Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 16. nivå av toppinnlegget "Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 53 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                              69B Roar 7. mars 2024 kl.1121* #390694 (#390691) Vist 1387 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Etter å ha fått 15 togsett i trafikk skulle det bestilles flere. Neste serie, 69B, utgjorde hele 20 togsett, nr. 16 - 35. Det smarteste sett i etterpåklokskapens klare lys ville naturligvis vært å fortsette med det samme og vellykkede konseptet.
I stedet valgte man som kjent å bestille B-serien med styrevogner med bare én utgangsdør på hver side. På denne måten fikk man plass til 15 ekstra sitteplasser, 108, mot 93 i de andre. Planen var at disse 20 skulle brukes på ytterstrekningene, til Mysen og Sarpsborg, Moss, Eidsvoll og Årnes. Strekninger med mindre passasjerutveksling underveis og flere sitteplasser til folk som reiste lengre.

Fotografier av disse settene i trafikk den første tiden viser også at de ble brukt nettopp på denne måten. Men det tok ikke lang tid før alle måtte brukes om hverandre på østnettet og B-settene til Drammen på vestsiden.

Daværende direktør Heiberg er blitt tillagt ansvaret for denne avgjørelsen. Jeg har hørt uttrykket "Heiberg-vogna". Men et mer vanlig uttrykk var nok Haugenstu-vogna. Dette fordi Haugenstua holdeplass etter hvert fikk stor trafikk som følge av utbygging og holdeplassen retning Lillestrøm var lagt sånn at de fleste ble fristet til å velge den bakerste vogna. Dermed ble togene stående der i mange minutter når mer en halve vogna skulle ut gjennom den ene døra i B-styrevogna.
Se bilde.

Da man begynte med gjennomkjøring i 1980 fikk man tilsvarende utfordringer på Oslo S og Nationaltheatret fordi man nå fikk mye av både av- og påstigning ved samme stasjon.

Endørs-løsningen må ha vært en av dest ukloke avgjørelsene ved noen materiellbestilling i nyere tid. Førte til unødig lange stasjonsopphold i den travle Oslo-trafikken.
Da Bergen og Stavanger etter hvert fikk tp. 69 var det lett å avgjøre at B-sett skulle sendes dit. Men likevel ble de fleste gående i Oslo hele sin tid.

Lenke: Digitaltmuseum

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.23 sek
I dag 1155 treff på forum10, og 72579556 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.