Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Dobbelt avsporingstunge" i Plattformen

Hele tråden har 29 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Dobbelt avsporingstunge Jens Kirkebø 24. mars 2024 kl.0906 #391903 (#391888) Vist 1392 ganger Lik innlegget
 

Det finnes her og der, bl.a. i vendesporet sør for Ski stasjon (mellom tunnelene).

  Dobbelt avsporingstunge Hans-Ole Sveia 24. mars 2024 kl.1231 #391933 (#391903) Vist 1272 ganger Lik innlegget
 

Takk for infoen!

    Dobbelt avsporingstunge Christian Berg 24. mars 2024 kl.1431 #391955 (#391933) Vist 1257 ganger Lik innlegget
 

Og hvordan ser en slik tunge ut, og hvordan virker den?

      Dobbelt avsporingstunge Roar 24. mars 2024 kl.1453* #391958 (#391955) Vist 1295 ganger Lik innlegget
 

Som en sporveksel. Men bare de to tungene. Ikke noe mer spor og intet kryss.
Om materiell passerer når tungene ligger til avvik, sporer det av.

        Dobbelt avsporingstunge - Catch point H. Lindholm 24. mars 2024 kl.1521 #391961 (#391958) Vist 1297 ganger Lik innlegget
 

Mye brukt i en del andre land, bl.a. Storbritannia, og kalles der "Catch point". Et annet norsk uttrykk er "avsporingsveksel".

En sånn sees her i spor 2 på Goathland stasjon, rett foran det innkjørende toget.
Her er det fast sporbruk, derfor er den utstyrt med fjæranordning slik at den kan "kjøres opp". Ved behov for kjøring av tog i motsatt retning i spor 2 stilles den fra stillverket.
Disse er åpenbart beregnet på å stoppe tog i lav hastighet som ikke får stoppet tidsnok, eller skift som passerer skiftemerket. Hvis et tog kom her i stor fart og sporet av ville nok resultatet lignet på det vi ser i Arna.

Fra spor 2 er det vanlig avledende sporveksel og et spor som ender i grus.

forstørrt251561-S08127-1200XXX-c.jpg

10. mai 2001
foto: H. Lindholm
        Dobbelt avsporingstunge Olaf Bjerknes 24. mars 2024 kl.1522 #391962 (#391958) Vist 1274 ganger Lik innlegget
 

Noe a la dette? Goathland stasjon på NYMR.

forstørrt251562-232NYMR2001-05.jpg

foto: Olaf Bjerknes
        Dobbelt avsporingstunge Erik W J 24. mars 2024 kl.1524 #391963 (#391958) Vist 1292 ganger Lik innlegget
 

I regelverket virker det som om de også kaller ordinære sporveksler for doble avporingstunger om de bare har funksjonen å føre toget ut av togsporet.

          Dobbelt avsporingstunge Christian Berg 24. mars 2024 kl.1657 #391973 (#391963) Vist 1194 ganger Lik innlegget
 

Takk for opplysende svar

        Dobbelt avsporingstunge Tore Haugen 24. mars 2024 kl.1701 #391975 (#391958) Vist 1217 ganger Lik innlegget
 

Det er vel en slik som ble lagt inn i spor 6 på Lillehammer stasjon i oktober 2018. Her ett bilde tatt under monteringen, tatt med kraftig zoom gjennom noen busker med gult løv

forstørrt251563-cr20181027152306-43.jpg

Lillehammer
27. okt. 2018
foto: Tore Haugen
      Avledende sporveksel i spor 6 Steinkjer Rolf Thorstein Wold 25. mars 2024 kl.1148 #392018 (#391955) Vist 1044 ganger Lik innlegget
 

Her er et bilde tatt 29. juni 2023 på Steinkjer. Dette var under oppryddingen etter den store avsporingen.

Som vi ser, ligger det en avledende sporveksel i spor 6, rett utenfor signal 4516. Denne vekselen har bare tunger og drivmaskin, det er ikke sporkryss på den.

Vekselen er koblet sammen med sporvekselen som grener ut fra spor 1 og inn til spor 6. Når vekselen i spor 1 ligger til spor 1, så ligger den avledende sporvekselen og leder materiell fra spor 6 ut i pukken. Avisene har skapt et feilaktig bilde av at avledende sporveksler "slår inn" når noen kjører mot stoppsignal. Slik er det ikke. Begge vekslene er ofte koblet sammen, og det gjør også at lokalstilleren ved vekselen legger begge samtidig:

Enten leder begge vekslene materiell sørfra inn i spor 6, eller så ligger begge motsatt: Materiell sørfra kjører inn i spor 1, og eventuelt materiell som prøver å kjøre ut, blir satt i pukken.

Det er utrolig hvor mye misforståelser som skapes ved at media ikke vet hva de snakker om.

forstørrt251576-Avledendespor6Steinkjer.jpg

Avledende sporveksel i spor 6 Steinkjer
        Avledende sporveksel i spor 6 Steinkjer Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1224 #392021 (#392018) Vist 1033 ganger Lik innlegget
 

Dette tilsvarer ordningen i spor 1 på Drammen stasjon. Dersom tog vestfra tas inn der og det ikke er togvei videre derfra, ligger vekselen i øst-enden mot restene av det tidligere Tangen-sporet. Således blir det ikke konflikt med tog med togvei i motsatt retning.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.89 sek
I dag 13897 treff på forum10, og 72614540 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12851 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.