Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Type 86 og aluminiumskonstruksjonen" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Interessant opplysning Bjørn Halling 19. mars 2024 kl.1212* #391540 (#391496) Vist 861 ganger Lik innlegget
 

Jeg har sett en del BM 86 - og 91 - vogner, og har ikke lagt merke til noen som siger ned på midten. Jeg har heller ikke hørt eller lest om at dette har vært noe problem. Enkelte av disse vognene var i drift i nærmere 50 år. Jeg antar at problemet ble håndtert på et tidlig tidspunkt.
Når det gjelder Cmbo1 2672 på Grovane, så er nok problemet mye større, her hjelper det nok ikke bare å jekke litt. Slik jeg husker den, så er den både sammensunket på midten, og veggene buler ut. Denne vogntypen hadde to sekssylindrede Buda - motorer, antagelig relativt tunge motorer, montert under hvert sitt dobbeltsete midt i vognen, og et selvbærende karosseri som tydeligvis ikke var tilstrekkelig dimensjonert for vekten av motorene. Sammensynkningen og utbulingen må ha begynt under driftsperioden. Det ble gjort et forsøk på stramme opp karosseriet ved å legge inn forsterkninger av stål, såvidt jeg husker uten mellomlegg mot aluminiumen, noe som startet en korrosjonsprosess.
Hos Setesdalsbanen er de to motorene tatt ut av vogna, for å redusere påkjenningen på karosseriet. Hvis denne vogna noen gang skal ut å kjøre, må det nok gjennomføres betydelige arbeider med utbedring og forsterkninger.

      Salryggede vogner Roar 19. mars 2024 kl.1054 #391541 (#391540) Vist 855 ganger Lik innlegget
 

BM 69.032 var salrygget på slutten. Denne hadde for øvrig hatt et ganske hardt "liv". Innblandet i kollisjoner, bl.a. Kolbotn-ulykken i 1985, og deretter harde turnuser på Jæren.

        Salryggede vogner Bjørn Halling 19. mars 2024 kl.1122 #391543 (#391541) Vist 888 ganger Lik innlegget
 

Flere av de eldre 69 - vognene (A/B?) fikk etterhvert påklinket utvendige forsterkningsplater ved dørene. Jeg vet at vst. Sundland jobbet med dette.

          Salryggede vogner Roar 19. mars 2024 kl.1151 #391545 (#391543) Vist 910 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Spesielt motorvognene i A-settene. Bildet viser 69.006 i Drammen 5.11.2006.

Bildet er hentet fra Materielldatabasen. Fotograf Hans-Ole Sveia.

            Salryggede vogner Roar 26. mars 2024 kl.1855 #392155 (#391545) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

På dette hoggebildet av 69.020 synes forsterkningene rundt dørene godt.
NJK Materielldatabasen.

              Salryggede vogner Terje Andersen 27. mars 2024 kl.1313 #392204 (#392155) Vist 542 ganger Lik innlegget
 

Men ut fra hva jeg ble fortalt i DNV av folk som konstruerte forsterkningene ble de gjort for å stoppe sprekkvekst ut fra hjørnene i døråpningene.

Terje

        69.032 Per H 19. mars 2024 kl.1203 #391549 (#391541) Vist 862 ganger Lik innlegget
 

69.032 var da salrygget helt fra juni 1976, da den gikk i butten på Årnes.

Var det ikke 69-10 og 69-34 som var involvert i Kolbotn-ulykken?

          69.032 Roar 19. mars 2024 kl.1235* #391551 (#391549) Vist 877 ganger Lik innlegget
 

Årnes: Det stemmer.
Kolbotn: Jo, og 69-32. Gikk som bakre togsett i toget mot Oslo. Bak 69-10.

        Salryggede 69.32 Halvard Hovtun 19. mars 2024 kl.1228 #391558 (#391541) Vist 906 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Her er 69.32-settet deleplukket i 2015. Det er ikke så lett å se med det blotte øye, men det er kanskje en svai hvis man sikter langs underkanten av vognkassa.

Dette togsettet skilte seg for øvrig fra de andre ved at gripehåndtakene under førerromsvinduene i begge endene var litt kortere enn på øvrige A/B/C-sett

forstørrt251465-hovtun_3133i.jpg

69-32 deleplukket og klar for å sendes til hugging, Vst. Sundland.
NSB: BM 69B nr. 69.032 Røskva
Sundland jernbaneverksted
24. feb. 2015
foto: Halvard Hovtun
          69.32 Gunnar Farestveit 19. mars 2024 kl.1935 #391586 (#391558) Vist 879 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Salrygget eller ikke: Dette var vel et av 69B-settene som ble overført fra Stavanger til Bergen da Stavanger fikk nytt lokaltogmateriell, var det ca. 2005-2010(?). Til forskjell fra de øvrige 69B-settene i Bergen, fikk ikke disse "Stavanger-settene" godsrom. Husker ikke om de beholdt den norrøne navnesettingen. Dette er / var "Røskva."

forstørrt251471-DSC_1598.jpg

69032/69632 i Bergen
1. aug. 2014
foto: Gunnar Farestveit
            69.32 Hans-Ole Sveia 19. mars 2024 kl.1955* #391587 (#391586) Vist 868 ganger Lik innlegget
 

Et bilde der salryggetheten synes er et bilde av Andreas Westheimer i MDB. Jeg tror det har nr. 123511. Før var det mulig å få et bilde derfra inn i et innlegg her, men det synes umulig nå.

              Type 86 og aluminiumskonstruksjonen Roar 19. mars 2024 kl.2037 #391589 (#391587) Vist 880 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Fungerer fortsatt.
25.09.2010. Andreas Westheimer

      Interessant opplysning Erik W J 19. mars 2024 kl.1545 #391573 (#391540) Vist 841 ganger Lik innlegget
 

Problemet med Cmbo 2672 er en reparasjon NSB gjorde på slutten. Etter en skade ble vognsiden innvendig forsterket med en stålplate uten noen vaffel mellom den og aluminiumen. Det er den som sørget for at vognsiden begynte å bule.

        Type 86 og aluminiumskonstruksjonen morten håland 20. mars 2024 kl.0838 #391615 (#391573) Vist 765 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

BM 8660 var nedseget på midten da vi overtok den, men det var ikke synlig i lengderetningen. Vi oppdaget først at det var åpning mellom gulv og midtvegg, og det skulle vise seg at 2 tverrbjelker midt under vognen var knekt. De ble jekket opp, og spjelket med samme type U-profil. Det hele ble helt rett. Jeg har hatt dette i tankene ved senere prosjekter, og ingen av vognene som Krøderbanen disponerer, har denne feilen...

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.41 sek
I dag 2505 treff på forum10, og 72580906 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.