Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Hjulproduksjon til norske damplok" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 5 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Hjulproduksjon til norske damplok H. Lindholm 12. mars 2024 kl.2338* #391120 (#391112) Vist 401 ganger Lik innlegget
 

Hjulstjernene på lok 236 er i alle fall stemplet Krupp. Det dog neppe lokets originalhjul. Så vidt jeg husker er de stemplet 1908 eller 1909.
Jeg mener at flere av de andre damplokene som har vært i bruk som museumslok også har hjul som er stemplet Krupp.

Å støpe hjulstjerner er antagelig mer krevende enn mange andre ting fordi det må unngås spenninger.

  Hjulproduksjon til norske damplok Erik W J 12. mars 2024 kl.2322 #391124 (#391120) Vist 405 ganger Lik innlegget
 

Hjulene til 225 ble levert fra Bochumer Verein für Bergbau und Gußstahlfabrikation. Etter at en av 225s veivtapper løsnet 23. desember 1911 ble firmaet svartelistet av NSB. Den svartelistingen var det også andre som fikk med seg, og de fikk alvorlige problemer frem til 1. verdenskrig.

  Hjulsats på lok 255 Torstein Krabbedal 28. apr. 2024 kl.1113 #394180 (#391120) Vist 219 ganger Lik innlegget
 

Hjulaksler og eikehjul krever god kontroll og nøyaktighet under produksjon. Tyskland med sin velutviklede stålindustri kunne produsere høykvalitets deler. Krupp var stor og produserte ikke bare jernbanemateriell, men også mye til skipsindustrien og våpenindustri.
Bildet viser drivakslen til 255. Der står det stemplet inn: individnummer; firmannavn med logo, Friedich Krupp; produksjonsår, 1913; og produksjonstype.
Tiegel Stahl er støpestål. Om det er formstøpt eller i tillegg formsmidd vites ikke. Lengde er 1700 mm og diameter maks 200 mm.
Hjulstjernene er også produsert av Krupp. Jeg regner med at sammenstillingen også ble gjort hos Krupp og ferdige hjulsatser ble levert til Hamar.

forstørrt252409-IMG_0402.jpg

Aksel nr 1, kobbelaksel til lok 255
22. jan. 2023
foto: Torstein Krabbedal
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.31 sek
I dag 19236 treff på forum10, og 72597637 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.