Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Type 86 og aluminiumskonstruksjonen" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Type 86 og aluminiumskonstruksjonen Hans-Ole Sveia 18. mars 2024 kl.1800 #391495 (#391493) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet.

På den annenside hadde det vært interessant å ha sett på vognkassen til motorvogn BM 91.06. Ifølge PS ble denne utrangert på grunn av en skjevhet i rammen som følge av et mindre sammenstøt. Det siste vil jeg anta at skjedde rett før utrangering.

Nå var denne vogna også utsatt for et større sammenstøt på Gjøvikbanen i 1965, men den ble da reparert igjen.

Med tanke på 1940-serien nevnes det iallfall om salryggethet. Jeg mener dette var beskrevet i et notat om motorvogn BM 86.54 etter siste sesongen i skolekjøringen til og fra Finse.

Salryggethet er også beskrevet om enkelte busser, men muligens også om enkelte vogner til motorvognsettene av type 69 dersom jeg da ikke husker feil.

      Type 86 og aluminiumskonstruksjonen Thor Bjerke 18. mars 2024 kl.1825 #391497 (#391495) Vist 813 ganger Lik innlegget
 

Det var vel 91.06 som fikk store skader i fronten ved kollisjon med en tømmerbil på planovergangen til Svestad bruk på Koppang 31. mars 1970?

      Type 86 og aluminiumskonstruksjonen Erik W J 18. mars 2024 kl.2315 #391514 (#391495) Vist 796 ganger Lik innlegget
 

Det høres litt rart ut at en 86-motorvogn kan bli rammeskjev etter en kollisjon. Den har ingen ramme, men det er også litt rart at det ble resultatet med en vogn i aluminium. Erfaringen fra Sporveien med 'gullfiskene' var at de gjerne fikk store lokale skader ved kollisjonene, men at det ikke forplantet seg i konstruksjonen - aluminiumen krøllet seg og absorberte kreftene lokalt.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 806 treff på forum10, og 72579207 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.