Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen" i Plattformen

Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

              Skremmende dårlig! Kjetil Ryen 27. mars 2024 kl.0846 #392182 (#392178) Vist 2327 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet det er tidlig, men at Brann- og redningsetaten velger å gå utmed denne informasjonen om spøkelsestoget i tunellen viser jo uansett at noen sjefer i Brann- og redningsetaten er rasende og vil at dette ikke skal gjemmes unna av "presseansvarlige" medianisser i Vy og Bane Nor.

Jeg tenker på alle de store tunellene i Norge, som Blixtunellen som jeg selv bruker nokså regelmessig, et mørkt tog der folk og unger skriker, alt er kaos og ingen av personalet vet noe som helst og så må du sitte der i kanskje tre-fire timer i mørket før du blir evakuert...

Har Bane Nor noe tillit igjen nå? Jeg er ikke interessert i hoderulling, men å få vite hvordan personalet på togdriftsentralene (eller hva de nå heter, det er uinteressant) får opplæring i å mestre slike kaossituasjoner.

Apropos medianisser: Her fra NRK i dag om konteinerskipet Dali som kolliderte med en bru i Baltimore der brua kollapset. Her er det skipsoperatøren sa om den store ulykken:
"Selv om den eksakte årsaken til hendelsen ennå ikke er fast bestemt, har «Dali» nå mobilisert sin kvalifiserte responstjeneste for individuelle hendelser, sa Synergy Marine Group om dets Singapore-flaggede containerskip tirsdag."

Jeg blir kvalm over inkompetente folk og organisasjoner!

                Skremmende dårlig! Dag Christian Halvorsen 27. mars 2024 kl.0911 #392184 (#392182) Vist 2317 ganger Lik innlegget
 

Det er helt klart at brannvesenet går ut med dette nå fordi de er rasende. Det var de for øvrig også etter brannen på Hallingskeid for noen år siden, da to 73-sett brant opp. Jeg vet ikke hvor langt unna en brann man var i dette havarerte toget, men i ettertid er det lekket såpass mye olje fra vraket at det er lagt ut lenser i Arnavågen for å få samlet opp.

Det spørs om ikke den generelle beredskapen hos Bane Nor bør vurderes. Den dagen Blixtunnelen åpnet stod jo tog i timevis i Romeriksporten. Redningstoget var låst inne på et spor de ikke greide å åpne.

Til sammenligning holder Avinor seg med full brannberedskap og eget mannskap på alle flyplasser med passasjertrafikk i Norge. Ingen passasjerfly få lette eller lande uten at denne beredskapen er på plass. Statistikken sier på den andre siden at det er ytterst sjelden det er behov for denne beredskapen, men de tar ingen sjanser.

                  Verst tenkelige... Roar 27. mars 2024 kl.1038 #392191 (#392184) Vist 2310 ganger Lik innlegget
 

Skrekk-scenariet her var om det hadde oppstått brann i det avsporede materiellet og at røyken deretter hadde fulgt med den vanligste vindretningen i området innover i tunnelen. I en slik situasjon ville nok Bergen brannvesen vært temmelig maktesløse. Selv med tidlig varsling.
I et slikt scenario ville bare kraftige røykavtrekk-vifter i tunneltaket, innstilt på "blås mot Arna", ha hjulpet.

                    Rednings- og beredskapstog Gunnar Farestveit 27. mars 2024 kl.1113 #392195 (#392191) Vist 2300 ganger Lik innlegget
 

På Kveldsnytt ( tror jeg det var) i går var det et innslag fra Arna stasjon. Her så vi et grått og gult rednings- og beredskapstog i spor 3, bl.a. med en gammel post- og reisegodsvogn (DF?) Dette toget må ha kommet fra Bergen.

                      Rednings- og beredskapstog Roar 27. mars 2024 kl.1137 #392198 (#392195) Vist 2298 ganger Lik innlegget
 

Ja.
Den andre vogna er tidligere AB11 24118 / CB1 21219. Sist sett i Sommertoget i 2017.

Lenke: NJK Materielldatabasen

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.23 sek
I dag 17676 treff på forum10, og 72596077 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.