Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Skd 215" i Plattformen MJ-rommet Museum

Hele tråden har 8 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Skd 215 Bjørn Halling 19. mars 2024 kl.0031 #391518 (#391512) Vist 782 ganger Lik innlegget
 

Den hadde diger førerhytte! Sikkert populær hos skiftekara om vinteren, hvis det var skikkelig varmeapparat, da

      Skd 215 Henrik B. Backer 19. mars 2024 kl.1214 #391552 (#391518) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Førerhytten må ha blitt bygd om temmelig tidlig. Med det smale britiske profilet kan ikke utsynet vært stort. Det merkelige er at de beholdt de små vinduene forover og bakover og ikke endret til større. Samtidig med at førerhuset ble gjort bredere ble veggene innvendig foret inn og kledd med huntonitt. Vi har funnet spor av lignende grønnfarve som ble brukt i førerhusene på damplokene på huntonittplatene. Senere kom det nye farver som lysgrønn og kremgul. Vi tenker oss å beholde traktoren slik den så ut da den forlot vst Grorud etter revisjon i 1970. Da ble det elektriske anlegget fornyet og instrumentpanelene ble skiftet ut.


Beste hilsen Henrik B.

        Skd 215 Erik W J 19. mars 2024 kl.1549 #391574 (#391552) Vist 749 ganger Lik innlegget
 

Frontviduene på Skd 215 og mange andre skiftemaskiner var lite i bruk. Det kunne vi også se i form av råte under sidevinduene på Skd 215 - utsynet var stort sett fremskaffet med hodet ut gjennom et av sidevinduene.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.