så langt frem kan det parkeres uten isolert panto og med middel for de andre sporene i andre enden av et Flirt sett

      Ljan Roar 5. mars 2024 kl.1341 #390622 (#390620) Vist 717 ganger Lik innlegget
 

De hadde vel hendelser langs Østfoldbanen med returstrøm på avveie? Vet ikke om det var dette som skjedde på Ljan.
Men de måtte begynne å legge inn elektrisk isolasjon med jevne mellomrom i metallgjerdene som går langs jernbanelinja.

Arbeidsulykker som har rammet personale på jobb har desverre forekommet. Ment kjent i nyete tid er vel Mjølfjell-ulykken.

Lenke: Nettavisen

        Drammen 2022 Roar 5. mars 2024 kl.1345 #390623 (#390622) Vist 776 ganger Lik innlegget
 

Hendelse i Drammen i 2022.

Lenke: Drm24.no

        Returstrømmer og metallgjerder Roar 27. mars 2024 kl.1903 #392216 (#390622) Vist 223 ganger Lik innlegget
 

Gjerde av metall med innlagt isolasjon for å avverge at returstrøm følger gjerdet.
Fåvang st.

forstørrt251634-20240327_184907.jpg

27. mar. 2024
foto: Roar
kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1235 #390616 (#390612) Vist 701 ganger Lik innlegget
 

Ja. Og da sier det Pang!
Dersom togets strømavtaker berører spenningsførende og jordet kontaktledning samtidig.

Lenke: Youtube

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 3915 treff på forum10, og 72235549 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.