Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Neppe Valdresbanen ·41 Thor Bjerke 14. mars 2024 kl.0718* #391186 Vist 1406 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Her er et "nytt" bilde på Digitaltmuseum, men det er neppe fra Valdresbanen:

Lenke: Hvor?

Neppe Valdresbanen, og Tøgbanin Ø.K.Faye 14. mars 2024 kl.1034* #391191 (#391186) Vist 1287 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dette bildet har tidligere vært brukt for å vise sidesporet for omlasting mellom Valdresbanen og taubanen ned til Bagn. Når man forstørrer bildet nå ser man at det ligger to sporveksler i hovedspor, hvorav den ene er rett foran loket. Det nærmeste sidesporet stiger kraftig, noe også terrenget gjør til høyre for restene av det som var Storbrofoss  sidespor ved km. 182,43 da sidesporet lå til en høy rampe på høyre side sett mot Bjørgo.

 

På meg virker ikke lokomotivet som en av VB nr.1-4 heller, men er ingen kjenner av damplok.

 

Følger dette tema med interesse!

 

Endret: Lagt til korrekt navn på Storbrofoss sidespor m. km,  etter å ha slått det opp med Banedata 2004 som kilde.

  Neppe Valdresbanen Erik W J 14. mars 2024 kl.1238 #391204 (#391191) Vist 1260 ganger Lik innlegget
 

Loket ser ut til å være et type 9, som godt kan ha vært leid ut utenfor NSB.

Skinnefestene er spesielle her. Er det noen som kan identifisere banen på det?

    Neppe Valdresbanen Ø.K.Faye 15. mars 2024 kl.1040* #391223 (#391204) Vist 1256 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Har til nå ikke prøvd å gruble ut hvor bildet kan være tatt, annet enn å forsøke og finne detaljer som tilsier at bildet ikke er tatt langs Valdresbanen ovenfor Bagn ved Storbrofoss sidespor, siden det er oppgitt i andre bøker. Nærmest som slik en leteaksjon etter en savnet mann startes med å konstantere at mannen ikke er hjemme. 

 

Tenker at geografien i bakgrunn kan gi en pekepinne, ved at denne i grove trekk ikke har forandret seg med årene, annet enn endringer i vegetasjonen. Studerer man kartet over terrenget i dette området, ser man at det heller relativt svakt før det går over til å helle veldig bratt ned mot selve Bagn sentrum, derfor ser man heller ikke Valdresbanen fra Bagn sentrum for de lesere som ikke er kjent i disse trakter. Står man i Valdresbanen sitt hovedspor der hvor Storbrofoss sidespor lå, med ryggen mot Tonsåsen stasjon, bør man kunne se rett mot Jukamsknatten i bakgrunn med høyde 830 og høyde 783. Bildet er tatt med litt vinkel på skrå i forhold til banen, og disse knattene kan ha forsvunnet utenfor høyre bildekant. Terrenget vil så helle svakt ned mot venstre, mot Midtre Jukam og høyde 446 og 407, slik det også gjør på bildet. Selve dalsøkket med elva Begna vil man ikke kunne se fra banen. Himmelen og bakgrunnen på bildet er veldig lys og utydelig, men man skimter høydedrag på andre siden av dalen, som kan være åsen mot Hagagrende og Brenneknatten på 848moh. 

 

Det er helt overkommelig å gå fra Tonsåsen og ned til Storbrofoss sidespor med restene av Tøgbanin, når jeg var der tok jeg dessverre ikke noe bilde av horisonten i bakgrunn i den retningen, og skogen ville ikke ha gjort dette lett, men man kan se Jukamsknatten i bakgrunn. Veien som krysser i planovergang heter Tøgbanevegen, og vises ikke på det gamle fotografiet, men den kan være anlagt senere. Mulig noen her inne har bilder fra samme sted som er litt mer luftigere. Fant ingen på digitaltmuseum når jeg støvet raskt igjennom.

 

 

 

forstørrt251349-DSC02190.jpg

Ved tidligere Storbrofoss sidespor med Taubane ned til Bagn. Tøgbanevegen i forgrunnen.
Tonsåsen–Bjørgo
28. sep. 2008
foto: Øystein Faye
      Neppe Valdresbanen Roar 14. mars 2024 kl.1602* #391224 (#391223) Vist 1205 ganger Lik innlegget
 

Meråkerbanen???

        Neppe Valdresbanen Finn Halling 14. mars 2024 kl.2211* #391247 (#391224) Vist 1218 ganger Lik innlegget
 

Jeg har ikke noe umiddelbart svar ... men kan bildet i DM være speilvendt?

forstørrt251354-NTMUWP04954.jpg

          Neppe Valdresbanen, Storvollen? Ø.K.Faye 15. mars 2024 kl.0634 #391257 (#391247) Vist 1172 ganger Lik innlegget
 

Noe som frister å kikke mer på i dag er om terrenget kan stemme med Storvollen langs Rørosbanen. Det sidesporet skal være gammelt (1891), og kan jo ha sett slik ut i sin tid. Er bildet speilvendt, minner det mer med hvordan bilder viser at det ser ut når man ser sørover. 

 

Ser også av MDB at enkelte lok typ 9 kan ha overlevd omleggingen til normalspor. 

 

Hva sier lok ekspertene og de som er kjent i disse traktene?  :)

 

Storvollen, Rørosbanen

            Neppe Valdresbanen, Storvollen? Kjetil Johnsen 15. mars 2024 kl.0929* #391261 (#391257) Vist 1161 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På Storvollen er det ikke så bratt på nedsiden av sporet. Jeg får heller ikke bakgrunnen til å stemme.

Mvh Kjetil

Neppe Valdresbanen Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1040 #391266 (#391186) Vist 1016 ganger Lik innlegget
 

Banen synes å ha pukkballast. Det var neppe vanlig på smalsporbaner, men forhold mellom sporvidde og skinnedimensjoner syne å antyde en bane med relativt stor skinnevekt.

Jeg tenkte først på Gisna sidespor på Dovrebanen, men det passer ikke med terrenget i bakgrunnen.

Jeg ser det var en del sidespor mellom Halden og Kornsjø, men terrenget i bakgrunnen er kanskje for høyt for Østfold, men hva med Sørlandsbanen?

Det fantes tidligere et Finlia pukkverk sidespor km 120,97 anlagt under anlegget, dvs. like sør for Jerpetjern tunnel.

Terje

  Neppe Valdresbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1152 #391277 (#391266) Vist 1007 ganger Lik innlegget
 

Fotograf oppgis å være Severin Worm-Petersen, og han døde 76 år gammel i 1933.

Loket er jeg nokså sikker på er et normalsporet type 9. Det er et skrånende fotbrett over sylinderpartiet - et nokså sikkert tegn på en Beyer, Peacock-konstruksjon. Hyttefronten er for bred i forhold til kjel til å være et smalsporlok av noen kjent type. Bufferbjelken ser også ut til å ha en smalere del ytterst - også det tyder på type 9.

Bak loket går det noen lave godsvogner før noe som kan minne om en G4, uten at jeg vil være for sikker på det.

    Neppe Valdresbanen Andreas Westheimer 15. mars 2024 kl.1226 #391284 (#391277) Vist 1042 ganger Lik innlegget
 

Jeg tenker på Gjøvikbanen et sted mellom Roa og Eina, evt Bergensbanen i vestre del av Hallingdal, uten å være mer eksakt enn som så.

Hvorfor Gjøvikbanen? Banen ser ut til å være forholdsvis nyanlagt og bygget med normalspor. Hvis vi i tillegg ikke skal bevege oss alt for langt vekk fra sentrale strøk, peker Gjøvikbanen seg ut. Og fotografen kan meget vel ha betraktet den som jernbanen til Valdres og gitt sine opplysninger utfra dette.

      Neppe Valdresbanen Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1246* #391285 (#391284) Vist 1058 ganger Lik innlegget
 

Jeg var også inne på strekningen Jaren - Eina, neppe mellom Roa og Jaren. Der er det for mye dyrket jord.

Terje

        Neppe Valdresbanen Andreas Westheimer 15. mars 2024 kl.1244 #391287 (#391285) Vist 1077 ganger Lik innlegget
 

Gjerne Jaren og nordover. Men muligens sør for Kutjern? Mine lokalkunnskap i strøket er ikke all verden. Nærmer vi oss noe?

        Neppe Valdresbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1245 #391288 (#391285) Vist 1109 ganger Lik innlegget
 

Gjøvikbanen fikk grus enten fra Grua og fra Fiskevollen ved Eina - får ikke det til å stemme.

          Neppe Valdresbanen Roar 15. mars 2024 kl.1252 #391289 (#391288) Vist 1112 ganger Lik innlegget
 

Ligner ikke på "Kubakkene".
Er Meråkerbanen helt utelukket?

            Neppe Valdresbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1304 #391290 (#391289) Vist 1088 ganger Lik innlegget
 

Sporet som går ut nærmest fotografen ser for meg ut til å være midlertidig, og for meg ser det ikke ut til å være noe grustak - ser mer ut til å være et spor for å oppbevare materiell som ikke er i bruk.

Vi ser også en sporveksel til, og den ser for meg ut til å gå inn på et kryssingsspor. Der står det materiell som kan tilhøre et kryssende tog. Kan dette være på en stasjon?

              Neppe Valdresbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1316* #391291 (#391290) Vist 1082 ganger Lik innlegget
 

At toget går med type 9 på et relativt solid spor sannsynliggjør at bildet er fra en bane med moderate stigninger. Kan det være noe sted mellom Sunnan og Grong?

                Lurudal? Roar 15. mars 2024 kl.1401 #391299 (#391291) Vist 1141 ganger Lik innlegget
 

.

                  Lurudal? Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1435 #391303 (#391299) Vist 1110 ganger Lik innlegget
 

Nei, det synes lite sannsynlig. Der oppe er det ganske flatt.

Terje

            Meråkerbanen Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1500 #391305 (#391289) Vist 1140 ganger Lik innlegget
 

På Meråkerbanen finnes et Pynten sidespor like øst for Meråker stasjon. Men på fotografens aktive tid var Meråkerbanen allerede en bane med mange år i drift. Og toppårene var under 1. verdenskrig.

Terje

              Meråkerbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1509 #391306 (#391305) Vist 1128 ganger Lik innlegget
 

Bildet kan også være tatt i forbindelse med opprusting av banen. Gudå-Storlien ble vel opprustet under 1. verdenskrig.

                Meråkerbanen Svein Sando 15. mars 2024 kl.1544 #391308 (#391306) Vist 1181 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror du er inne på noe der. Bildet dukket opp på Facebook for noen dager siden med samme spørsmål om sted, og jeg svarte der at type 9 nok er det mest sannsynlige. Men når bildet ble vist her, og i atskillig bedre oppløsning, så åpner det seg flere muligheter for stedsbestemmelse.

Når det ble snudd tenkte jeg straks på Storvolen, men puken og at dette nok helt tydelig er normalspor, utelukket det seg. Men oppstigningen fra Gudå har endel slike partier, og banen ble opprustet rundt 1916 for blant annet å tåle de tunge type 35-lokene. Funnaviadukten ble bygget nye, og står i dag på Hoem på Gråkalbanen.

Men det er noe merkelig i bildet. Se på sporene som går ut til venstre der det står parkert en rekke M og Mf-vogner. Det virer som sporet stiger oppover for så å flate ut og kanskje falle igjen. Kan dette være en midlertid linjeomlegging?

                  Bremserhuset Per H 15. mars 2024 kl.1622 #391310 (#391308) Vist 1182 ganger Lik innlegget
 

På andre bilder jeg kan finne av Mf-vogner (Digitaltmuseum) er bremserhuset på høyre side foran. Det er ikke så lett å se om det er første eller andre vogn i slerka som har bremserhus, men om det er den andre så er ikke bildet speilvendt.

                    Bremserhuset Svein Sando 15. mars 2024 kl.1807 #391323 (#391310) Vist 1201 ganger Lik innlegget
 

En sjekk med Godsvognfortegnelsen fra 1925 så har alle typene (4) bremserhuset plassert slik som på det nå speilvendte bildet. Det vil si at det sikkert at det bildet vi nå diskuterer er blitt rettvendt, mens det første nevnt her, er feilvendt. Det er lett med glassplater, og for så vidt også cellulodifilm, å sette negativet inn feil vei.

                      Speilvendt eller ikke? Erik W J 15. mars 2024 kl.2055 #391337 (#391323) Vist 1155 ganger Lik innlegget
 

Her har jeg litt problem med å oppfatte hvilket bilde som var speilvendt og ikke. Er det bildet på DigitalMuseum som etter din mening er speilvendt eller det som ble speilvendt på forumet?

                        Speilvendt eller ikke? Per H 15. mars 2024 kl.2107* #391339 (#391337) Vist 1153 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Min vurdering var at det kommer an på om bremserhuset vi ser er bakerst på første vogn eller fremst på andre vogn. Er det på andre vogn, er det opprinnelige bildet rettvendt.

                          Speilvendt eller ikke? Svein Sando 16. mars 2024 kl.1019 #391362 (#391339) Vist 1055 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Min vurdering var at det kommer an på om bremserhuset vi ser er bakerst på første vogn eller fremst på andre vogn. Er det på andre vogn, er det opprinnelige bildet rettvendt.

Nå har jeg blåst opp bildet og hentet ut denne vognslerka, og på meg virker det klart at bremserhuset befinner inni vognkassa, og er plassert på samme sted som typeteningen viser. Altså er bildet i denne vendtheten korrekt.

t251387-Mf.jpg

t251388-Mf-3.jpg

Typetegning av Mf type 3, bygget i 32 eksemplarer mellom 1904 og 1912
                        Speilvendt eller ikke? Svein Sando 16. mars 2024 kl.0933 #391357 (#391337) Vist 1123 ganger Lik innlegget
 

Det på digitalt museum, det opprinnelige i tråden her, mener jeg er feilvendt.

                          Speilvendt eller ikke? Svein Julton 16. mars 2024 kl.1139 #391367 (#391357) Vist 1108 ganger Lik innlegget
 

Det er, slik jeg forstår, NTM som har lagt inn bildet i Digitaltmuseum. De må jo ha fått opplysningene om geografisk plassering fra ett eller annet sted? Uansett om det er speilvendt eller ikke.

Noen som har tanker om det?

                            Speilvendt eller ikke? Erik W J 16. mars 2024 kl.1154 #391369 (#391367) Vist 1139 ganger Lik innlegget
 

Det er flere muligheter for feil her.

Mest trolig er at fotografen selv husket litt dårlig da han etter flere år gikk gjennom negativene sine. Negativet kan også ha ligget sammen med bilder fra Valdresbanen og derfor antatt å være derfra.

Ellers ser vi ofte på sosiale medier at det er noen som veldig raskt kommer med påstander som siden viser seg å være feil - hukommelsen kan være godt, men ikke ufeilbarlig. Slik kan det jo også være med dette bildet.

                              Neppe Valdresbanen Terje Andersen 16. mars 2024 kl.1205 #391370 (#391369) Vist 1153 ganger Lik innlegget
 

Nei Valdresbanen er det nok ikke. Den hadde fra starten vesentlig lavere skinnevekt enn det vi ser på bildet, og skinnevektene ble neppe oppgradert før evt etter Staten overtok i 1937.

Terje

                                Neppe Valdresbanen Henrik B. Backer 20. mars 2024 kl.1513* #391648 (#391370) Vist 673 ganger Lik innlegget
 

Valdresbanen var vel anlagt med 20,5 kg/m-skinner og som ble erstattet av brukte 25 kg/m-skinner fra Vestfoldbanen da den ble omlagt til normalspor. Det er ikke så spinkle skinner på bildet her.


Beste hilsen Henrik B.

                  Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1628 #391311 (#391308) Vist 1153 ganger Lik innlegget
 

Jeg har registrert flere grustakspor på Meråkerbanen, men disse er vest for Gudå og dermed uaktuelle. I årene 1937-39 var det et sidespor ved km 78,56, 300 meter nedenfor Funna viadukt. Det var anlagt for Meråker smelteverk og kraftverkbygging. Kanskje kan det ha vært dette sporet?

                    Meråkerbanen Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1644 #391312 (#391311) Vist 1159 ganger Lik innlegget
 

I Banedata 2013 står årene 1937-39 for Funna sidespor. Det står også oppgitt et Meråker Bruk sidespor ved km 81,21. Det er like øst for stasjonen som har km 81,08.

Terje

                      Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1646 #391313 (#391312) Vist 1145 ganger Lik innlegget
 

Det like ved stasjonen var kanskje ifb med fabrikkens taubane?

                        Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1653 #391317 (#391313) Vist 1151 ganger Lik innlegget
 

Pressen forteller om en stor kraftutbygging i Funna 1937-39.

                          Meråkerbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1710 #391319 (#391317) Vist 1192 ganger Lik innlegget
 

Om vi skal tro at det er riktig fotograf, må dette være fra langt tidligere enn 30-tallet. Det er også lite sannsynlig at de brukte type 9 på Meråkerbanen på 30-tallet.

Bildene fra ombyggingen av Funna viadukt viser at det var et stort arbeid. Kan dette være sidespor som ble anlagt pga. dette arbeidet?

                            Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1729 #391320 (#391319) Vist 1213 ganger Lik innlegget
 

Hvis det er det sidesporet jeg nevnte, er det på grunn av kraftutbygging i Funna.

                              Meråkerbanen Arne Magnus Smørvik 16. mars 2024 kl.2211* #391400 (#391320) Vist 1006 ganger Lik innlegget
 

Terrengformasjonene passer ganske så godt med Meråker. Jeg vet det gikk opp en ganske bratt trallebane langs rørgata i forbindelse med Funnautbyggingen på 30-tallet, men har ikke hørt at den var forbundet med jernbanen, men det kan jo være tilfelle.

                      Meråkerbanen? Roar 15. mars 2024 kl.1648 #391314 (#391312) Vist 1189 ganger Lik innlegget
 

Aktuell parsell og siktretning filmet fra førerplass:
Hva sier detektivene?

Lenke: YouTube

                        Nye opplysninger Arne Magnus Smørvik 27. mars 2024 kl.2025 #392218 (#391314) Vist 470 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg har forelagt bildet for Helge Kringtrø, nestor i Meråker historielag, og han sier han ikke er sikker, men at terrenget stemmer med Meråker sett fra hvor Funna renner under jernbanen. Han er imidlertid helt sikker på at sidesporet ikke har noe med Funnautbyggingen å gjøre ca 1936-39. Der gikk sidesporet på sørsida av hovedsporet. På bildet går sidesporet på nordsida, og Helge Kringtrø tror at sidesporet er anlagt i forbindelse med utskifting av Funna viadukt ca 1915, den viadukten som eksisterer den dag i dag på Gråkallbanen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.05 sek
I dag 25097 treff på forum10, og 72231203 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.