Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        Avledende sporveksel - hensikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1442 #392124 (#392118) Vist 4825 ganger Lik innlegget
 

Man burde i alle fall etter ulykken spørre seg om det arrangementet man har i Arna er godt nok. Vil man tillate at man kan få en slik ulykke en gang til? Neppe, vil jeg si, og da må man se om man kan gjøre noe bedre.

Når man ser på avledningsarrangementet i flyfoto på www.kartverket.no ser man at noe kunne vært gjort litt anderledes. Avledningsvekselen kunne vært trukket litt nærmere utkjørsignalet, som vel bare er et indre utkjørsignal, men så mange tilleggsmeter hadde man ikke fått. Kanskje kunne indre utkjør også vært trukket litt lengre inn på plattformen, men det kunne skapt restriksjoner på lengden tog som kan benytte samtidig utkjør.

I Kartverkets flyfoto ser man det står en glidende stoppbukk i det avledende sporet med 2 ekstra bremseskinner under stoppbukken, men det er ikke mer enn ca 5 meter glistrekning før sporet tar slutt. Da blir det ikke så mye energi man kan ta opp. Man kunne også plassert hele anslutningen i kraftig stigning, men det hadde kanskje bare gjort det verre om toget allikevel kommer inn i det avledende sporarrangementet med for stor energi til å kunne stoppes.

Terje

                          Bremsesvikt Bjørn Steinar Rekstad 26. mars 2024 kl.1839 #392152 (#392124) Vist 4772 ganger Lik innlegget
 

Vi klarer aldri å bygge noe for å takle bremsesvikt på tog, det er det farligste som kan skje. Det oppstår heldigvis ikke ofte. Bjørn Steinar

                            Bremsesvikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1925 #392160 (#392152) Vist 4754 ganger Lik innlegget
 

Nei, å takle bremsesvikt fullstendig er ikke lett, men det kan gjøres med bedre avledende spor enn det som finnes i dag Arna. Spørsmålet Bane NOR må spørre seg er: Kan vi tillate en slik hendelse en gang til ?

En bør kanskje også ta hensyn til at de hendelser vi har hatt har i stor grad skjedd i starten av togets reise etter avgangsstasjonen, ref Nypan, Lillestrøm og nå Arna.

Terje

                              Bremsesvikt Bjørn Steinar Rekstad 26. mars 2024 kl.2012 #392162 (#392160) Vist 4762 ganger Lik innlegget
 

Det er jo håpløst. Skal vi bygge om alle stasjoner da, det kan jo skje hvor som helst? Det er bare tilfeldig at det har oppstått rett etter avgandgsstasjon. Neste gang kan det like godt være i Mosjøen. Bjørn Steinar

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 2694 treff på forum10, og 72581095 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12848 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.