Centraal/Central station in Brussels, som ligger på den sentrale nord-sør baneforbindelsen gjennom Brüssel hvor hovedstasjonene er Noord/Nord Centraal/Central og Zuid/Midi, og Nord og Midi er de største utgangsstasjonen for fjerntog og mer lokale tog. En periode var jeg en del ganger i Lille i Frankrike for å bidra i presentasjoner av et oppdrag vi kjørte for det Europeiske Jernbaneagenturet /European Rail Agency. Når jeg reiste nedover var det et kveldstog som gikk fra flyplassen i Brüssel eller Brüssel Nord med TGV-materiell som stoppet ved Lille Flandres. På ettermiddagen var det noen tog som gikk fra Lille Europe til Brüssel Midi, men det var umulig å få kjøpt billett. Billettkontoret på Lille Europe viste ikke noe om belegget i toget, men vi ble bedt om å gå på plattformen å spørre togpersonalet. Det var lettere sagt en gjort for det var lange Eurostar-tog (12-15 vogner) som kom fra London, men det var lett å se at det var mange ledige plasser så jeg gikk ombord og så ingen av ombordpersonalet før vi var ved endestasjonen Brüssel Midi og der var det heller ikke noe personale å se. Derfra var det lokaltog til flyplassen. Alternativt kunne jeg ha gått ned til Lill Flandres hvor det gikk et mer lokalt preget tog via Mouscron, Kortrijk, Gent, Brussels og helt fram til flyplassen, men det tok en del lenger tid og i alle fall siste gangen jeg prøvde Eurostar-versjonen ville jeg ha fått dårlig tid til flyet til Oslo om jeg hadde valgt regiontogvarianten. Vedlagt en link til historien og dagens status for stasjonen som ble planlagt før 1. verdenskrig og åpnet i 1952. I dag har den med 6 plattformspor for liten kapasitet. Utvidelse krever fjerning av nabobygninger med dertil hørende kostnader, og det er ikke lett å få godkjent planene. Terje |