Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 16. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                              Typisk tilfelle av bremsesvikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1741 #392146 (#392137) Vist 5075 ganger Lik innlegget
 

Et annet typisk tilfelle av bremsesvikt er når hovedledningen er avstengt mellom lokomotiv og tog. Det ble oppdaget på 2 ulike tog som sporet av i Tyskland og som jeg fant info om i den gjennomgangen jeg gjorde for ERA (European Railway Agency), men det var kun 2 % av avsporingshendelsene jeg gjennomgikk som skyldtes feil setting av bremser eller mangelfull testing av bremser før avgang.

Terje

                                Bremsesvikt Jan Arne Rødland 26. mars 2024 kl.1747 #392148 (#392146) Vist 5105 ganger Lik innlegget
 

Kollisjonen på Lillestrøm hvor et tog kjørte inn i et annet tog som sto på stasjonen. To propantankvogner ble skadet og en betydelig del
av Lillestøms innbyggere ble evakuert. Så vidt jeg husker fant man ikke med sikkerhet ut hvorfor toget ikke hadde tilstrekkelig bremser.
Det ble, tror jeg, spekulert i om det hadde kommet is i bremseledningen som blokerte bremsene i en størrre del av toget.

                                  Lillestrømulykken Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1858 #392156 (#392148) Vist 5073 ganger Lik innlegget
 

Grothkommisjonen har en mulig årsaksforklaring hovedsakelig knyttet til langvarig manglende etterfylling av hovedledning pga bremeseventil i midtstilling. Det var NSB gods sin teori. Det er kanskje en mulig forklaring av hendelsen. Det ble reist rettssak mot lokføreren basert på det scenariet. Så langt jeg husker ble han frikjent.

Selv var jeg med på å gjøre en rapport om godstogbremser for kommisjonen. Hva vi fant er at det er ikke helt utenkelig at hendelsen kunne ha utspilt seg uten scenariet med førerbremseventil i midtstilling. Hva som ikke er omtvistet var at toget ble kjørt litt raskere enn tillatt. Kanskje hovedsakelig fordi lokets hastighetsmåler viste for lav hastighet. Den var ikke rekalibrert for nye hjul med større radius.

I tillegg gjorde DNV hvor jeg jobbet en måling på sammenheng mellom oppgitt bremseprosent og reell retardasjonsevne og den var ikke så veldig god. Spesielt ikke for første oppbremsing etter utgangsstasjon.

Terje

                                    Lillestrømulykken Roar 26. mars 2024 kl.1912 #392157 (#392156) Vist 5104 ganger Lik innlegget
 

Ja, han ble frikjent.

Lenke: Østlendingen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 16372 treff på forum10, og 72594773 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.