Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 25 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1238 #392024 (#392022) Vist 915 ganger Lik innlegget
 

Før ruteendringen i 1981 var det ofte slik at type 69 gikk til Årnes og at det gikk 68-sett øst for Årnes. Det var vel også en del 68-kjøring Oslo-Kongsvinger både da og seinere i 1980-årene.

    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1243 #392027 (#392024) Vist 931 ganger Lik innlegget
 

I 1981 gikk det tp. 68 Oslo-Charlottenberg. Dessuten brukte de tovogns 65/67 både til mating Kongsvinger-Årnes og til lokaltog Kongsvinger-Magbor. Et 6-vgsett 65/67 gikk en daglig tur Kongsvinger-Oslo. Lokalstopp hele veien på returen, også mellom Oslo og Lillestrøm. Lørdager gikk et tovogns 65/67 Kongsvinger-Oslo og tilbake.

      Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1450* #392032 (#392027) Vist 944 ganger Lik innlegget
 

Det var noen lørdager våren 1981 at jeg så type 68 bli brukt Kongsvinger-Årnes-Kongsvinger. Antar det gikk 65/67-sett på vanlige hverdager. På den tida gikk det vel enkelt motorvogn type 65/67 i togene Kongsvinger-Magnor til forskjell fra noen år før da det gikk 65/67-sett.

        Fast og planlagt bruk kontra tilfeldige enkeltturer Roar 25. mars 2024 kl.1522* #392036 (#392032) Vist 919 ganger Lik innlegget
 

Man må skille mellom hhv. fast og planlagt materiellbruk, og tilfeldige enkeltturer ved avvik eller materiellmangel.

Tp. 69 utgjorde i glansdagene en stor materiellpark som veldig mye personale på stasjoneringsstedene hadde kompetanse på.

Med unntak av de to eksemplene jeg nevnte mener jeg at tp. 69 ikke har vært kjørt fast sør for Moss. Likevel har de vært å se i Halden ved en rekke anledninger, som erstatning for andre materielltyper.

På samme måte nordover. Ingen fast bruk nord for Eidsvoll. Men likevel mange ikke-forhåndsplanlagte turer lenger nord. Nordligste jeg har observert med reisende er til Hjerkinn ved avvik og stengt bane nord for Hjerkinn. Se foto.

I et tidlig På Sporet et det bilde av 69-sett i Charlottenberg som erstatning for tp. 68.
De har vært brukt fast mellom Kristiansand og Stavanger. Dette i et helge-togpar like etter at tp. 69 kom til Stavanger.


Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.78 sek
I dag 1730 treff på forum10, og 72602373 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.