Visning av en hel tråd i Plattformen MJ-rommet Museum
Jeg holder på med et 40 år gammelt byggesett av Skd 215. Jeg etterlyser bilder av interiøret, spesielt førebordet.Motordekslene på siden hadde mange håndtak, men på nyere bilder fra Mesna er de borde og har bare et par håndtak. Det kan virke som at de har fått hengsler mot et annet opplegg tidligere. Vet noen når denne endringen kom. Var det under driften hos NSB ?
Lenke: Digitaltmuseum
Interessant å se de eldste bildene. På bildene som nylevert i 1950 har Skd 215 smal førerhytte, som på de britiske utgavene. Men de må ha fått bred førerhytte allerede innen 1952, skal en dømme etter bildene som er datert 1950—1952.
Den hadde diger førerhytte! Sikkert populær hos skiftekara om vinteren, hvis det var skikkelig varmeapparat, da
Førerhytten må ha blitt bygd om temmelig tidlig. Med det smale britiske profilet kan ikke utsynet vært stort. Det merkelige er at de beholdt de små vinduene forover og bakover og ikke endret til større. Samtidig med at førerhuset ble gjort bredere ble veggene innvendig foret inn og kledd med huntonitt. Vi har funnet spor av lignende grønnfarve som ble brukt i førerhusene på damplokene på huntonittplatene. Senere kom det nye farver som lysgrønn og kremgul. Vi tenker oss å beholde traktoren slik den så ut da den forlot vst Grorud etter revisjon i 1970. Da ble det elektriske anlegget fornyet og instrumentpanelene ble skiftet ut.
Beste hilsen Henrik B.
Frontviduene på Skd 215 og mange andre skiftemaskiner var lite i bruk. Det kunne vi også se i form av råte under sidevinduene på Skd 215 - utsynet var stort sett fremskaffet med hodet ut gjennom et av sidevinduene.
Skd 215.104, som er den som er bevart, fikk endret sidelukene på panseret. Opprinnelig har disse hengt på bærekonstruksjonen til panseret slik at de låste seg fast ved egen tyngde. Det ser ut som at 215.104 fikk nye sidehengslete sideluker i 1970 i forbindelse med revisjon.
Beste hilsen Henrik B
Takk til dere begge for nyttig info.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.