Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter?" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Roar 15. mars 2024 kl.1030* #391264 (#391263) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

Fortsatte sånn ytterligere noen år. Noen avganger ble dessuten forlenget til Vestby. Dermed måtte noen Ski-lokaltog stå over og vente en halv time på Ski når det kom inn tog fra Vestby. Osv.

            Ski-lokalen til Vestby Per H 15. mars 2024 kl.1048 #391267 (#391264) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

Forlengelsen av en del tog til Vestby ser ut til å ha skjedd allerede i 1975, dvs. da det igjen ble flere 69-sett tilgjengelig. Kilde: Grafisk rutebok nr. 124.

            1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1140* #391275 (#391264) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Roar skrev: "Fortsatte sånn ytterligere noen år"

Det kan være, men ikke så mange år:
- Bekkelaget hlp: Nedlagt 1983 - det var vel kun gunstig
- Vevelstad hlp: Etablert 1985
- Rosenholm hlp: Etablert 1988
Om jeg husker rett.

Men 2-vogns type 69A hadde en ellevill akselerasjon til tog å være. Husker en kveldsreise i litt forsinket lokaltog Oslo - Lillestrøm: mindre enn 8,5 min fra avgang Oslo S til stopp på Grorud stasjon med stopp Bryn, Alna & Nyland.

Terje

              1971 Oslo-Ski på 26 eller 28 minutter? Roar 15. mars 2024 kl.1148* #391276 (#391275) Vist 618 ganger Lik innlegget
 

69B og tovogns 69C var like kjappe.
Aller kjapoest når de ble kjørt i "manuell". Enda kraftigere pådrag enn hva automatikken gav.

Kunne begynne oppsjalting og aksellerasjon uten å vente på dørkontroll. Rett opp i full hastighet uten å måtte ta hensyn til å få med seg ATC-baliser.
Kjappere lokaltog enn disse får vi aldri oppleve igjen. Det eneste som sinket disse togene var når det gikk 69B med endørs-vogn og det var mye folk av og på.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 14322 treff på forum10, og 72592723 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.