Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "kontaktledning" i Plattformen

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1302 #390619 (#390617) Vist 806 ganger Lik innlegget
 

De tyske jernbanene har laget instruktive opplæringsfilmer om risikoen ved kontaktledninger og høyspenning. Om disse er gamle, er de fortsatt høyst aktuelle.
Flere ervå finne på nettet.

Lenke: Youtube

      Kontaktledning H. Lindholm 12. mars 2024 kl.1400* #390624 (#390619) Vist 767 ganger Lik innlegget
 

Denne filmen er vist flere ganger på medlemsmøter i NJK for mange år tilbake. Den er like bra i dag som da den ble laget for 70-75 år siden. Man trenger ikke moderne filmeffekter for å vise hva som kan skje hvis man ikke gjør ting riktig.
Særlig scenen med fyrbøteren i kullhaugen er heftig.

        Godsvognskifting Roar 12. mars 2024 kl.1340 #391085 (#390624) Vist 291 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Denne filmen om godsvognskifting er også bra. Omtrent som å oppleve Loenga for noen tiår siden.

Lenke: Youtube

          Godsvognskifting Olaf Bjerknes 12. mars 2024 kl.1626 #391092 (#391085) Vist 279 ganger Lik innlegget
 

Mye morsomt der. Den første delen var nok fra begynnelsen av 1950-årene. Så et par vogner merket Us-sone. Mange fine vogner med KK-bremser og glidelager. Den siste delen var nok fra midten av 1960-årene. Så er revisjondato på lokomotivet merker 1963. Noen vogner var RIV-merket og noen var EUROP-merket.

Jeg ser at det var en del risiko med slik arbeid

      Kontaktledning Roar 5. mars 2024 kl.1613* #390626 (#390619) Vist 732 ganger Lik innlegget
 

Helt på slutten av denne filmen vises hva som i verste fall skjer ved det tilfellet du spurte om. Et tog passerer skillet mellom to ledningsstrekk som i utgangspunktet er isolert fra hverandre. Det ene er spenningsførende, det andre ikke. Det dannes i noen sekunder forbindelse mellom dem med toppstykket på strømavtakeren. I samme øyeblikk er en arbeider i ferd med å fjerne en jordingsstang på feil måte. Han har begynt med å løsne skinneklemma uten å ta ned stanga først. Det sier pang og arbeideren omkommer.

Dersom jordingen fortsatt hadde vært intakt da toget kom, ville det bare sagt Pang.

Lenke: Youtube

        Kontaktledning Erik W J 5. mars 2024 kl.1616 #390627 (#390626) Vist 724 ganger Lik innlegget
 

Tilsvarende jording er også regelen på sporvei og T-bane. Etter en avsporing på Blindern for mange år siden var strømskinnene jordet mens vognen ble påsporet.

Da viste det seg at en kort strømskinnebit - såkalt 'voggemeie' - nedenfor Frøen på Holmenkollbanen feilaktig var knyttet til strekningen mot Blindern. Strømgapet var imidlertid så stort at togene ikke kunne trekke med seg strøm inn på den, men etter hvert dukket det opp en T2000 som tilbakematet strøm opp til 900 V DC. Om jordingen på Blindern var slik den skulle være, ville ikke T2000 ha matet strøm inn på den jordede strekningen. Imidlertid viste det seg også å være en feil på jordingsapparatet. Det eksploderte, forsvant 20-30 meter opp i luften og kom ned i småbiter. Heldigvis ble ingen skadet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 11301 treff på forum10, og 72611944 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12851 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.