Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 17. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                Årsak vs skyld Erik W J 23. mars 2024 kl.1304 #391845 (#391842) Vist 6648 ganger Lik innlegget
 

Å spekulere i årsaker på forumet bør vi ikke gjøre, for det kan utilsiktet virke som beskyldninger mot personer. Derimot tror jeg at det er bra at vi får frem fakta, for det kan motvirke spekulasjoner i media.

                                  Årsak vs skyld Bjørn Halling 23. mars 2024 kl.1347 #391849 (#391845) Vist 6663 ganger Lik innlegget
 

Nå ble dette litt ordkløveri, synes jeg. Årsaker er faktisk fakta.

                                    Årsak vs skyld Terje Andersen 23. mars 2024 kl.1405 #391851 (#391849) Vist 6688 ganger Lik innlegget
 

Årsaker er ikke nødvendigvis fakta, eller noen ganger finner man ikke fakta som kan vise til årsaken. Et typisk eksempel i så måte er avsporingen på Ofotbanen vest for Bjørnfjell for et 10 - 15 år siden. En initierende avsporing skjedde i en kurve mellom forsignal og innkjørsignal og den hadde man ingen årsak til. Men de alvorlige konsekvensene kom etter at lokomotiv nr 2 i toget ble dratt inn i avsporingen ved passering av vestre innkjørsporveksel.

Nå har jeg heller ikke i det jeg sa tidligere gått inn på å forklare årsaken, men bildene og tilgjengelig informasjon gir jo klare indikasjoner på deler av hendelsesforløpet. Godstoget har ikke stoppet ved stasjonen utkjørsignal og blitt ledet inn i avvikesporet som er installert for å håndtere tog som ikke greier å stoppe ved utkjørsignalet. Og så finnes da noen mulige årsaker til det.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 784 treff på forum10, og 72579185 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.