Avledende sporveksel Odd Eeg 24. mars 2024 kl.1412* #391951 (#391948) Vist 5788 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Når utkjørsignalet står i stopp ligger avledende sporveksel i «avledende» stilling, i detta tilfellet mot buttsporet. Den legger seg ikke over først når tog passerer stopp. Mvh Odd |
|
Hvor stor hastighet tåler avviksporet? Ole-Jacob Thorkildsen 24. mars 2024 kl.1417 #391952 (#391951) Vist 5893 ganger
Lik innlegget |
| Uten å spekulere i årsk og skyld: Hvor stor hastighet på toget kan en slik buffer stoppe/tåle? |
|
Hvor stor hastighet tåler avviksporet? Svein Sando 24. mars 2024 kl.1437* #391956 (#391952) Vist 5865 ganger
Lik innlegget |
| Teoretisk må kraften 0,5*mv2 motstås. I formelen er m=massen, dvs. samet togvekt, og v=hastigheten (i m/sek). Hastighetskomponenten er altså vesentlig, men togvektten spiller også betydelig inn. |
|
Hastighet til avledende veksel og hva buffer kan tåle Terje Andersen 24. mars 2024 kl.1602* #391964 (#391952) Vist 5877 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Hvor stor hastighet den avledende sporveksel er dimensjonert for vet jeg ikke. Normalt er vel slike sporveksler dimensjonert for ca 40 - 50 km/h, men det betyr ikke at den kan tåle vesentlig mer. En slik endebuffer tåler ikke mye, hvis den skal absorbere energi fra et tog som kjører inn i avledende spor må den utformes som en glidende buffer og plasseres et godt stykke inn på avledende spor, men selv i en slik konstruksjonssetting er det begrenset med energi den kan ta opp fra et langt og tungt tog. Hvis slike avledende spor skal kunne håndtere tunge tog uten å lage mye skade bør de ende i en åker eller sandgrop/sandtak, og ikke ende mot tunge konstruksjoner eller bergvegger. Terje Lenke: glidende buffer stopps |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Erik W J 24. mars 2024 kl.1534 #391965 (#391964) Vist 5901 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| På Arna er det neppe plass til noe mer enn en stoppbukk. Buttsporet kunne kanskje kurvet bort fra hovedspor. Ellers er det knapt noen barrierer ved jernbanen som håndterer løpske tog / tog uten bremser. Det er kanskje mer hensiktsmessig å redusere muligheten for det? |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Kjetil Johnsen 24. mars 2024 kl.1547 #391966 (#391965) Vist 5957 ganger
Lik innlegget |
| Akkurat i dette tilfelle så fungerte den avledende vekselen som den skulle. Toget ble stoppet slik at det ikke kom rett i fronten på motgående tog. Mvh Kjetil |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Christian Berg 24. mars 2024 kl.1654 #391972 (#391966) Vist 5935 ganger
Lik innlegget |
| Den avledende sporvekselen ledet lokomotivet inn i tunellen, og det kan jo lokføreren være glad for, alternativet hadde muligens vært rett i fjellveggen til høyre for tunellmunningen. Hadde tog 601 vært noe tidligere ute så ville designet av den avledende sporet muligens vært ansett som feil. Vurderingene av designet har det sikkert vært mange diskusjoner om. |
|
Bergens Tidende og Aftenposten beskriver dekningssporet Roar 28. mars 2024 kl.0309 #392233 (#391972) Vist 4210 ganger
Lik innlegget |
| Samme artikkel er lagt ut i begge avisers nettutgave. Beskriver dekningssporet i Arna. Lenke: Aftenposten |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Tore Taksdal Stubhaug 28. mars 2024 kl.1652 #392266 (#391966) Vist 4011 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Enig. Dersom Arna stasjon hadde vært utformet som en vanlig stasjon uten samtidig innkjør og avledende sporveksel, ville godstoget høyst sannsynlig ha fortsatt inn i tunnelen og frontkollidert med persontoget i høy hastighet, noe som sannsynligvis hadde medført mange alvorlig skadde og omkomne. Så selv om det avledende sporet ikke forhindret ulykken helt (fordi togets hastighet og vekt var større enn det endebutten var dimensjonert for), har det sannsynligvis reddet liv. |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Finn Halling 28. mars 2024 kl.1733 #392271 (#392266) Vist 4028 ganger
Lik innlegget |
| Vel så viktig må det ha vært at 601 var forsinket. Hadde 601 vært 1-ett minutt mindre forsinket, hadde det sagt pang. |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Terje Andersen 28. mars 2024 kl.1753 #392277 (#392271) Vist 4037 ganger
Lik innlegget |
| Eller godstoget 1-ett minutt seinere. Terje |
|
Dersom osv Knut Andvord 28. mars 2024 kl.1956 #392283 (#392271) Vist 3983 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Dersom atte viss om atte osv.
Hadde 601 vært i rute ville vel toget stått ved platform eller på veg videre |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Terje Andersen 28. mars 2024 kl.1751 #392276 (#392266) Vist 4014 ganger
Lik innlegget |
| Om det utilfredsstillende dimensjonerte avledningsarrangement har reddet liv får man kanskje aldri fullstendig svar på, men etter hva som sies i ettertid sto persontoget en km fra godstogets lokomotiv. Da er spørsmålet kunne godstoget ha stoppet med de bremser det hadde om det hadde 1 km til å bremse på. det vet ikke jeg noe om. Men jeg finner konsekvensene av Arnahendelsen såpass alvorlig at jeg tror man bør se på tilleggstiltak til de som fantes sist fredag. 1. Sporet kunne vært gjort lenger, og prisen er sikkert avhengig av hvor mye lenger man gjør det. 2. Operative tiltak:
Her er noen, andre finnes sikkert. a. Om jeg husker rett står det noe i driftsbestemmelsene, eller hva de heter, at det skal utføres prøvebremsing på godstog etter avgang, og det synes å være viktig. Ved utkjøring fra de store godsterminaler bør det da merkes hvor det anbefales å gjøre slik prøvebremsing. I tillegg kan godstogslok utrustes slik at det er lett å gjøre prøvebremsing og vurdering av resultatet. Det burde ikke være så vanskelig. b. Utfylling av sjekkliste før avgang med avkryssing av gjennomførte sikkerhetssjekker. Den lista kan i og for seg være forskjellig for de ulike terminaler, og før avgang skal avkrysset liste sendes togleder eller trafikkleder i godsselskapet. Og utfylt slik liste skal være en forutsetning for kjøretillatelse. Jeg regner med at slike tema også adresseres av Havarikommisjonen, og hva de presenteres er nok mer gjennomtenkt enn hva jeg skriver over. Terje |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Jens Kirkebø 28. mars 2024 kl.2135 #392289 (#392276) Vist 3983 ganger
Lik innlegget |
| I Sverige må alle tog (både gods og person) ta retardasjonskontroll så snart som mulig etter kjøring fra utgangsstasjon. Oppnås ikke høy nok verdi må retardasjon og evt. maks hastighet i ATC-panelet justeres ned. Den regelen kom etter ulykken med toget som fraktet klor-vogner for en del år siden. |
|
Klorvogn-ulykken i Sverige Roar 28. mars 2024 kl.2149 #392290 (#392289) Vist 4025 ganger
Lik innlegget |
| Lastvekslene lå i stilling TOM til tross for at vognene var fullastet med klor. Lenke: Wikipedia Sverige |
|
Klorvogn-ulykken i Sverige Terje Andersen 29. mars 2024 kl.0005* #392298 (#392290) Vist 3983 ganger
Lik innlegget |
| Og det var 2 forskjellige førere involvert. En person tok ut vognene hos Akzo Nobel i Stenungsund eller Bohus eller i nærheten. Han hadde ikke gjort den tjeneste før og oppgav i ettertid at han var ukjent med manuelle lastvekslere. Men framførte så toget uten spesielle problemer til Sävenäs tror jeg. Der overtok en annen fører toget med nytt lok i motsatt ende tror jeg. Han gjorde kun gjennomslagsprøve. På Västkustbanan er det sannsynligvis litt større hastighet som gjelder, men ved Ledsgård skulle toget inn på et sidespor for å forbikjøres av annet tog. Da hadde det for dårlige bremser til å stoppe før utkjørsignalet og ble ledet ut på et avledende dekningsspor og kjørte ut på åkeren. Det var også gjort en feil i kodingen av ATC for det var uteglemt å regne inn fallet på sporet. Terje |
|
Klorvogn-ulykken i Sverige Roar 29. mars 2024 kl.0324* #392305 (#392298) Vist 3920 ganger
Lik innlegget |
| Hele historien står jo i den wikipedia-artikkelen jeg linket til. |
|
Hastighet og til avledende veksel og hva buffer kan tåle Svein Sando 24. mars 2024 kl.1549 #391967 (#391964) Vist 5871 ganger
Lik innlegget |
| hvis den skal absorbere energi fra et tog som kjører inn i avledende spor må den utformes som en glidende buffer og plasseres et godt stykke inn på avledende spor,
Og poenget med en glidende buffer ser vi av formelen for bevegelsesenergien jeg angav over. Nettopp fordi energien påvirkes vesentlig av kvadratet av hastigheten, vil det være viktig å få redusert hastigheten mest mulig inntil den endelige butten nås. Glidelengden bør derfor både være av tilstrekkelig lengde, og samtidig yte passende motstand slik at hastigheten faktisk reduseres så mye at det monner. Det avhenger igjen av togvekten (ikke toglengden) hvor mye reduksjon som kan oppnås.
I dette tilfellet virker avvikesporet å være ganske kort, selvsagt bestemt ut fra de geografiske forhold på stedet. Ideelt bør det ende i en type landskap som fortsetter å absorbere og bremse selv etter at en endebutt er smadret/blåst bort av tog på avveier, slik Terje også gir eksempler på. |
|
Bufferstoppulykker Terje Andersen 24. mars 2024 kl.1615 #391970 (#391967) Vist 5859 ganger
Lik innlegget |
|
Avledende sporveksel -- avledende forklaring Stein Jaksjø 2. apr. 2024 kl.1910 #392586 (#391951) Vist 3128 ganger
Lik innlegget |
| Tilden det måtte interessere. Dette er det jeg nok hadde lest før mine tilsynelatende kunnskapsløse spørsmål av avledende sporveksel i innlegget ovafor her: – Vi har fått opplysninger om at det har gått et nødanrop og vi er kjent med at godstoget kan ha kjørt på rødt og at en avledende veksler slo inn, sier avdelingsdirektøren til VG. Det var fredag kveld at et godstog med 25 vogner sporet av ved Arna stasjon i Bergen. Ifølge havarikommisjonen fungerer en avledende sporveksler som et sikkerhetstiltak som får toget til å spore av – og dermed forhindre potensiell kollisjon med møtende tog. Det er foreløpig uklart om rekkefølgen av disse to hendelsene, altså om nødanropet ble slått før eller etter toget kjørte på den avledende sporveksleren. – I dette tilfellet svingte toget av mot høyre og sporet av, sier Grøndahl. Så kan man jo spørre seg om hvem som var mest forvirra -- avdelingsdirektøren, journalisten eller Eders Forbundne. Hilsen Stein J/som jo egentlig visste bedre |
|
Avledende sporveksel -- avledende forklaring Hans-Ole Sveia 2. apr. 2024 kl.1936 #392588 (#392586) Vist 3095 ganger
Lik innlegget |
| Jeg tviler på at avdelingsdirektøren er sitert rett. Det er forskjell på journalister og også forskjell på deres evne til å videreformidle noe som er blitt sagt. |
|
VG Roar 2. apr. 2024 kl.2154* #392591 (#392586) Vist 3150 ganger
Lik innlegget |
| Jeg ville i hvertfall ikke hyret denne journalisten til å etterforske ulykkeshendelsen. Desverre er det en trend i tiden av journalister mangler kunnskap og kompetanse om jernbane. Dermed blir det heller ikke så enkelt for avisleserne å forstå hva som foregår eller hvordan jernbanen fungerer. |
|
Gjengivelse H. Lindholm 2. apr. 2024 kl.2233 #392593 (#392591) Vist 3139 ganger
Lik innlegget |
| At journalister mangler kunnskap om jernbane er da ikke noe nytt "i tiden", sånn har det vært så lenge jeg kan huske. Mitt inntrykk er at de ofte skal "forenkle" og/eller "popularisere" det de blir fortalt av fagpersoner i stedet for å gjengi det ordrett. Da blir resultatet gjerne merkelig. En veldig typisk språklig endring er at "sporveksel/sporvekselen" blir til "sporveksler/sporveksleren". At den sikkerhetsmessige foranstaltningen som heter avledende sporveksel ligger i sikker stilling hele tiden når det ikke er stilt togvei inn eller ut av det aktuelle sporet er det nok ikke så rart at de ikke forstår. Det er fort gjort å tro at en anordning som kan gi et så pass dramatisk resultat er noe som ikke trer i funksjon før et system registrerer at det skjer en feil. |
|
Journalister Roar 2. apr. 2024 kl.2303* #392596 (#392593) Vist 3156 ganger
Lik innlegget |
| Flere aviser har hatt dyktige journalister med god jernbanekunnskap. Spesielt Aftenposten, Hamar Arbeiderblad og Fremover. Aftenposten hadde f.eks. Sveinung Bentzrød. Men årene går, og dyktige avisfolk oppnår aldersgrensen uten at noen nye kandidater kan fylle forgjengernes srore sko. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |