Typisk tilfelle av bremsesvikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.0954 #392094 (#392091) Vist 5142 ganger
Lik innlegget |
| Helt enig i hva du sier om årsaken. Det er betydelig fall fra høybrekket og inn mot Arna stasjon, men ikke så langt fall, ca 2 km med 10-12 promille. Men det gir nok fart om du passerer høybrekket i ca 80-90 km/h. Men det sto folk på plattformen når godstoget passerte og de snakket ikke om at toget kom ualminnelig fort. Blant annet var der en mann som ventet på sin kone som kom med 601. Jeg går ut fra at godstoget sannsynligvis hadde noe bremser på lokomotivet som gjorde at de kanskje unngikk hastighetsøkning etter høybrekket. Terje |
|
Nypanulykken i 1981 Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1002 #392095 (#392094) Vist 5113 ganger
Lik innlegget |
| På vedlagte bilde er det lagt nytt midlertidig spor forbi stedet hvor det skadde to toget sto. Bremsesvikten oppsto, om jeg husker rett, pga delaminering av en bremseslange som sperret for trykkreduksjon i bremseledningen. Lenke: Togulykken ved Nypan i 1981 |
|
Typisk tilfelle av bremsesvikt Roar 26. mars 2024 kl.1015 #392098 (#392094) Vist 5129 ganger
Lik innlegget |
| Men hva vil folk flest oppfatte som urimelig fart for et paserende tog? De godstog-videoene som ligger på nettet viser at farten gjennom stasjonen er ganske frisk. Ingen ville nok reagere på f.eks. 80 km/h. Skal bli interessant å få vite hva hastigheten faktisk var. Må jo ha vært ganske høy ettersom loket kjørte så langt som det gjorde i pukken. |
|
Typisk tilfelle av bremsesvikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1032 #392102 (#392098) Vist 5121 ganger
Lik innlegget |
| Det kom mange tonn bak lokomotivet som dyttet på lokomotivet uten at det virket som det var noe særlig bremser i toget siden det ble mye opphoping av vogner høyt bak lokomotivet. Terje |
|
Større avsporing på Arna stasjon Roar 26. mars 2024 kl.1039 #392104 (#392102) Vist 5159 ganger
Lik innlegget |
| Ja, og dette resultatet tyder igjen på at det var ganske lette vogner foran i toget og tyngre bakenfor. |
|
Erkjenner ikke straffskyld Roar 26. mars 2024 kl.1100 #392107 (#392104) Vist 5154 ganger
Lik innlegget |
| Terminalarbeideren erkjenner ikke straffskyld. Lenke: VG |
|
Typisk tilfelle av bremsesvikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1112* #392108 (#392098) Vist 5150 ganger
Lik innlegget |
| Det kom mange tonn bak lokomotivet som dyttet på lokomotivet uten at det virket som det var noe særlig bremser i toget siden det ble mye opphoping av vogner høyt bak lokomotivet. Hvis vi sier at hastigheten ved høybrekket var 90 km/h, dvs 25 m/s, dvs kvadrat av v = 625 m/s i kvadrat og legger til hastighet fra potensiell energi på 18 m høyde blir total hastighet ved Arna kvadratroten av 625+360, dvs ca 31,5 m/s. Det blr ca 110 km/h, men så har det sannsynligvis vært litt bremsevirkning fra lokomotivet samt luftmotstand i tunnelen, men tunnelprofilet utvider seg ganske kraftig ca 1000 - 1300 m før Arna. Terje |
|
Underlig formel Morten Nordhagen 26. mars 2024 kl.1405* #392111 (#392108) Vist 5069 ganger
Lik innlegget |
| Dette var merkelig matematikk som bare tilfeldigvis ble nokså riktig. Luftmotstand og rullemotstand tilsvarer noen få promille fall, i dette tilfellet vil jeg tro hastigheten ville økt fra 90 til litt i overkant av 100 uten noe bremsing. Hadde høydeforskjellen vært 100 meter istedet for 18 ville ditt regnestykke gitt en hastighet på 371 km/t. Det riktige er 183 km/t, hvis toget hadde kjørt uten rullemotstand i vakuum. |
|
Underlig formel Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1518* #392129 (#392111) Vist 5027 ganger
Lik innlegget |
| Ja, formelen var litt underlig beskrevet, men når du skal regne sammen hvilken hastighet du får etter en nedoverbakke når du starter bakken med en viss utgangshastighet må du addere bevegelsesenergien i starten med den potensielle energien fallet tilfører. Når du har den summen er det greit å se hvilke hastighet det tilsvarer. Det var det jeg forsøkte å gjøre uten å kompensere for luftmotstand og rullmotstand. Det skal gi riktig svar. Det man ikke kan gjøre er å summere utgangshastigheten og hastigheten man ville få i fallet med å starte fallet fra null. Det gir for høy hastighet. Man må summere de tilgjengelige energiene og se hva summen av disse kan gi som slutthastighet. Terje |
|
Fall inn mot Arna Ståle Ualand 26. mars 2024 kl.1526 #392131 (#392111) Vist 5077 ganger
Lik innlegget |
| Jeg sjekket en video fra Railcowgirl på youtube i går og det eneste stigning og fall skiltet som finnes i tunnelen er et med 9 promille fall som står ved innkjør signal Arna. Det er vel mellom to og tre kilometer fra den avledende sporvekselen i øst. En annen film fra samme fotograf viser at fallet fra dette signalet og videre mot Bergen er 3 promille. Hvordan evt signal for at nå er det ikke lenger stigning eller fall vet jeg faktisk ikke hvordan ser ut. Andre får ta seg av matematikken. |
|
Fall inn mot Arna Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1628 #392133 (#392131) Vist 5058 ganger
Lik innlegget |
| På den gamle Ulrikstunnelen står det oppgitt 10 promille fall som maks Bergen - Arna og 15 promille som maks Arna - Bergen. Tunnelen har et høybrekk ca 2 - 2,5 km før Arna. Siden det er jevnlig rømningsveger mellom løpene regner jeg med at det nye tunnelløpet ikke avviker så mye i høyde. Terje |
|
Fall inn mot Arna Ståle Ualand 26. mars 2024 kl.1717 #392139 (#392133) Vist 5075 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Du får kontakte bane NOR og gjøre dem oppmerksom på at de må ha skiltet tunnelen feil siden du på død og liv skal kortigere det eg skriver. |
|
Fall inn mot Arna Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1727 #392141 (#392139) Vist 5055 ganger
Lik innlegget |
| Jeg bar gjenga informasjon fra et dokument fra Bane NOR, men det gjaldt den opprinnelige tunnelen og ikke det nye løpet. Men uansett har vel ikke anvisninger som er vist så mye effekt på toget. Terje |
|
Fall inn mot Arna Ståle Ualand 26. mars 2024 kl.1854 #392154 (#392141) Vist 5032 ganger
Lik innlegget |
| Mitt poeng var at du ved å korrigere på mitt innlegg indirekte sier at Bane NOR har skiltet den nye tunnelen feil, i og med at du legger til grunn at begge følger samme høyde hele veien. Men, uansett, skiltingen har ikke noe å si for denne ulykken. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |