Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Dobbelt avsporingstunge" i Plattformen

Hele tråden har 29 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Dampkrana Kjetil Ryen 25. mars 2024 kl.2005* #392064 (#391981) Vist 939 ganger Lik innlegget
 

Åååå det var fint å se en dampkran i bruk! Siste gang jeg så Gullkalven i bruk var da den løftet inn en betongbru (trau) rett nord for Greverud stoppested. Jeg kom fra Holtet etter kveldsskift på linje 9 så det må har vært før høsten 1988 da Gullkalven ble hugget opp, men jeg husker ikke året.

Jeg bodde i Kongeveien (1986-1992) og kjørte derfor Skiveien utover. Da jeg kjente lukta fra kullfyringa begynte jeg å se meg rundt og så Gullkalven under damp antagelig vente på et tog for så å løfte brua på plass som lå ved siden av sporet. Jeg stoppet bilen og stod og så på denne ventingen en halvtime til jeg fikk nok og reiste hjem. Ikke visste jeg at Gullkalven skulle skades så mye i en avsporing at den ble utrangert og hugget. jernbane.net har et bilde tatt 1.10.1988 av Gullkalven som hugges på tomta til NSB's verksted Grorud.

      "Gullkalven" i bruk H. Lindholm 26. mars 2024 kl.0932* #392085 (#392064) Vist 972 ganger Lik innlegget
 

Her er en bildeserie fra utskifting av en bru i Sagdalen i 1979.

Lenke: Sagdalen 1979

        "Gullkalven" i bruk Roar 26. mars 2024 kl.0020 #392089 (#392085) Vist 961 ganger Lik innlegget
 

Krana.

Lenke: Digitaltmuseum

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 2109 treff på forum10, og 72602752 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.