Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 25 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1535 #392043 (#392040) Vist 838 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer at de planla å prioritere 69D på det de da kalte ytterstrekningene. Akkurat på samme måte som da de planla 69B brukt på samme måte.
Men historien gjentok seg. Det tok ikke så veldig lang tid før togsettene gikk om hverandre på alle strekninger.

For 69D kan jeg si at disse først ble satt inn på Hovedbane-siden. Lillestrøm, Eidsvoll og Årnes. Dette hadde trolig en sammenheng med at lokførerne måtte få kurs puljevis, og da ble det de som kjørte Hovedbanen som fikk først.

Du nevner 69E. Til 69E ble det bare ombygget to togsett. Disse var ment for Gjøvik-kjøring. 69-51 ble ferdig først, like før OL i 1994. De første ukene gikk dette i et daglig tog Skøyen-Sarpsborg over Østre linje. Motorvogn 69.050 gikk i OL-tog til Lillehammer i uombygget versjon som 69D, sammenkoblet med "rester" etter ulykker. Tror dette var 69.868 og 69.654. Kongsberg-kjøring med 69E har jeg ikke hørt om.

Eneste 69-togsett jeg tenker på når du nevner Kongsberg er 69C1 -settet 69-41. Etter ombyggingen til 69C1 gikk dette lenge fastbi et rushtidstogpar Oslo-Kongsberg. Dette fordi bare et fåtall av personalet hadde fått opplæring på settet. Dermed ville man ha det gående bare i en slik isolert turnering. Senere ble 69-41 som kjent overført til Bergen.

      Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Hans-Ole Sveia 25. mars 2024 kl.1542 #392046 (#392043) Vist 890 ganger Lik innlegget
 

Ifølge "LokomotivmandsTidende" var det også en tid at 69B-sett skulle prioriteres brukt på ytterstrekningene og at 69A-sett skulle brukes på innerstrekningene ettersom frontene på type 69B var noe forsterket i forhold til type 69A. Dette var en intensjon som omtrent bare ble gjennomført på papiret og ikke i praksis.

        Noen spørsmål om bruken av type 69 på Østlandet Roar 25. mars 2024 kl.1553 #392048 (#392046) Vist 863 ganger Lik innlegget
 

Det eneste av sånt som ble gjennomført var at 69A helst ikke skulle brukes gjennom Liertunnelen fordi de originale dørene blåste opp. Derfor 69A til Spikkestad og 69B til Drammen inntil dørene var skiftet ut.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 2273 treff på forum10, og 72580674 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.