Visning av en hel tråd i Trafikknytt
606 i natt kjøres Voss-Oslo med lok og vogner fra tog 65.62 lørdag kjøres Voss-Oslo med lok og vogner fra 67 fredag.
605 i natt gikk med ordinært materiell, Oslo-Voss.602 i dag kjøres Stanghelle-Oslo med materiell fra 601 i går.
Lokaltogene kjøres Vaksdal-Voss.
"Lokaltogene kjøres Vaksdal-Voss"', ja og da er det buss for tog mellom Vaksdal/ Stanghelle og Arna. Men her har det gått flere ras som hindrer trafikken, og det er innført kolonnekjøring. Ingen god start på påskeutfarten og påsketrafikken i vest.
Togene fra Voss mot Oslo må vente på bussene vestfra og blir dermed ganske mye forsinket ut fra start.
605 kommende natt har bare sittevogner.
Arna-lokalen kom i gang igjen fra i morges.
I dag har R40-togene bare kjørt Dale-Voss(-Myrdal) mot helt til Vaksdal de siste dagene.
Det ene sovevogns-settet står innesperret i Bergen etter ulykken. Derfor kjøres det sovogner bare i én retning hver natt, vekselvis. I kveld går de ikke-innesperrede sovevognene i 605 fra Oslo. I 606 fra Voss er det i stedet noen ekstra sittevogner.
Vy pleier vanligvis å snu lokaltogene på Dale når det er bft mot Bergen. Her er det lett å få fram og parkere busser. Det ser ut som det er slik nå også. Folk som skal med F4 skysses vel med buss hele veien mellom Bergen og Voss. mvh KHE
Jeg skreiv visst feil over her. Lokaltogene fra Voss kjører (ifølge Balise) helt til Vaksdal. Omstigning fra/til btf fra Bergen/ Arna er trolig likevel på Dale (pga forhold som nevnt over). mvh KHE
Det har jo ikke hjulpet på trafikkavviklingen at det har vært ulike hindringer på E16, hvor bussene kjører. Som følge av ras og opprydding har det vært manuell dirigering i strøket rundt Vaksdal.
Fram til 5. april iflg nyhetsnotis i BT.
Lenke: Lastebiler får unntak for kjøretids og hviletidsbegrensninger etter togulykken
Eg vil nok også tru at noe av godset går via Sørlandsbanen og ferge til og fra Bergen. OnRail ha i alle fall kjørt med 13 fulle vogner et par dager nå. Det er en stund siden de hadde så lange tog.
Natt til i går gikk det for første gang dobbel Br187 på Sørlandsbanen.
Hva med beredskapsterminalen på Voss? Er ikke den egnet til den bruken den er tiltenkt?
Hvis det skal være noen som helst slags mening med en beredskapsterminal, må den kunne brukes på kort varsel.
Den blir så vidt brukt ved planlagte langvarige stenginger.......
Det har vel vist seg å være en utfordring å få flyttet egnet løfteutstyr opp dit. Så de gangene terminalen har vært brukt så har de bare kunnet løfte kontainere, ikke traller.
I tillegg er vel ikke sporet langt nok til å ta standardlengden på dagens godstog. Voss stasjonen er vel heller ikke dimensjonert lenger til å håndtere deling og skifting av godstog uten at det går ut over persontrafikken.
Og så har de revet kontaktledningen opp til Palmafossen, så diesellok er nødvendig. En del stigning er det også opp dit, så det krever litt motorkraft.
Da er det kanskje enklest å sende en del over Stavanger. Treffer de på fergetidene og det ikke er stopp grunnet veiarbeid, kjører de på gode fire timer, tenker jeg.
Men de betaler også en formue i bompenger og fergebilletter.
Gikk forøverig to EL18 i morgentoget til Bergen i dag, begge gikk foran.
Det ene var 2252 som skulle tilbake til Flåm.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.