kontaktledning H. Lindholm 5. mars 2024 kl.1233 #390615 (#390612) Vist 797 ganger
Lik innlegget |
| Ja, det kan skje. Det er nettopp derfor det er viktig at jordingen blir utført riktig, slik at strømmen i et sånt tilfelle blir ført rett til jord uten å skade noen. Strømavtager, skilleisolator og kontaktledning kan imidlertid bli skadet fordi det oppstår en kortslutning. |
|
Kontaktledning Erik W J 5. mars 2024 kl.1237 #390617 (#390615) Vist 752 ganger
Lik innlegget |
| Dessverre har det også skjedd ulykker fordi det var feil på selve jordingsutstyret. Det var en dødsulykke med det i Göteborg for en god del år siden. |
|
Kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1302 #390619 (#390617) Vist 801 ganger
Lik innlegget |
| De tyske jernbanene har laget instruktive opplæringsfilmer om risikoen ved kontaktledninger og høyspenning. Om disse er gamle, er de fortsatt høyst aktuelle. Flere ervå finne på nettet. Lenke: Youtube |
|
Kontaktledning H. Lindholm 12. mars 2024 kl.1400* #390624 (#390619) Vist 763 ganger
Lik innlegget |
| Denne filmen er vist flere ganger på medlemsmøter i NJK for mange år tilbake. Den er like bra i dag som da den ble laget for 70-75 år siden. Man trenger ikke moderne filmeffekter for å vise hva som kan skje hvis man ikke gjør ting riktig. Særlig scenen med fyrbøteren i kullhaugen er heftig. |
|
Godsvognskifting Roar 12. mars 2024 kl.1340 #391085 (#390624) Vist 287 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Denne filmen om godsvognskifting er også bra. Omtrent som å oppleve Loenga for noen tiår siden. Lenke: Youtube |
|
Godsvognskifting Olaf Bjerknes 12. mars 2024 kl.1626 #391092 (#391085) Vist 275 ganger
Lik innlegget |
| Mye morsomt der. Den første delen var nok fra begynnelsen av 1950-årene. Så et par vogner merket Us-sone. Mange fine vogner med KK-bremser og glidelager. Den siste delen var nok fra midten av 1960-årene. Så er revisjondato på lokomotivet merker 1963. Noen vogner var RIV-merket og noen var EUROP-merket. Jeg ser at det var en del risiko med slik arbeid |
|
Kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1613* #390626 (#390619) Vist 728 ganger
Lik innlegget |
| Helt på slutten av denne filmen vises hva som i verste fall skjer ved det tilfellet du spurte om. Et tog passerer skillet mellom to ledningsstrekk som i utgangspunktet er isolert fra hverandre. Det ene er spenningsførende, det andre ikke. Det dannes i noen sekunder forbindelse mellom dem med toppstykket på strømavtakeren. I samme øyeblikk er en arbeider i ferd med å fjerne en jordingsstang på feil måte. Han har begynt med å løsne skinneklemma uten å ta ned stanga først. Det sier pang og arbeideren omkommer. Dersom jordingen fortsatt hadde vært intakt da toget kom, ville det bare sagt Pang. Lenke: Youtube |
|
Kontaktledning Erik W J 5. mars 2024 kl.1616 #390627 (#390626) Vist 720 ganger
Lik innlegget |
| Tilsvarende jording er også regelen på sporvei og T-bane. Etter en avsporing på Blindern for mange år siden var strømskinnene jordet mens vognen ble påsporet. Da viste det seg at en kort strømskinnebit - såkalt 'voggemeie' - nedenfor Frøen på Holmenkollbanen feilaktig var knyttet til strekningen mot Blindern. Strømgapet var imidlertid så stort at togene ikke kunne trekke med seg strøm inn på den, men etter hvert dukket det opp en T2000 som tilbakematet strøm opp til 900 V DC. Om jordingen på Blindern var slik den skulle være, ville ikke T2000 ha matet strøm inn på den jordede strekningen. Imidlertid viste det seg også å være en feil på jordingsapparatet. Det eksploderte, forsvant 20-30 meter opp i luften og kom ned i småbiter. Heldigvis ble ingen skadet. |
|
Ulykker og uhell ved strøm på avveie Knut Andvord 5. mars 2024 kl.1332* #390620 (#390617) Vist 748 ganger
Lik innlegget |
| På 90 tallet var det en i fra strømforsyningen på Østfoldbanen som ble sterkt forbrent ved Ljan stasjon og. Fikk strømgjennomgang. Var betydelig regnvær og han var bløt på ryggen. Hva som forårsaket strømgjennomgangen husker jeg ikke men han jobbet på en LM.
I Lodalen har det vært noen tilfeller foran spor 1 i Toghallen der Flirt er blitt parkert litt langt inne og noen har glemt å isolere panto i den enden. Når settet da parkeres så går panto opp og strøm rett til jord.
Ved ene tilfellet måtte vi bytte bege pantoene, ved et annet kun kullstykene.
Samme skifter ved begge tilfeller mens jeg jobbet der.
Etter siste hendelsen så fikk vi vaktmester til å male en strek, så langt frem kan det parkeres uten isolert panto og med middel for de andre sporene i andre enden av et Flirt sett |
|
Ljan Roar 5. mars 2024 kl.1341 #390622 (#390620) Vist 741 ganger
Lik innlegget |
| De hadde vel hendelser langs Østfoldbanen med returstrøm på avveie? Vet ikke om det var dette som skjedde på Ljan. Men de måtte begynne å legge inn elektrisk isolasjon med jevne mellomrom i metallgjerdene som går langs jernbanelinja. Arbeidsulykker som har rammet personale på jobb har desverre forekommet. Ment kjent i nyete tid er vel Mjølfjell-ulykken. Lenke: Nettavisen |
|
Drammen 2022 Roar 5. mars 2024 kl.1345 #390623 (#390622) Vist 801 ganger
Lik innlegget |
| Hendelse i Drammen i 2022. Lenke: Drm24.no |
|
Returstrømmer og metallgjerder Roar 27. mars 2024 kl.1903 #392216 (#390622) Vist 246 ganger
Lik innlegget |
| Gjerde av metall med innlagt isolasjon for å avverge at returstrøm følger gjerdet. Fåvang st.
|
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |