Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Sentralstasjonskvizz" i Quistværelset

Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Sentralstasjonskvizz -klart for svar Terje Andersen 20. mars 2024 kl.2050* #391662 (#391660) Vist 592 ganger Lik innlegget
 

Centraal/Central station in Brussels, som ligger på den sentrale nord-sør baneforbindelsen gjennom Brüssel hvor hovedstasjonene er Noord/Nord Centraal/Central og Zuid/Midi, og Nord og Midi er de største utgangsstasjonen for fjerntog og mer lokale tog.

En periode var jeg en del ganger i Lille i Frankrike for å bidra i presentasjoner av et oppdrag vi kjørte for det Europeiske Jernbaneagenturet /European Rail Agency.

Når jeg reiste nedover var det et kveldstog som gikk fra flyplassen i Brüssel eller Brüssel Nord med TGV-materiell som stoppet ved Lille Flandres. På ettermiddagen var det noen tog som gikk fra Lille Europe til Brüssel Midi, men det var umulig å få kjøpt billett. Billettkontoret på Lille Europe viste ikke noe om belegget i toget, men vi ble bedt om å gå på plattformen å spørre togpersonalet.

Det var lettere sagt en gjort for det var lange Eurostar-tog (12-15 vogner) som kom fra London, men det var lett å se at det var mange ledige plasser så jeg gikk ombord og så ingen av ombordpersonalet før vi var ved endestasjonen Brüssel Midi og der var det heller ikke noe personale å se. Derfra var det lokaltog til flyplassen.

Alternativt kunne jeg ha gått ned til Lill Flandres hvor det gikk et mer lokalt preget tog via Mouscron, Kortrijk, Gent, Brussels og helt fram til flyplassen, men det tok en del lenger tid og i alle fall siste gangen jeg prøvde Eurostar-versjonen ville jeg ha fått dårlig tid til flyet til Oslo om jeg hadde valgt regiontogvarianten.

Vedlagt en link til historien og dagens status for stasjonen som ble planlagt før 1. verdenskrig og åpnet i 1952. I dag har den med 6 plattformspor for liten kapasitet. Utvidelse krever fjerning av nabobygninger med dertil hørende kostnader, og det er ikke lett å få godkjent planene.

Terje

        Sentralstasjonskvizz - riktig svar Gunnar Farestveit 20. mars 2024 kl.2143 #391664 (#391662) Vist 612 ganger Lik innlegget
 

Ja, Brussel Centraal/ Bruxelles Central er riktig. Den ligger, som Terje A skriver på tunnelen under Brussel sentrum og ble åpnet i 1952. Se lenke til mer info om stasjonen og tunnelen.

Lenke: Brussel Central (Fra Wikipedia)

forstørrt251503-011.jpg

Brussel Centraal/ Bruxelles Central
15. okt. 2010
foto: Gunnar Farestveit
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Quistværelset»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 4013 treff på forum10, og 72657107 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12855 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.