Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Neppe Valdresbanen" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 41 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              Meråkerbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1509 #391306 (#391305) Vist 1324 ganger Lik innlegget
 

Bildet kan også være tatt i forbindelse med opprusting av banen. Gudå-Storlien ble vel opprustet under 1. verdenskrig.

                Meråkerbanen Svein Sando 15. mars 2024 kl.1544 #391308 (#391306) Vist 1380 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror du er inne på noe der. Bildet dukket opp på Facebook for noen dager siden med samme spørsmål om sted, og jeg svarte der at type 9 nok er det mest sannsynlige. Men når bildet ble vist her, og i atskillig bedre oppløsning, så åpner det seg flere muligheter for stedsbestemmelse.

Når det ble snudd tenkte jeg straks på Storvolen, men puken og at dette nok helt tydelig er normalspor, utelukket det seg. Men oppstigningen fra Gudå har endel slike partier, og banen ble opprustet rundt 1916 for blant annet å tåle de tunge type 35-lokene. Funnaviadukten ble bygget nye, og står i dag på Hoem på Gråkalbanen.

Men det er noe merkelig i bildet. Se på sporene som går ut til venstre der det står parkert en rekke M og Mf-vogner. Det virer som sporet stiger oppover for så å flate ut og kanskje falle igjen. Kan dette være en midlertid linjeomlegging?

                  Bremserhuset Per H 15. mars 2024 kl.1622 #391310 (#391308) Vist 1395 ganger Lik innlegget
 

På andre bilder jeg kan finne av Mf-vogner (Digitaltmuseum) er bremserhuset på høyre side foran. Det er ikke så lett å se om det er første eller andre vogn i slerka som har bremserhus, men om det er den andre så er ikke bildet speilvendt.

                    Bremserhuset Svein Sando 15. mars 2024 kl.1807 #391323 (#391310) Vist 1425 ganger Lik innlegget
 

En sjekk med Godsvognfortegnelsen fra 1925 så har alle typene (4) bremserhuset plassert slik som på det nå speilvendte bildet. Det vil si at det sikkert at det bildet vi nå diskuterer er blitt rettvendt, mens det første nevnt her, er feilvendt. Det er lett med glassplater, og for så vidt også cellulodifilm, å sette negativet inn feil vei.

                      Speilvendt eller ikke? Erik W J 15. mars 2024 kl.2055 #391337 (#391323) Vist 1389 ganger Lik innlegget
 

Her har jeg litt problem med å oppfatte hvilket bilde som var speilvendt og ikke. Er det bildet på DigitalMuseum som etter din mening er speilvendt eller det som ble speilvendt på forumet?

                        Speilvendt eller ikke? Per H 15. mars 2024 kl.2107* #391339 (#391337) Vist 1386 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Min vurdering var at det kommer an på om bremserhuset vi ser er bakerst på første vogn eller fremst på andre vogn. Er det på andre vogn, er det opprinnelige bildet rettvendt.

                          Speilvendt eller ikke? Svein Sando 16. mars 2024 kl.1019 #391362 (#391339) Vist 1292 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Min vurdering var at det kommer an på om bremserhuset vi ser er bakerst på første vogn eller fremst på andre vogn. Er det på andre vogn, er det opprinnelige bildet rettvendt.

Nå har jeg blåst opp bildet og hentet ut denne vognslerka, og på meg virker det klart at bremserhuset befinner inni vognkassa, og er plassert på samme sted som typeteningen viser. Altså er bildet i denne vendtheten korrekt.

t251387-Mf.jpg

t251388-Mf-3.jpg

Typetegning av Mf type 3, bygget i 32 eksemplarer mellom 1904 og 1912
                        Speilvendt eller ikke? Svein Sando 16. mars 2024 kl.0933 #391357 (#391337) Vist 1362 ganger Lik innlegget
 

Det på digitalt museum, det opprinnelige i tråden her, mener jeg er feilvendt.

                          Speilvendt eller ikke? Svein Julton 16. mars 2024 kl.1139 #391367 (#391357) Vist 1377 ganger Lik innlegget
 

Det er, slik jeg forstår, NTM som har lagt inn bildet i Digitaltmuseum. De må jo ha fått opplysningene om geografisk plassering fra ett eller annet sted? Uansett om det er speilvendt eller ikke.

Noen som har tanker om det?

                            Speilvendt eller ikke? Erik W J 16. mars 2024 kl.1154 #391369 (#391367) Vist 1414 ganger Lik innlegget
 

Det er flere muligheter for feil her.

Mest trolig er at fotografen selv husket litt dårlig da han etter flere år gikk gjennom negativene sine. Negativet kan også ha ligget sammen med bilder fra Valdresbanen og derfor antatt å være derfra.

Ellers ser vi ofte på sosiale medier at det er noen som veldig raskt kommer med påstander som siden viser seg å være feil - hukommelsen kan være godt, men ikke ufeilbarlig. Slik kan det jo også være med dette bildet.

                              Neppe Valdresbanen Terje Andersen 16. mars 2024 kl.1205 #391370 (#391369) Vist 1433 ganger Lik innlegget
 

Nei Valdresbanen er det nok ikke. Den hadde fra starten vesentlig lavere skinnevekt enn det vi ser på bildet, og skinnevektene ble neppe oppgradert før evt etter Staten overtok i 1937.

Terje

                                Neppe Valdresbanen Henrik B. Backer 20. mars 2024 kl.1513* #391648 (#391370) Vist 963 ganger Lik innlegget
 

Valdresbanen var vel anlagt med 20,5 kg/m-skinner og som ble erstattet av brukte 25 kg/m-skinner fra Vestfoldbanen da den ble omlagt til normalspor. Det er ikke så spinkle skinner på bildet her.


Beste hilsen Henrik B.

                  Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1628 #391311 (#391308) Vist 1376 ganger Lik innlegget
 

Jeg har registrert flere grustakspor på Meråkerbanen, men disse er vest for Gudå og dermed uaktuelle. I årene 1937-39 var det et sidespor ved km 78,56, 300 meter nedenfor Funna viadukt. Det var anlagt for Meråker smelteverk og kraftverkbygging. Kanskje kan det ha vært dette sporet?

                    Meråkerbanen Terje Andersen 15. mars 2024 kl.1644 #391312 (#391311) Vist 1373 ganger Lik innlegget
 

I Banedata 2013 står årene 1937-39 for Funna sidespor. Det står også oppgitt et Meråker Bruk sidespor ved km 81,21. Det er like øst for stasjonen som har km 81,08.

Terje

                      Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1646 #391313 (#391312) Vist 1369 ganger Lik innlegget
 

Det like ved stasjonen var kanskje ifb med fabrikkens taubane?

                        Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1653 #391317 (#391313) Vist 1379 ganger Lik innlegget
 

Pressen forteller om en stor kraftutbygging i Funna 1937-39.

                          Meråkerbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1710 #391319 (#391317) Vist 1429 ganger Lik innlegget
 

Om vi skal tro at det er riktig fotograf, må dette være fra langt tidligere enn 30-tallet. Det er også lite sannsynlig at de brukte type 9 på Meråkerbanen på 30-tallet.

Bildene fra ombyggingen av Funna viadukt viser at det var et stort arbeid. Kan dette være sidespor som ble anlagt pga. dette arbeidet?

                            Meråkerbanen Thor Bjerke 15. mars 2024 kl.1729 #391320 (#391319) Vist 1456 ganger Lik innlegget
 

Hvis det er det sidesporet jeg nevnte, er det på grunn av kraftutbygging i Funna.

                              Meråkerbanen Arne Magnus Smørvik 16. mars 2024 kl.2211* #391400 (#391320) Vist 1251 ganger Lik innlegget
 

Terrengformasjonene passer ganske så godt med Meråker. Jeg vet det gikk opp en ganske bratt trallebane langs rørgata i forbindelse med Funnautbyggingen på 30-tallet, men har ikke hørt at den var forbundet med jernbanen, men det kan jo være tilfelle.

                      Meråkerbanen? Roar 15. mars 2024 kl.1648 #391314 (#391312) Vist 1412 ganger Lik innlegget
 

Aktuell parsell og siktretning filmet fra førerplass:
Hva sier detektivene?

Lenke: YouTube

                        Nye opplysninger Arne Magnus Smørvik 27. mars 2024 kl.2025 #392218 (#391314) Vist 693 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg har forelagt bildet for Helge Kringtrø, nestor i Meråker historielag, og han sier han ikke er sikker, men at terrenget stemmer med Meråker sett fra hvor Funna renner under jernbanen. Han er imidlertid helt sikker på at sidesporet ikke har noe med Funnautbyggingen å gjøre ca 1936-39. Der gikk sidesporet på sørsida av hovedsporet. På bildet går sidesporet på nordsida, og Helge Kringtrø tror at sidesporet er anlagt i forbindelse med utskifting av Funna viadukt ca 1915, den viadukten som eksisterer den dag i dag på Gråkallbanen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.66 sek
I dag 3960 treff på forum10, og 72582361 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.