Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 21. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                        Lokomotivet Roar 24. mars 2024 kl.0113* #391890 (#391889) Vist 6927 ganger Lik innlegget
 

Merkelig at du får dette til å bli motsatt.
Under lokomotivet er det en sporveksel. Arna stasjon sporveksel nr. 1.
Lokomotivet ligger med fronten på skinnekrysset. Foran lokomotivets front er sporvekseltungene. De peker østover, innover i tunnelen og mot Trengereid.
Nærmest fotografen er lokets bakre ende. Du ser at kobbel og koblingsslanger har fått hard medfart etter å ha blitt røsket løs fra nærmeste vogn.
Foran loket ligger det noe stort og hvitt. Noe loket må ha truffet og detetter skjøvet foran seg.
Lokomotivets tak er mot høyre og hjulene mot venstre, inn mot venstre tunnelvegg.

Hvis dette likevel ikke stemmer må det jo være dobbeltspor videre innover i tunnelen???

                                          Lokomotivet Roar 24. mars 2024 kl.0145* #391891 (#391890) Vist 6974 ganger Lik innlegget
 

Nå måtte jeg finne ut av dette!
Fant en ganske fersk førerplass-film fra strekningen på YouTube. Arna stasjon og utkjøringen østover er fra ca. 9 minutter uti.
Det er bare én sporveksel like innenfor tunnelåpningen. Den har tungespissen innover. Altså mot øst.
Dette beviser at det var som jeg først antok. Bildet av det veltede lokomotivet er tatt bakfra.

Så spiller vi litt videre i videoen på Youtube. Det legger jeg merke til at innkjørrhovedsignal A for Arna er ganske langt ut. Avstanden kunne passe med det media har skrevet om hvor langt tog 601 kjørte før det stopoet.
Kjørte 601 faktisk helt fram dit eller rakk det å stoppe tidligere, enten etter nødanrop på togradioen eller at kjørestrømmen forsvant?

Til slutt kan vi spille videoen enda litt videre og tenke over hvordan det hadde fungert å evakuere alle 200 ut til fots i sporet.

Lenke: Youtube

                                            sporplan Arna Øst Egil Hop 25. mars 2024 kl.2209 #392078 (#391891) Vist 5969 ganger Lik innlegget
 

Youtube-videoan du peker på, er 3 år gammel. Det har skjedd mye ombygging på Arna N siden da. Selve betongportalen er urørt siden før Ulrikken-ombyggingen.
Jeg har lett etter nyere Videoer. Jeg har hittil ikke funnet noen avledende sporveksler, bare veksel 1, fra det sporet (spor 3) som toget her bruker. Spor 1 er hovedspor, spor 2 er buttspor for Arnalokalen, mener jeg.
Har noen funnet en nyere video fra vår utrettelige RailCowGirl som
Det som ser ut som et utkjørssignal O, er ikke merket med O. Bare et nummer, 160116 tror jeg det var.

                                              Nyere videoer Roar 25. mars 2024 kl.2228* #392080 (#392078) Vist 6003 ganger Lik innlegget
 

Denne her er bare ett år gammel. Arna passeres i motsatt retning, dvs. mot Bergen. Togvei gjennom spor 3. Den avledende sporvekselen passeres i medliggende retning.

Lenke: Youtube

                                                Nyere videoer Jan Arne Rødland 25. mars 2024 kl.2252 #392081 (#392080) Vist 5980 ganger Lik innlegget
 

Hvor langt ut i videoen før vi er på Arna?

                                                  Nyere videoer Roar 25. mars 2024 kl.2256 #392082 (#392081) Vist 6002 ganger Lik innlegget
 

Begynn på 3.43.30.

                                                    Nyere videoer Odd Eeg 26. mars 2024 kl.0837 #392092 (#392082) Vist 5909 ganger Lik innlegget
 

Ca 5 min ut i vedlagte video passeres Arna fra vest mot øst.

Mvh Odd

Lenke: Bergen -Oslo

                                                      Motsatt Roar 26. mars 2024 kl.1207 #392109 (#392092) Vist 5816 ganger Lik innlegget
 

Denne er to år gammel og det kjøres mot Bergen.

                                                      Rettelse pg ny video Odd Eeg 26. mars 2024 kl.2112 #392166 (#392092) Vist 5615 ganger Lik innlegget
 

Jeg greide å linke til feil video i forrige innlegg. Prøver på nytt. Ønsk meg lykke til.
Hvis jeg har lagt til riktig video vil vi bli med fra Bergen og østover.

Mvh Odd

Lenke: Bergen-Arna og forbi

                                                        Lokomotivet trekkes ut nå Roar 27. mars 2024 kl.1043 #392192 (#392166) Vist 5373 ganger Lik innlegget
 

Lokomotivet trekkes ut nå, fortsatt liggende på siden. Se lenke.

Lenke: NrK

                                                          Ute Roar 27. mars 2024 kl.1232 #392202 (#392192) Vist 5346 ganger Lik innlegget
 

Spørs om dette har gått sin siste tur?

Lenke: Bergensavisen

                                                            Ute Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.1236 #392203 (#392202) Vist 5416 ganger Lik innlegget
 

Ser slik ut

Lenke: https://www.bt.no/hendelser/i/Q7npxA/togulykken-i-arna-her-dras-ulykkesvognen-ut-av-tunnelen

                                                              Ute - og enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner Terje Andersen 27. mars 2024 kl.1328 #392205 (#392203) Vist 5403 ganger Lik innlegget
 

Bildene i BT-artikkelen som ligger bak linken i Bjørn Hallings innlegg viser enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner som stoppbukken var montert på.

Her vises også tydelig at man kunne ha ført sporet noe lenger, og også lagt det i stigning. Langt fra nok for å håndtere fredagens hendelse, men man kunne også ha hatt den avledende sporvekselen lengre opp mot det indre utkjørsignalet og flyttet starten på bremsestrekningen nærmere opp mot avledningsvekselen.

Terje

                                                              Rettvendt og dinglende i ei kran Roar 27. mars 2024 kl.2029 #392219 (#392203) Vist 5218 ganger Lik innlegget
 

Loket er ute. Men det vil ta flere dager før strekningen kan åpnes.

Lenke: Bergens Tidende

                                                                Rettvendt og dinglende i ei kran Roar 27. mars 2024 kl.2036 #392220 (#392219) Vist 5270 ganger Lik innlegget
 

NRKs lokalsending har et innslag.

Lenke: NRK Vestlandsrevyen

                                                                Og OnRail må betale? Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.2151 #392224 (#392219) Vist 5213 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I følge Teknisk ukeblad. Får håpe de har en god forsikring som dekker dette.

Lenke: https://www.facebook.com/tekniskukeblad

                                                            Ut i fem akter (bilder) Kjell Hegna 27. mars 2024 kl.2204 #392227 (#392202) Vist 5313 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Jeg tok disse bildene idag. Det tok åtte timer å komme fra første til siste bilde. Loket ble forøvrig skjøvet/ dratt med en gravemasin i hver ende.
mvh KHE

forstørrt251635-1.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251636-2.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251637-3.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251638-4.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna

forstørrt251639-5.jpg

Railpool: BR 187 nr. 187 406-5
Arna (nye)
27. mar. 2024
foto: Kjell Hegna
                                                              Lite skader på lokomotivet? Kjetil Ryen 1. apr. 2024 kl.1459 #392527 (#392227) Vist 4088 ganger Lik innlegget
 

For en ukyndig ser lokomotivet lite skadd ut og jeg skjønner ikke antydninger i tråden om at lokomotivet må skrotes?
Lokomotivet kan selvsagt ha fått rammeskjevheter og andre store skader som ikke synes så godt på bildene.

Hold oss oppdatert framover!

                                                                Det spørs... Dag Christian Halvorsen 1. apr. 2024 kl.1642 #392532 (#392527) Vist 4087 ganger Lik innlegget
 

På en filmsnutt jeg så fra bergingen av loket drev de og fjernet deler fra understellet med skjærebrenner, så det ut for. Og den store oljelekkasjen som oppstod kan ikke stamme fra noe annet enn transformatoren.

406 er bygget i 2021 og sånn sett et ganske nytt lok. Samtidig har Railpool BR 187 i bestilling hos Alstom for levering både i år og i 2025, lok konfigurert for Norge og Sverige.

Til syvende og sist er det vel forsikringsselskapet som bestemmer. Mitt inntrykk er at man nå lettere kasserer kollisjonsskadde lok (og biler for den saks skyld), enn hva som var vanlig før.

                                                                Lite skader på lokomotivet? Kjell Hegna 1. apr. 2024 kl.1909 #392547 (#392527) Vist 4094 ganger Lik innlegget
 

OnRail har jo ei lukka FB-gruppe for entusiaster. Kanskje det er beste sted å følge med på hva som skjer med lokomotivet framover ? mvh KHE

Lenke: OnRail FB-gruppe

                                              Sporplan Arna Øst Ragnar Andenæs 26. mars 2024 kl.1300* #392110 (#392078) Vist 5636 ganger Lik innlegget
 

Den avledende sporvekselen og butten er tydelig på den 3 år gamle filmen fra RailCowGirl. På nyere flyfoto ser det helt likt ut akkurat der.

                                          Bærtur Jørgen Nøkleby 24. mars 2024 kl.0210 #391892 (#391890) Vist 6996 ganger Lik innlegget
 

Hadde ikke tenkt til å kommentere, men denne klarte jeg ikke å holde meg unna.

Det er ingen tvil om at loket ligger med venstre side ned i kjøreretningen.

Toget var på vei fra Bergen, mot Alnabru. Fotograf står med ryggen mot Trengereid.

Det "hvite" du ser i bakgrunnen er lasten på vognene som befinner seg bak lokomotivet, som tilsier at fotografen står foran lokomotivet!

                                            Bærtur Roar 24. mars 2024 kl.0551 #391893 (#391892) Vist 6955 ganger Lik innlegget
 

Hvilken sporveksel er det så du ser under lokomotivet?

                                              Uansett har det sporet av Knut Andvord 24. mars 2024 kl.0817* #391894 (#391893) Vist 6956 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Men er det vesentlig hvilken side det nesten hviler på? Jeg studerte bildet som er vist meg på denne fjesboka. Når jeg studerer skitten på vinduene så må jeg si at jeg støtter Roar. Det må være en konteiner med noe teknisk som loket har dyttet foran seg. Viduene vi ser på dette bildet viser ikke spor av brukt vinduspusser. Og det burde kanskje være flere enn 1 konteiner liggende spredd bortenfor loket, lyset i enden viser også kurve i tunnelåpningen. EdiT: har korrigert min tekst siden den opprinnelige

                                                Uansett har det sporet av Roar 24. mars 2024 kl.0843* #391899 (#391894) Vist 6967 ganger Lik innlegget
 

Vesentlig? Nei.

Men det er likevel moro å leke detektiv, ikke sant? Det er jo sånt folk driver med.
To nesten like bilder i et ukeblad, finn fem feil osv.

Hvis vi ser på facebook-bildet igjen, ser vi at venstre buffer er borte. Sannsynligvis pga. ombufring med nærmeste containervogn etter at de begge forlot skinnegangen og fotsatte i pukken. Ingen grunn til at en buffer skulle falle av forrest på loket.

Skrotet foran loket kan være de tekniske skapene som vi ser på høyre side ved tunnelmunningen på videoen.

                                                  Uansett har det sporet av Per-Kristian Jensen 24. mars 2024 kl.0844 #391900 (#391899) Vist 6950 ganger Lik innlegget
 

Så buffer skal tåle at de kjører i butt? Det du ser bak lokomotivet, er to veltede thermotraller som har hengt bak loket fra Bergen.

                                                    Uansett har det sporet av Roar 24. mars 2024 kl.0846 #391901 (#391900) Vist 6992 ganger Lik innlegget
 

Som sagt, hvilken sporveksel mener du da at vi ser under lokomotivet? Sammenlign gjerne med youtube-videoen.

                                                      Uansett har det sporet av Jørgen Nøkleby 24. mars 2024 kl.0911 #391905 (#391901) Vist 6967 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Sporveksel 1, bakenden av loket ligger ved krysspissen.

*Høyre* buffer (i kjøreretningen) har nok "røket" i forbindelse med sammenstøtet med stoppbukken i den avledende sporvekselen

Vesentlig hvilken side det sporet av? Nei, men det er underlig å komme frem til at høyre side ligger ned.

                                                        Rar diskusjon Bjørn Halling 24. mars 2024 kl.0944 #391909 (#391905) Vist 7019 ganger Lik innlegget
 

Dette var en veldig rar diskusjon. At loket ligger på venstre side, I KJØRERETNINGEN, fremgår greit av bildet.

                                                Beklager. Min feil, ny feil følger sikkert. Knut Andvord 24. mars 2024 kl.1013* #391911 (#391894) Vist 6861 ganger Lik innlegget
 

Jeg var i utg pkt enig i at loket ligger på venstre side. Jeg byttet mening da jeg studerte et bilde og hang meg opp i tilsmusset vindu på førerplass. Jeg har nå sett på togkartet og heller til at venstre side er korrekt i kjlre retning. Dett underbygger jeg ved at tunbelen svinger mot venstre i den retning bildet er tatt og at man tydelig ser aggregatet på kjølevognen, samt at det ser ut til at bakre panto er oppe. Når jeg videre studerer vekselen så ser jeg at bildet er tatt retning Arna St. Skulle loket ha ligget så nære utg i østre ende så ville også tunnelåpning vært i kurve mot høyre.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.10 sek
I dag 13342 treff på forum10, og 72591743 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.