Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "BM 69C nr. 69.044 har senket strømavtager for siste gang." i Galleriet

Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              Om å hogge seg til materiellmangel? Gunnar Farestveit 26. mars 2024 kl.1033 #392103 (#392096) Vist 773 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hvem er det som tar beslutning om utrangering og hogging? Er det Norske Tog som materielleier, eller er det i praksis "materiell-leier" ( fx vy), som kanskje ønsker å redusere utgifter til leie og dermed er en pådriver for utrangering ? Er det eier eller leier som belastes vedlikeholdsutgifter av materiell ? Mao: kan det oppstå interessekonflikter mellom eier og leier i slike saker?

                Om å hogge seg til materiellmangel? Roar 26. mars 2024 kl.1046* #392105 (#392103) Vist 800 ganger Lik innlegget
 

Uansett vil det være rushtidsbrukerne at tog dette går ut over. For liten kapasitet og overfylte vogner dag etter dag, til og fra jobb.
Hvem skal tale kundenes sak? Hvilken pris skal man beregne på brukernes vegne og hvem tar regningen med dagens organisering av jernbanen?

                  Om å hogge seg til materiellmangel? Erik W J 26. mars 2024 kl.1406 #392112 (#392105) Vist 790 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ansvaret her mener jeg ligger hos dem som besluttet kravene i anbudsutlysningene. Nå er formelt ikke Vy omfattet av det, men de har garantert måttet tilpasse seg nivået med tanke på anbud. Det nivået innebærer at en må klare seg med minst mulig av materiell, reservedeler og verkstedkapasitet, for ellers vinner en ikke anbudet.

En skulle så avgjort hatt større incitament for reservekapasitet og en skulle ha større incitament for å unngå innstillinger. Slike krav ville selvsagt kostet mer, men en får det en betaler for.

I noen land har en sørget for at selskapene kunne starte avtalene med relativt nytt materiell i tilstrekkelig antall. I Norge burde materiell som type 69, 70, B7 og Di4 ha vært erstattet (eller blitt fullstendig oppgradert) i forutsetningene for jernbanereformen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 2211 treff på forum10, og 72208317 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12819 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.