Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Omformervogner" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 18 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Omformervogner Jan Arne Rødland 17. mars 2024 kl.1822* #391445 (#391433) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Omformervognene kan rulle under transport til installasjonsstedet men i bruk står de stille.
Med tilkoblingen til høyspentnettet er det nok praktisk at omformeren har en fast plass.
At gamle omformere ikke kunne rulle må ha vært strevsomt for å få dem dit de skulle stå.

Nå er det lenge siden jeg har reist med tog den veien men, slik jeg husker det, står det to
omformere like sør for Holmlia stasjon, på østsiden av sporet. Det er ikke veksler i sporet,
det legges nok bare inn når en omformer skal skiftes ut hvoretter vekselen fjernes igjen.

        Homlia omformer Kjetil Ryen 4. apr. 2024 kl.1538* #391559 (#391445) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Mens jeg var timelærer på Høgskolen i Østfold (Valaskjold i Sarpsborg, senere i Fredrikstad, fra 2005-2010) og senere på NMBU på Ås (2013-2016) hadde vi befaring med elkraftklassen til Smørbekk statiske omformer og Holmlia omformer som har to mobile omformerstasjoner. Disse er mobile og ikke rullende som er et merkelig uttrykk for disse omformer og transformatorvognene.

På Holmlia stod det ved siste befaring (antagelig i 2016) også en statisk omformer i konterinerutførelse, med installasjonen ser rimelig permanent ut.

Jernbanens strømforsyning er interessant og en av mine oppgaver da jeg underviste på Valaskjold var å sende studentene ned på brua før Sarpsborg stasjon og beskrive og forklare sugetransformatoren med (der) dobbelt sett isolerte skinneskjøter (med midtpunktet på sugetransformatoren til midskinna) og bruk av forbikoblingsledningen. Studentene fikk bruke Jernbaneverkets internettsider og ga stort sett gode svar. Et av spørsmålene var hvorfor noen administrasjoner bruker en annen omsetning enn 1:1 på sugetransformatoren og selvsagt hvorfor det var to isolerte skinneskjøter.

Det blir jo ofte svært mye innlegg om operatørenes rullende materiell her på bloggen så for meg kunne flere innlegg om jernbanens tekniske anlegg være av interesse. ...og her er det snakk om rullende materiell og ikke mobilt materiell....

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 6739 treff på forum10, og 72585140 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.