Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Motorvogn 91.02 med styrevogn ·24 Thor Bjerke 26. mars 2024 kl.1817 #392151 Vist 751 ganger Lik innlegget
 

Etter at motorvogn 91.02 ble ombygd til chartervogn med B3-seter i 1971, antar jeg den ble lite brukt i ordinær trafikk rundt Trondheim. Den tilhørede styrevognen med nummer 91.62 beholdt vel sine gamle seter.

Er det noen som kan si noe om bruken av disse to i ordinær lokaltrafikk?

Motorvogn 91.02 med styrevogn Hans-Ole Sveia 26. mars 2024 kl.1948 #392161 (#392151) Vist 709 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I perioden 1982-1985 ble BM 91 H 02 en del brukt i motorvognsettet som gikk i Røros-toget (tog 414 til Røros og tog 411 fra Røros). Når BM 91H 02 ikke ble brukt i disse togene ble ofte BM 91.03 brukt i settet som gikk i disse togene. Etter at 92-settene kom i trafikk, forekom det at motorvognsett med BM 91H 02 gikk som erstatning for type 92 Trondheim-Steinkjer (tog 433?).

BFS 91.62 ble relativt seint gjort til charter-følgevogn for BM 91 H 02. Jeg tror dette var ca. 1986-1989. Den fikk da et mer fornemt setetrekk (stofftrekk) i en vakker blåfarge. Jeg tror NSB lagde en glanset brosjyresak rett etter at denne vogna var blitt oppusset. I tid var vel dette rett før NSB lagde en fancy brosjyre med teksten "Norges Stasbaner" og en oppstaset konduktør på bildet.

  Motorvogn 91.02 med styrevogn Bjørn Halling 27. mars 2024 kl.2156 #392225 (#392161) Vist 635 ganger Lik innlegget
 

Stemmer det at H i 91.02 står for Henriksen? En relativt autoritær distrikstssjef i Trondheim distrikt.

    Motorvogn 91.02 med styrevogn Thor Bjerke 27. mars 2024 kl.2250 #392228 (#392225) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Den foregående varianten var 86G på Valdresbanevognene, så en forklaring er at det da passet med H på neste variant.

      Motorvogn 91.02 med styrevogn Bjørn Halling 28. mars 2024 kl.0044* #392232 (#392228) Vist 614 ganger Lik innlegget
 

Ok, da tror jeg mere på det, enn den andre versjonen.
Dc Henriksen var en myndig herre, det var nok derfor det gikk en del historier om ham.

        "Jern-Henrik" Erik W J 28. mars 2024 kl.1052 #392235 (#392232) Vist 598 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Dc Harald K. Henriksen var nok myndig, og det var vel derfor han også fikk tilnavnet "Jern-Henrik".

Trondheim distrikt var vel fra gammelt av kjent for at personalet kunne ta seg litt større frihetsgrader enn andre steder i NSB, og det kan kanskje også være derfor Henriksen fikk jobben? Det fortelles at han var "hands on" og dukket gjerne opp hvorsomhelst i distriktet til hvilken som helst tid - gjerne midt på natten.

Ellers var vi mange jernbaneentusiaster som alltid fikk god hjelp av hans datter, som var bibliotekar i NSB. Jeg lurer på om ledelsen var klar over hvor gode ambassadører for NSB de hadde i damene på biblioteket? De behandlet NSB-ansatte, pressefolk, historikere og jernbaneentusiaster alltid med største vennlighet og proffesjonalitet.

          Damene i biblioteket Jan Arne Rødland 28. mars 2024 kl.1228 #392240 (#392235) Vist 591 ganger Lik innlegget
 

Eva Fjeldset

            Damene i biblioteket Erik W J 28. mars 2024 kl.1614* #392241 (#392240) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

Eva Fjeldseth var på pressekontoret.

På biblioteket styrte Sigrun Tennebø med Liv Tove Magistad og annen dame jeg dessverre ikke husker navnet på.

              Informasjonsavd. Carl Frederik Thorsager 28. mars 2024 kl.1417 #392247 (#392241) Vist 615 ganger Lik innlegget
 

Fjeldseth med "th".

                Informasjonsavd. Erik W J 28. mars 2024 kl.1613 #392261 (#392247) Vist 606 ganger Lik innlegget
 

Takk for rettelsen - jeg korrigerer innlegget.

          "Jern-Henrik" Bjørn Halling 28. mars 2024 kl.1257 #392242 (#392235) Vist 591 ganger Lik innlegget
 

DC Henriksen hadde hytte i Ålen, ikke så langt fra jernbanen.
Så er det slik at lokfører skal gi signal "Tog kommer" i lokfløyta der det er orienteringssignaler langs linjen, og andre steder hvor lokfører finner det nødvendig.
Et veldig pussig sammentreff var at hver gang DC Henriksen var på hytta, fant lokførerne på nattogene det nødvendig å gi slikt signal rett ut for hytta hans.

            Distriktssjef Harald K. Henriksen Terje Andersen 28. mars 2024 kl.1645 #392265 (#392242) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

Hans initialforkortelse H.K.H. bidrog litt til mytene rundt han vil jeg tro. Min far jobbet som lokfører under ham i min oppvekst. Jeg hørte ikke noe negativt om ham, annet enn at han var sjefen for jernbanen i Trondheim.

De ansatte hadde respekt for ham. Det er vel det eneste jeg vil si.

Terje

          "Jern-Henrik" Roar 28. mars 2024 kl.1440 #392249 (#392235) Vist 599 ganger Lik innlegget
 

Myndig herre!

Lenke: Digitaltmuseum

            "Jern-Henrik", hadde gått befalsskolen Roar 28. mars 2024 kl.1444 #392250 (#392249) Vist 607 ganger Lik innlegget
 

En ikke uvanlig karrierevei på denne tiden.
Dette var mange år før blårussen gjorde sitt inntog i lederstillinger innen jernbanen.

Lenke: Strinda historielag

            "Jern-Henrik" Hans-Ole Sveia 28. mars 2024 kl.1623 #392262 (#392249) Vist 576 ganger Lik innlegget
 

Dette er det inntrykket folk har av ham.

Men han kunne også vise en mer menneskelig side. En ansatt som var innkalt til ham etter en hendelse og som beklaget den, fikk et klapp på skulderen mens Henriksen sa; "Alle kan gjøre feil" da samtalen var slutt og den ansatte skulle gå.

              "Jern-Henrik" Erik W J 28. mars 2024 kl.1626 #392263 (#392262) Vist 599 ganger Lik innlegget
 

Også jeg har fått høre utsagnet "streng, men rettferdig" om ham.

  Motorvogn 91.02 med styrevogn Hans-Ole Sveia 29. mars 2024 kl.0137* #392299 (#392161) Vist 497 ganger Lik innlegget
 

I august 1986 ble BM 91H 02 brukt noe i tog 412 Trondheim-Støren. Den 11. august 1986 bestod dette toget av vognene BM 91H 02 og BFS 86K 85. Jeg tok også bilde av dette settet i Rampesporet på Støren 9. august 1986.

Den 10. mars 1986 bestod tog 433 av vognene BFS 91.62 og BM 91H 02.

Den 20. og den 23. februar 1987 bestod tog 2423 av vognene BM 91H 02 og BM 86F 19.

    BM 91H 02 på Krøderbanen ,et bilde Knut Grønlund 29. mars 2024 kl.1252* #392313 (#392299) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

Hyggelig at denne vogna eksisterer fortsatt! Er den på verneplanen kanskje? Her er vogna fotografert på Krøderen stasjon.

I likhet med mange menn sliter også denne vogna med flass på "toppen"😉

forstørrt251644-SAM_2924.jpg

16. feb. 2013
foto: Knut Grønlund
      BM 91H 02 på Krøderbanen ,et bilde Bjørn Halling 29. mars 2024 kl.2325 #392351 (#392313) Vist 476 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

BM 91.02H ligger i kategori A, den høyeste, i Verneplanen

        Motorvogn 91.02 med styrevogn Knut Grønlund 30. mars 2024 kl.0747 #392364 (#392351) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Takk for info om motorvogna Bjørn!😊

H.K. Henriksen var god mot oss jernbane-entusiaster. Nils Olav Glein 30. mars 2024 kl.1225 #392387 (#392151) Vist 354 ganger Lik innlegget
 

Når jeg var 15 år fikk jeg en oljelampe av H. K. Henriksen med et hyggelig brev ( har spart på brevet ) . I innledningen av det korte brevet skrev han," hyggelig at ungdommens hobby-interesser omfatter jernbanen ".
Noe som kanskje ikke er så kjent er hans fortid som drifts eller trafikksjef-sjef på A/ S Sulitjelmabanen.

MVH. Nils Olav.

  H.K. Henriksen var god mot oss jernbane-entusiaster. Hans-Ole Sveia 30. mars 2024 kl.1319* #392393 (#392387) Vist 372 ganger Lik innlegget
 

Vet du om når Henriksen var drifts- eller trafikksjef på Sulitjelmabanen? Var han dette før eller etter at Arvid Ellingsve var i tilsvarende stilling?

    H.K. Henriksen var god mot oss jernbane-entusiaster. Thor Bjerke 30. mars 2024 kl.1400 #392400 (#392393) Vist 372 ganger Lik innlegget
 

Henriksen, daværende trafikkinspektør i Trondheim distrikt, var engasjert i å planlegge trafikken mellom Finneid og Lomi ifb med forlengelsen av jernbanen til Finneid i 1956. Henriksen var født i 1914 og døde i 1981. Han ble Dc i Trondheim i 1963. Han skal i følge avisa Hadeland 24.10.1968 ha vært den første Dc som ble rekruttert fra trafikktjenesten. Bl.a. hadde han vært telegrafist på Gran stasjon. Da han ble Dc hadde han tidligere vært trafikkinspektør i Trondheim, står det.

Arvid Ellingsve ble ansatt i Sulitjelmabanen i 1956 og kom da fra Nordlandsbanens anlegg.

      H.K. Henriksen var god mot oss jernbane-entusiaster. Hans-Ole Sveia 30. mars 2024 kl.1432 #392405 (#392400) Vist 367 ganger Lik innlegget
 

Takk for infoen.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 290 treff på forum10, og 72231924 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.