Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 22. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                          Bærtur Jørgen Nøkleby 24. mars 2024 kl.0210 #391892 (#391890) Vist 7084 ganger Lik innlegget
 

Hadde ikke tenkt til å kommentere, men denne klarte jeg ikke å holde meg unna.

Det er ingen tvil om at loket ligger med venstre side ned i kjøreretningen.

Toget var på vei fra Bergen, mot Alnabru. Fotograf står med ryggen mot Trengereid.

Det "hvite" du ser i bakgrunnen er lasten på vognene som befinner seg bak lokomotivet, som tilsier at fotografen står foran lokomotivet!

                                            Bærtur Roar 24. mars 2024 kl.0551 #391893 (#391892) Vist 7040 ganger Lik innlegget
 

Hvilken sporveksel er det så du ser under lokomotivet?

                                              Uansett har det sporet av Knut Andvord 24. mars 2024 kl.0817* #391894 (#391893) Vist 7043 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Men er det vesentlig hvilken side det nesten hviler på? Jeg studerte bildet som er vist meg på denne fjesboka. Når jeg studerer skitten på vinduene så må jeg si at jeg støtter Roar. Det må være en konteiner med noe teknisk som loket har dyttet foran seg. Viduene vi ser på dette bildet viser ikke spor av brukt vinduspusser. Og det burde kanskje være flere enn 1 konteiner liggende spredd bortenfor loket, lyset i enden viser også kurve i tunnelåpningen. EdiT: har korrigert min tekst siden den opprinnelige

                                                Uansett har det sporet av Roar 24. mars 2024 kl.0843* #391899 (#391894) Vist 7054 ganger Lik innlegget
 

Vesentlig? Nei.

Men det er likevel moro å leke detektiv, ikke sant? Det er jo sånt folk driver med.
To nesten like bilder i et ukeblad, finn fem feil osv.

Hvis vi ser på facebook-bildet igjen, ser vi at venstre buffer er borte. Sannsynligvis pga. ombufring med nærmeste containervogn etter at de begge forlot skinnegangen og fotsatte i pukken. Ingen grunn til at en buffer skulle falle av forrest på loket.

Skrotet foran loket kan være de tekniske skapene som vi ser på høyre side ved tunnelmunningen på videoen.

                                                  Uansett har det sporet av Per-Kristian Jensen 24. mars 2024 kl.0844 #391900 (#391899) Vist 7038 ganger Lik innlegget
 

Så buffer skal tåle at de kjører i butt? Det du ser bak lokomotivet, er to veltede thermotraller som har hengt bak loket fra Bergen.

                                                    Uansett har det sporet av Roar 24. mars 2024 kl.0846 #391901 (#391900) Vist 7078 ganger Lik innlegget
 

Som sagt, hvilken sporveksel mener du da at vi ser under lokomotivet? Sammenlign gjerne med youtube-videoen.

                                                      Uansett har det sporet av Jørgen Nøkleby 24. mars 2024 kl.0911 #391905 (#391901) Vist 7055 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Sporveksel 1, bakenden av loket ligger ved krysspissen.

*Høyre* buffer (i kjøreretningen) har nok "røket" i forbindelse med sammenstøtet med stoppbukken i den avledende sporvekselen

Vesentlig hvilken side det sporet av? Nei, men det er underlig å komme frem til at høyre side ligger ned.

                                                        Rar diskusjon Bjørn Halling 24. mars 2024 kl.0944 #391909 (#391905) Vist 7107 ganger Lik innlegget
 

Dette var en veldig rar diskusjon. At loket ligger på venstre side, I KJØRERETNINGEN, fremgår greit av bildet.

                                                Beklager. Min feil, ny feil følger sikkert. Knut Andvord 24. mars 2024 kl.1013* #391911 (#391894) Vist 6948 ganger Lik innlegget
 

Jeg var i utg pkt enig i at loket ligger på venstre side. Jeg byttet mening da jeg studerte et bilde og hang meg opp i tilsmusset vindu på førerplass. Jeg har nå sett på togkartet og heller til at venstre side er korrekt i kjlre retning. Dett underbygger jeg ved at tunbelen svinger mot venstre i den retning bildet er tatt og at man tydelig ser aggregatet på kjølevognen, samt at det ser ut til at bakre panto er oppe. Når jeg videre studerer vekselen så ser jeg at bildet er tatt retning Arna St. Skulle loket ha ligget så nære utg i østre ende så ville også tunnelåpning vært i kurve mot høyre.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.16 sek
I dag 1624 treff på forum10, og 72602267 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.